Звезди
Джон Карпентър / John Carpenter
Дата на раждане - 16.01.1948
Място на раждане - Carthage, щата Ню Йорк, САЩ
Робърт Родригес ("Ел Мариачи", "Десперадо", "Едно време в Мексико" и др.) признава, че решил да стане кинорежисьор, след като гледал "Бягство от Ню Йорк" (1981) на знаменития майстор на екшъна Джон Карпентър, който е роден на 16 януари 1948 г. в градчето Carthage, щата Ню Йорк в семейството на преподавател по музика. Бъдещият режисьор, сценарист и композитор спечелва едва 22-годишен наградата "Оскар" в раздела за късометражен филм за чудесната лента "Възкресението на Бронко Били" (The Resurrection of Broncho Billy). Но въпреки блестящия си старт в киното, Карпентър предпочита да си остане независим и да прави малки, евтини, но оригинални творби, в които се усеща неподправения му режисьорски почерк. Така например, следващата късометражка "Тъмна звезда" (Dark Star, 1974) е един от най-оригиналните филми на научно-фантастична тема в историята на киното. Той е създаден, докато младият талант е още студент в Калифорнийския филмов колеж. Най-гръмкият касов успех на Карпентър е свързан с "Деня на Вси светии" (Halloween, 1977). Този филм носи $ 35 млн. (сума, която изглежда скромна днес), но потресаващото е, че за неговото производство са похарчени само $ 320 000. Съвсем закономерно излизат и две негови продължения, на които самият Карпентър е продуцент. Те донасят още печалба и дават възможност на младия кинаджия да увеличи първоначалния си капитал. Но въпреки това, той не се възползва от ситуацията, за да се впише в индустрията на Холивуд, подобно на Спилбърг и Лукас, а продължава да сътрудничи на независими компании. Така са направени и по-късните му култови заглавия, като "Мъглата" (The Fog, 1980), споменатия вече "Бягство от Ню Йорк" (Escape From New York, 1981), "Принцът на мрака" (Prince Of Darkness, 1987) и "Те живеят" (They Live, 1988). Малко по-скъпоструващи са продукции, като "Нещото" (The Thing, 1982), "Кристин" (Christine, 1983), "Човекът от звездите" (Starman, 1984), "Големи неприятности в Малкия Китай" (Big Trouble In Little China, 1986), "Мемоарите на невидимия" (Memoirs Of An Invisible Man, 1991), които са заснети със съдействието на големите компании в Холивуд. Но при работата над всяка от тях Карпентър подлага на изпитание нервите на големите босове. Несговорчивият режисьор, който от малък е свикнал да прави повечето неща при снимането на филми съвсем сам, е принуден да се откаже от писането на сценарии и музика за някои от по-скъпите проекти. Това, разбира се, дава отражение върху крайния резултат. В телевизионния си филм "Торби за трупове" (Body Bags, 1993), заснет в сътрудничество с друг холивудски маргинал Тоуб Хупър, Карпентер се изявява и като актьор в наситената с черен хумор роля на патологоанатом. Знаменателно е, че Карпентър отново получава подкрепа от независима компания (Ню Лайн Синема), за да заснеме "In The Mouth Of Madness" (1995). И веднага след това прави по настояване на "Парамаунт" продължение на култовия "Бягство от Ню Йорк" със заглавие "Бягство от Ел Ей" (Escape from L.A., 1996). Самото заглавие на този филм, който не донася очакваната от "Парамаунт" печалба, звучи симптоматично за човек като Карпентър, който винаги се е опитвал да се изплъзне от примката на Холивуд. Неслучайно самият режисьор се шегува, че следващото продължение може да бъде със заглавие "Бягство от Земята". Нет Фокус
Място на раждане - Carthage, щата Ню Йорк, САЩ
Робърт Родригес ("Ел Мариачи", "Десперадо", "Едно време в Мексико" и др.) признава, че решил да стане кинорежисьор, след като гледал "Бягство от Ню Йорк" (1981) на знаменития майстор на екшъна Джон Карпентър, който е роден на 16 януари 1948 г. в градчето Carthage, щата Ню Йорк в семейството на преподавател по музика. Бъдещият режисьор, сценарист и композитор спечелва едва 22-годишен наградата "Оскар" в раздела за късометражен филм за чудесната лента "Възкресението на Бронко Били" (The Resurrection of Broncho Billy). Но въпреки блестящия си старт в киното, Карпентър предпочита да си остане независим и да прави малки, евтини, но оригинални творби, в които се усеща неподправения му режисьорски почерк. Така например, следващата късометражка "Тъмна звезда" (Dark Star, 1974) е един от най-оригиналните филми на научно-фантастична тема в историята на киното. Той е създаден, докато младият талант е още студент в Калифорнийския филмов колеж. Най-гръмкият касов успех на Карпентър е свързан с "Деня на Вси светии" (Halloween, 1977). Този филм носи $ 35 млн. (сума, която изглежда скромна днес), но потресаващото е, че за неговото производство са похарчени само $ 320 000. Съвсем закономерно излизат и две негови продължения, на които самият Карпентър е продуцент. Те донасят още печалба и дават възможност на младия кинаджия да увеличи първоначалния си капитал. Но въпреки това, той не се възползва от ситуацията, за да се впише в индустрията на Холивуд, подобно на Спилбърг и Лукас, а продължава да сътрудничи на независими компании. Така са направени и по-късните му култови заглавия, като "Мъглата" (The Fog, 1980), споменатия вече "Бягство от Ню Йорк" (Escape From New York, 1981), "Принцът на мрака" (Prince Of Darkness, 1987) и "Те живеят" (They Live, 1988). Малко по-скъпоструващи са продукции, като "Нещото" (The Thing, 1982), "Кристин" (Christine, 1983), "Човекът от звездите" (Starman, 1984), "Големи неприятности в Малкия Китай" (Big Trouble In Little China, 1986), "Мемоарите на невидимия" (Memoirs Of An Invisible Man, 1991), които са заснети със съдействието на големите компании в Холивуд. Но при работата над всяка от тях Карпентър подлага на изпитание нервите на големите босове. Несговорчивият режисьор, който от малък е свикнал да прави повечето неща при снимането на филми съвсем сам, е принуден да се откаже от писането на сценарии и музика за някои от по-скъпите проекти. Това, разбира се, дава отражение върху крайния резултат. В телевизионния си филм "Торби за трупове" (Body Bags, 1993), заснет в сътрудничество с друг холивудски маргинал Тоуб Хупър, Карпентер се изявява и като актьор в наситената с черен хумор роля на патологоанатом. Знаменателно е, че Карпентър отново получава подкрепа от независима компания (Ню Лайн Синема), за да заснеме "In The Mouth Of Madness" (1995). И веднага след това прави по настояване на "Парамаунт" продължение на култовия "Бягство от Ню Йорк" със заглавие "Бягство от Ел Ей" (Escape from L.A., 1996). Самото заглавие на този филм, който не донася очакваната от "Парамаунт" печалба, звучи симптоматично за човек като Карпентър, който винаги се е опитвал да се изплъзне от примката на Холивуд. Неслучайно самият режисьор се шегува, че следващото продължение може да бъде със заглавие "Бягство от Земята". Нет Фокус