"Годзила" - най-големият филм за чудовища

Може би един от най-известните и издържали превратностите на времето филмови герои, Годзила, създаден през 1954 г. от компанията "Toho Co., Ltd.", която все още притежава правата върху него, се появява за първи път в Япония във филма от 1954 г. "Gojira" (реж. Иноширо Хонда). Американска версия на филма е заснета в САЩ през 1956 г. под заглавието "Годзила, кралят на чудовищата".
В него участват Реймънд Бър и Такаши Шимура. Впоследствие Годзила става звездата на още 22 филма, включително и излезлите неотдавна "Годзила срещу Мотра" и "Годзила срещу Дестроя". Годзила всеки път се оказва опасен съперник, както може да потвърди всеки жител на Токио.
Монументалното телосложение на Годзила (в първия филм той е висок 120 метра) заинтригувало Емерих и Девлин. Двамата кинотворци искали да създадат не по-малко зрелищен филм от "Денят на независимостта", който постави нови световни касови рекорди.
"Заради феноменалния отзвук от "Денят на независимостта" Роланд и аз имахме щастието да обиколим света, за да му направим промоция. И във всяка страна ни задаваха един и същи въпрос: с какъв филм ще се опитаме да повторим успеха на "Денят на независимостта"? Много бе трудно да отговорим. Единственият филм, който дори бегло се приближаваше до тази област, бе "Годзила". Той ни даде възможност да направим нещо по-голямо, по-невероятно и по-удивително от всичко, което сме правили досега", казва Девлин.
От студията "TriStar Pictures" предложили проекта на Емерих и Девлин, но тандемът не се ангажирал веднага с него. "Отказвахме им четири пъти", спомня си Емерих. "Просто не бях сигурен, че може да се направи, без да прилича на кич. Но колкото повече разсъждавах над въпроса, толкова повече осъзнавах колко възхитително може да се получи."
"Предизвикателството в "Годзила" бе, че когато хората се сетят за него, в съзнанието им веднага изниква споменът за нещо, което в голяма степен е било носталгична забава, но не бива да се взема твърде насериозно. Това постави пред нас интересен въпрос: как да обновим "Годзила"?", добавя Девлин. "Смятаме, че това може да бъде направено единствено с напредъка, който съществува днес в областта на специалните ефекти."
Емерих нарича "Годзила" "най-големият филм за чудовища. Надявахме се да достигнем нови измерения на всички налични визуални ефекти. Технологиите се променят всяка година и във всеки филм използваме нови методи. В много аспекти този филм бе още по-сложен от "Денят на независимостта". Беше едно огромно начинание."
"С този филм можем да покажем силните си страни", добавя изпълнителната продуцентка Уте Емерих. "Ние се справяме много добре с филми, в които има множество разновидни визуални и механични ефекти, а "Годзила" ни даде възможност да изследваме тази област в още по-голяма степен."
Както и в "Денят на независимостта" създателите на филма използват различни специални ефекти, за да се появи на екрана гигантското същество, включително и миниатюри, аниматронни макети и компютърно-генерирани образи (CGI). В течение на снимките става ясно, че CGI предлага най-добрите начини да се създаде новия звяр.
"В "Денят на независимостта" действахме кадър по кадър, което означава, че снимахме прости неща като самолети, висящи на кабели пред екран, на който се прожектират експлозиите, които след това се комбинират с кадри на актьори и с най-сложните компютърни ефекти, които можете да си представите", отбелязва Бил Фей. "Философията ни е същата за "Годзила" - да използваме най-добрия метод за най-добър резултат. Открихме, че резултатите, получени от CGI-анимацията са технически толкова великолепни, че ни позволиха да направим с Годзила неща, които не можехме да повторим с другите методи. Технологията е вече много подобрена, а имахме и чудесни специалисти, умеещи да боравят с нея."
Макар че напредъкът в областта на ефектите, по-специално на CGI, позволили на създателите на филма да реконструират и, до известна степен да дадат нова интерпретация и да възкресят за нов живот огромното същество, Девлин бърза да добави, че са го направили с подчертана симпатия и възхищение към оригиналното чудовище. Това уважение към филмите за Годзила, разбира се, било съчетано с голяма доза шеговитост.
"Мисля, че ако правиш тези жанрове с любов, комичното идва от само себе си, защото в основата си те са забавни", казва Девлин.
Личното възхищение на Девлин от сериала идва още от детството му.
"Аз съм израснал в Лос Анжелис. В неделните следобеди показваха по телевизията всички стари филми за "Годзила", а веднага след тях излъчваха всички епизоди на "Стар Трек", тъй че ето как прекарвах неделите си", спомня си той.
Емерих казва, че макар и да обича класическите филми за "Годзила", не искал да ги повтаря.
"Не исках да направя нова версия на оригиналния "Годзила". Взехме една част от основния сюжет на оригинала - тази, че съществото е създадено от радиацията и че се превръща в голяма заплаха. Но това е всичко. След това се запитахме какво бихме направили днес със филм за чудовища и подобен сюжет. На този етап забравихме всичко друго за оригиналния "Годзила". После трябваше да се запитаме: какво в днешно време се счита за страшно, и какво - за ново? Годзила нарушава живота на един голям град, но става страшно, защото се държи като животно в клопка, опитващо се да оцелее. Страшното идва от самия факт, че си имате работа с огромно, непредсказуемо животно. "Новото" оставих на Патрик Татопулос", обяснява Емерих.
Емерих поставил трудната задача да се обнови един класически образ на Патрик Татопулос, създал извънземните същества в "Денят на независимостта". Роденият във Франция Татопулос се съгласил и се срещнал с Емерих и Девлин в Кан, където те правели промоция на "Денят на независимостта". Интензивното турне-промоция на "Денят на независимостта" веднага след изтощителния пост-снимачен период и невероятната му премиера, счупила всички рекорди, разпалили интереса на Емерих и Девлин към незабавно започване на подготовка за нов филм-"събитие". В това настроение ги заварил Татопулос, когато пристигнал с първоначалните си рисунки за новия Годзила. За щастие, те се оказали стимуланта, необходим за разпалването на ентусиазма на Емерих и Девлин към "Годзила".
"Казаха ми, че когато са прегледали рисунките, внезапно ги осенила нова идея за филма и скиците ги убедили, че тя може да се осъществи. Беше прекрасно да знам, че и аз донякъде съм част от тази идея", добавя Татопулос. Всъщност, създателите на филма засвидетелствали уважението си към Татопулос, давайки на героя на Матю Бродърик името Ник Татопулос.
Емерих възложил на Татопулос да създаде макет по рисунките, надявайки се, че новото същество ще подейства по същия начин и на шефовете на компанията "Toho".
За тази цел двамата кинотворци, Татопулос и представители на "Sony" отлетели за Япония на среща с шефовете на "Toho" преди започването на снимките, за да представят своята концепция за филма на създателите на Годзила.
"За Роланд бе много важно да се срещне с хората на "Toho". Не искахме да снимаме филма без тяхната благословия", припомня си Фей.
"Срещнахме се с представителите на "Toho" в Япония и им занесохме макета. Скрихме го под черно покривало и го сложихме в средата на масата. Той стоеше там докато ние излагахме идеите си за филма. Накрая дръпнахме покривалото", разказва Емерих.
Това драматично разбулване на новия Годзила направило силно впечатление.
"Те онемяха", спомня си Емерих. "Оглеждаха го и мълчаха в продължение на няколко минути, а после казаха: "Може ли дойдете пак утре?" Тогава си помислих, край, няма да направим филма."
Оказва се обаче, че създанието и Емерих са очаровали "Toho", и когато кинотворците се върналия на другия ден, компанията им дала своето одобрение.
Девлин добавя, че те са развили подобна връзка и с японската публика чрез "Денят на независимостта", спомогнал за доброжелателните настроения около "Годзила".
"Когато правехме промоция на "Денят на независимостта" в Япония, получихме възторжени отзиви от японските зрители и пресата", спомня си Девлин. "Това се дължеше на два елемента във филма: че президентът трябваше да вземе решение да използва ядрено оръжие, но след това съжаляваше за разрушенията, които то причини, и герой, който в стила на камикадзе се пожертва, за да спаси семейството си. Мисля, че тези два аспекта трогнаха японските зрители по уникален начин. И тъй, докато правехме промоцията на филма, им разказахме за плановете ни за "Годзила" и те останаха много доволни, че хората със светоусещането от "Денят на независимостта" ще се заемат с "Годзила".
Copyright © 2024 Dir.bg.