Вчера в парижкия Театър дю Шатле в присъствието на над 2 500 души се състоя церемонията на Академията за филмови изкуства и техники по връчване на наградите "Сезар" - най-престижната филмова награда на Франция и една от най-значимите в света на киното. 41-вата церемония бе председателствана от 78-годишния режисьор, сценарист, оператор, актьор и продуцент Клок Льолуш ("Булеварден роман", "Обичаме те, негоднико"), а комедийната актриса Флоранс Форести бе водещ на събитието.
Номинациите бяха оповестени преди месец, на 27 януари, от президента на Академията - Ален Терзиан, когато по 11 номинации получиха "Изкуството да пееш фалшиво" и "Три спомена от младостта ми".
В крайна сметка, с най-много награди вчера се оказаха драмедията на Гзавие Джаноли "Изкуството да пееш фалшиво" и "Мустанг" на турската режисьорка Дениз Ергювен, които си поделиха по 4 награди. С 3 награди си тръгна "Фатима" ("Fatima"), а с 2 - "С високо вдигната глава" ("La tête haute").
Големият победител е съвременната имигрантска драма "Фатима" по полуавтобиографичните книги "Prière à la Lune" ("Молитва към Луната, 2006 г.) и "Enfin, Je peux marcher seule" ("Най-сетне ходя сама", 2011 г.) на мароканката Фатима Ел-Аюби - за неграмотна 32-годишна жена от Северна Африка, адаптираща се през 1983 г. към живота във Франция, след като е напуснала семейния си дом в Рабат и се е озовала в стая от 7 кв. м. в Париж. Тя носи хиджаб, изоставена е от съпруга си, не говори добре езика и работи като прислужница, за да могат двете й дъщери да учат. Едно падане по стълби обаче я обездвижва...
На сцената: френската певица и актриса Луан Емра и водещата Флоранс Форести
Ето и пълен списък на наградените заглавия:
- най-добър филм: "Fatima" (номинирани още: "Дийпан - съдбата на бежанеца", "La loi du marché", "Изкуството да пееш фалшиво", "Моят крал", "Мустанг", "С високо вдигната глава" и "Trois souvenirs de ma jeunesse" ("Три спомена от младостта ми") )
- най-добър режисьор: Арно Деплешан ("Три спомена от младостта ми")
- най-добър актьор: Венсан Лендон ("La loi du marché")
- най-добра актриса: Катрин Фро ("Изкуството да пееш фалшиво")
- най-добър поддържащ актьор: Беноа Мажимел ("С високо вдигната глава")
- най-добра поддържаща актриса: Сидсе Бабет Кнудсен ("L'hermine")
- най-обещаващ актьор: Род Парадо ("С високо вдигната глава")
- най-обещаваща актриса: Зита Анро ("Fatima")
- най-добър оригинален сценарий: Дениз Ергювен и Алис Винокур ("Мустанг")
- най-добра адаптация: Филип Фокон ("Fatima")
- най-добър игрален дебют: Дениз Ергювен ("Мустанг")
- най-добър оператор: Кристоф Офенстайн ("Долината на любовта")
- най-добър монтаж: "Мустанг"
- най-добър звук: "Изкуството да пееш фалшиво"
- най-добра музика: Уорън Елис ("Мустанг")
- най-добър дизайн на костюми: Пиер-Жан Ларок ("Изкуството да пееш фалшиво")
- най-добра сценография: Мартин Курел ("Изкуството да пееш фалшиво")
Катрин Фро
- най-добър документален филм: "Утре"
- най-добър анимационен филм: "Малкият принц"
- най-добра късометражна анимация: "Неделен обяд" ("Le repas dominical")
- най-добър късометражен филм: "Задната пътека" ("La contre-allée")
Филип Фокон, режисьор на най-добрия френски филм - "Фатима"
- най-добър чуждестранен филм: "Бърдмен или Неочакваната добродетел на невежеството" (номинирани още: "Синът на Саул" - Унгария, "Може да съм мъртъв, но имам приятели" ("Je suis mort mais j'ai des amis") - Белгия, "Моята майка" - Италия, "Такси" - Иран, "Съвсем Нов завет" - Белгия и "Младост" - Италия).
Американският актьор Майкъл Дъглас получи награда "Сезар" за цялостно творчество. Той седеше на първия ред - между Жюлиет Бинош (която тази година е на афиша на наградите) и Кристин Скот Томас, а речта си Дъглас произнесе на френски език. Той благодари на родителите си, научили го от малък да наблюдава френското кино, и подчерта, че "цял живот се възхищава на работата на режисьори като Льолуш, Трюфо, Луи Мал и Годар". Сред любимите си актьори Майкъл Дъглас посочи Жан-Пол Белмондо, Ален Делон и Жана Моро. "Затова тази награда е така важна за мен. Получавам я в страна, дала на света моите кумири - в страна, дала киното на света." Дъглас с удоволствие би се снимал във френски филм и се пошегува, че на словото му може да се погледне като на кастинг в някой от тях.