При избора на филм руските зрители се ориентират предимно от актьорския състав - не от рекламните видеоматериали (тв реклами и трейлъри). Това показват резултати от проучване на киноаудиторията, осъществено от общоруския Център за изследване на общественото мнение ("ВЦИОМ") през месец май и публикувано от сайта КиноПоиск.
Аудиторията на киносалоните нараства, както и честотата на посещаване на кино. Всеки месец на кино ходят 12% от анкетираните, а в целевата група "жители на голям град" (в случая - Москва и Санкт Петербург) делът е 22%, като при 18-24-годишните този дял достига 34% за цялата страна. Хората, които нямат практиката да ходят на кино, са намалели до 37% (при 54% преди девет години), а никога не посетилите киносалон са 5% (при цели 16% преди шест години).
В сравнение със САЩ и Канада, по данни на mpaa.org, през 2016 г. поне веднъж са отишли на кино 71% от населението на Северна Америка (общо 246 млн души). в сравнение с предходната 2015 г. този дял се е увеличил с 2 пункта.
48% от продадените в САЩ и Канада билети са на зрители, ходещи на кино веднъж в месеца. Над 52% от американската аудитория е съставена от жени.
Какво мотивира избора на конкретен филм от седмичната програма? Отговорите в Русия се разпределят по следния начин:
1. по актьорския състав (41% от анкетираните);
2. по сюжета (29%);
3. по мнението на приятели и колеги (29%);
4. по жанра (25%).
Ролята на трейлърите и друга рекламна информация е едва на 5. място с 21%, а ролята на кинокритиката - на 9. място с 4%.
За разлика от Русия, изследване на Google от 2014 г. дава следните резултати за С. Америка:
1. по трейлъра (39%);
2. по актьорския състав (11%);
3. по мнението на приятели и колеги (8%).
Според жанровите предпочитания, нещата в Русия не са се изменили с времето - най-предпочитани са комедиите (82% гледат "често" или "от време на време"). Нараства популярността на т.нар. исторически филми ("period drama"), като делът на тези, които практически не гледат такива, е намалял от 32% през 2014 на 20% през 2017 г. Увеличава се значението и на филмите-приказки и на анимацията (тези, които не ги харесват, са намалели съответно от 46% на 24%).
В отделно проучване, компанията "Медиалогия" анализира броя споменавания на филми, излезли на екран през месец май 2017 г. Този тип рейтинг се оглавява от "Карибски пирати: Отмъщението на Салазар" с 3 700 споменавания. В Топ-5 по този показател влизат още "Пазители на галактиката vol. 2" (с 2 900), руската балетна драма "Большой" (2 200), "Крал Артур: Легенда за меча" (2 000) и "Пришълецът: Завет" (1 900).
(на снимката горе: зала Люмиер в Кан, фотография - КиноПоиск)