Нови български филми през март 2020

27.01.2020 г.
Нови български филми през март 2020Новият български филм „Петя на моята Петя“, посветен на спомена за Петя Дубарова, ще открие 24-тия София Филм Фест на 12 март 2020 г. в зала 1 на НДК. Филмът носи заглавието на разказа на превърналата се в легенда млада душа и поетеса.

Режисьор е Александър Косев, сценаристи са Нели Димитрова и Валентина Ангелова, които повдигат завесата на миналото, за да представят на съвременните млади хора Петя Дубарова и нейния талант.
„Филмът е съвременна история. Държим да подчертаем, че това е филм за Петя Дубарова, без той да е „за Петя Дубарова”. Историята не е биографична, но Петя присъства със своята истинска същност и с най-ценното – с мъдростта и таланта си, които е оставила на поколенията“, споделя сценаристката Нели Димитрова.

Подходът в създаването на филма е да свърже бъдещето с миналото. Историята е изградена върху връзките и паралелите между две тийнейджърки от различно време: Петя Дубарова и Петя Монова. Едната е дръзка и модерна, а другата – както е представена във филма – мъдра и митична.
Петя на моята Петя“ поставя много въпроси – ако останеш завинаги на 17 и запазиш своите идеали, това спасява ли те от възможността да се превърнеш в скучен възрастен; как се справяш с разочарованието от любовта; дали може да се предадеш, въпреки стремежа да се бориш, или трябва да продължаваш, независимо от всичко... Съвременната Петя трябва да открие своите отговори, поставена в ситуация между живота и смъртта – дали да избере живота или да последва любимата си поетеса Петя Дубарова…

Филмът е заснет за по-малко от месец изцяло в Бургас, продукция е на „БЪФ пикчърс”, копродуцент е „Консепт студио”. Оператор на филма е Иван Вацов, продуцент е Николай Урумов, а ко-продуцент - Кръстьо Ламбев. Ролите са поверени на Алиса Атанасова, Александра Костова (познаваме я от ролята й в „Маймуна“ на Димитър Коцев - Шошо), Алена Вергова, Юлиан Вергов, Ясен Атанасов, Албена Павлова, Васил Банов; много от актьорите, които участват, са родени и свързани с Бургас, включват се и близо 500 жители на града като статисти.

Лентата-изповед е провокирана както от стиховете на Петя Дубарова, така и от позабравените тийнейджърски идеали и вярвания на създателите му; от факта, че случилото се с нея преди почти 40 години се случва и днес – никой не може да победи в битката срещу системата, но това не означава, че трябва да спрем да опитваме.

* * * * * * *

Иван Юруков ще представи режисьорския си кинодебют „До последния каприз” на 24-тия София Филм Фест.
Филмът разкрива две различни приключенски истории за смисъла и красотата на живота и връзката на хората с изкуството. За да създаде сценария за филма си, Иван Юурков се вдъхновява от книга за живота на Николо Паганини.

„Наистина е трагично да се окажеш излишен в собственото си време. Вярвам, че всеки човек разполага с таланти, дарени свише, с които да постига лично удовлетворение. Да обичаш това, което правиш и да правиш това, което обичаш - това е изкуство...“, споделя Иван Юруков.

Първата част от филма, по който е работено 4 години, е заснета в село Делвино, разположено в южните покрайнини на Рила планина. Любопитен факт е, че частите от „24 каприза“ на Паганини са изпълнени от световноизвестния цигулар Светлин Русев, който участва във филма като най-добрия приятел на един от главните герои. В актьорския състав влизат още Стоян Младенов и младите таланти Марти Тодоров и Пепи Тодоров. Голяма част от проекта Иван Юруков реализира със собствени средства и с хонорара си от тв шоуто „Като две капки вода“. За да довърши продукцията, той организира дарителска кампания, с която е допълнена липсващата част от бюджета.

* * * * * * *

Силвия Петкова и Юлиан Вергов са в главните роли в режисьорския дебют на Бо Калинов „Пепел върху слънцето“.
Филмът е създаден по книгата на д-р Златимир Коларов „Illusio Magna”, базирана на истински случай от преди 50 години. Сценаристи са Златимир Коларов, Александър Калинов, Богомил Калинов, Калин Калинов.

Историята проследява д-р Стефанов (Юлиан Вергов), обвинен в лекарска грешка, която води до смъртта на пациент и… до огромен медиен скандал. В същото време здравето на лекаря се влошава и той трябва да бъде хоспитализиран. В хода на журналистическото си разследване, героинята на Силвия Петкова се опитва да сглоби парчетата от живота и професионалната практика на д-р Стефанов. Тя търси истината между двете гледни точки  – тази на лекаря и на дъщерята на пациента.

„За мен е голямо предизвикателство да вляза в ролята на разследваща репортерка“, - каза пред медиите в началото на снимките на филма Силвия Петкова. „Много се спекулира с тази професия и за съжаление невинаги можеш да се довериш на всеки, който я практикува. Затова за мен е важно да изградя образа далеч от представата за жълтите журналисти.“
„Историята е разказана просто и достъпно – на ниво текст е изключително въздействаща”, е коментарът на Юлиан Вергов. В звездния актьорски състав на филма влизат още Анастасия Лютова, Ники Илиев, Ирини Жамбонас, Ники Станоев, Павел Поппандов и др.

Бо Калинов има бакалавърска степен по филмова и телевизионна режисура в НБУ и в момента приключва магистърска програма в Университета в Бирмингам, Англия. Той е режисьор на няколко късометражни филма, представени на фестивали като „Златна роза“ 2012, „В двореца“ Балчик 2012 и „Ранно пиле“ 2012. През 2011 година е отличен като „Студент на годината“ в категория „Изкуства“.

Премиерната фестивална прожекция на „Пепел върху слънцето“ е през март на 24-ия София Филм Фест. В широко разпространение филмът излиза на 20 март, разпространява Лента / Би Ес Филмс.

* * * * * * *

На 6 март е премиерата на "Останалото е пепел" - любовна история около банкера Атанас Буров.

В главните роли са Асен Блатечки и Диляна Попова. Продуцент е Христо Христов от "Корунд Х", сценарият е на Александър Томов, режисира Георги Костов.

* * * * * * *

Дани. Легенда. Бог“ („Danny. Legend. God.“) e пълнометражният дебют на независимия продуцент, режисьор и сценарист Явор Петков.
Главната роля в него изпълнява Димо Алексиев („Откраднат живот“), който влиза в образа на Дани - бизнесмен и общински съветник, съгласил се да участва в епизод от английска документална поредица за пране на пари. Още в първия снимачен ден той обявява журналистическия екип, че реално ще снимат  пълнометражен филм, в който той ще бъде главен герой, сценарист, режисьор и продуцент.

Димо Алексиев изгражда образа на безцеремонен, безкомпромисен и недосегаем представител на икономическия и политическия елит. Под крилото на неговия герой расте и усвоява маниерите му кръщелника, който един ден ще надмине учителя си. Ежедневният хаос и небрежната агресия на Дани принуждават репортерката да напусне проекта, но операторът убеждава звукаря да останат и да довършат работата. Неочаквани и срамни провали на два фронта мотивират Дани да даде всичко от себе си, за да докаже на света защо е „Дани. Легенда. Бог.“

Филмът черпи вдъхновение от култовата белгийска черна комедия „Man Bites Dog“ (C'est arrivé près de chez vous). Сценарист, режисьор и продуцент на своя дебютен филм, Явор Петков е роден в Казанлък през 1987 година в семейство на художници. Завършва в Бремен, Германия, и от 2010 година живее в Лондон, където основава продуцентската компания „Шипка”. „Дани. Легенда. Бог“ е неговият пълнометражен дебют, като преди това той снима два късометражни филма „Amber“ (2014) и „Green Man“ (2014).

Премиерната фестивална прожекция на „Дани. Легенда. Бог“ е през март на 24-ия София Филм Фест.

* * * * * * *

Не влизай в пререкания с персонала на банята“ е филм за двама души – брат и сестра, които се търсят, разминават и сближават на фона на клокочещия наоколо живот.
Това е филм за отношенията между потънал в детски спомени брат и една умираща от рак сестра, които се откриват след години, усетили истинската си същност като човешки същества. Това е филм и за неясните сенки на миналото; за самотата, неразбирането и любовта; за красивите чудеса на ежедневието и за националната светиня Васил Левски, присъстващ в съзнанието на хората като гранитен паметник.

Иван Черкелов сам пише сценария за филма си, както и за всички останали филми, които е създал. В сюжета на новата му творба са вплетени и негови лични спомени. Режисьорът е роден в Ловеч, а в детството си прекарва ваканциите при баба и дядо, чиято къща се е намирала в центъра на града. От нея днес е останал само засаденият от дядо му бор в двора, който също присъства във филма.

Основните роли са поверени на Александър Трифонов, Силва Милковска и Иван Динев. За снимките на филма Иван Черкелов отново работи с един от най-изявените оператори в българското кино – Рали Ралчев, с когото се познават добре и отдавна снимат проектите си заедно.

Филмът е заснет за един месец през 2019 г. в София, Долна баня и Ловеч. Подготовката за снимките отнема 3 месеца, а постпродукцията - малко повече от 6 месеца. Две трети от финансирането е осигурено от НФЦ, останалата част от бюджета на продукцията е осигурена от продуцента Атанас Маринов, продуцирал множество успешни телевизионни предавания, както и игралните филми „Омбре“ (2014), „Пазачът на мъртвите“ (2006), „Код червено“ (2013).

За съвместната работа с Черкелов Атанас Маринов споделя, че първоначално и за двама им е трябвало малко време, докато взаимно се напаснат към изискванията на другия.
„Иван отстъпи пред нещата, на които държа, а за щастие тези, на които държеше той, не противоречаха на моите и беше лесно да стиковаме всичко. По време на работата възникваха трудности като във всеки филм. На Иван се дължи заслугата да нямаме нито един овъртайм, той е човек, който плътно си следва графика и самият той даваше зор на екипа да следва неговия ритъм на работа“, разказва Атанас Маринов и продължава - „Каквито и ситуации на напрежение да са възниквали, винаги сме се връщали към добрия тон и мисля, че взаимно уважаваме качествата на другия и по никакъв начин не се е стигало до пререкание, което да поставя както филма под въпрос, така и работата на някой от двама ни по него.“

Иван Черкелов е роден в Ловеч, в семейството на актьора Георги Черкелов. Завършил кинорежисура във ВИТИЗ Кръстьо Сарафов през 1982 година. Дебютният му пълнометражен филм е „Парчета любов“ (1988), който е определян за един от най-добрите български филми за всички времена. Следват „Търкалящи се камъни“ (1995), „Стъклени топчета“ (1999), „Обърната елха“ (2006, специална награда на журито в Карлови Вари), „Раци“ (2009) и „Семейни реликви“ (2015), на които е сценарист и режисьор. Филмите му са излъчвани многократно по БНТ. Показвани са на кинофестивали в Германия, САЩ, Канада, Франция, Чехия, Индия и България.

Премиерната фестивална прожекция на „Не влизай в пререкания с персонала на банята“ е през март на 24-ия София Филм Фест.

* * * * * * *

На феста ще видим и показания миналата година на "Любовта е лудост" филм "Пътуващо кино".

„Кинотворбата е трагикомична сатира за киното, в която няколко герои, излезли сякаш от току-що завършила филмова продукция, се срещат, за да тръгнат на път с овехтял кемпер, няколко диска стари филми и подсъзнателното усещане, че миналото може да стане настояще, че споменът може да възроди стари надежди и да предостави нови хоризонти. История, в която митът се саморазрушава от великите битови сражения и реалността, винаги е по-различна от това, което ти се иска да бъде или от онова, което се разказва във филмите...“ - така авторите му представят „Пътуващо кино“ пред изкушените зрители.

Това е историята на трима кинаджии (Катерина Евро, Любен Чаталов, Юри Ангелов), които провокирани от техен млад колега (Кристиан Макаров), завърнал се от Америка и стартиращ сега своята режисьорска кариера, тръгват из страната, като стигат до най-малките населени места, за да показват образците на българското и световното кино. По пътя всеки разказва своята житейска история, за да подреди собствения си пъзел и да започне отначало.

Историята на киното е вплетена в сюжета чрез напомнянето за кинообразци като „Великолепната седморка“, „Птиците“, „Апокалипсис сега“, „Ново кино Парадизо“, „Любовта е лудост“, „Козият рог“, но  филмът задава и още много други въпроси - като това, какво е изкуството и какъв е неговият дълбок смисъл, какво се случва с киното, как се променя социалната и политическа реалност, как това рефлектира върху културата и обществото.

"Основната задача е внушението, посланието да дойде незабележимо при зрителя на подсъзнателно ниво. Тук сатирата не е метод, не е изчистен жанр, а само сатирична констатация в какво общество живеем, как и защо свикваме със статуквото и имаме ли всъщност кураж и надежда да се измъкнем от него. Самата история трябва да бъде забавна и интересна, а ако социалното послание е разпознато, именно в такава филмова структура, значи сме си свършили работата добре“ - казва за новия си филм авторът на „Мадам Бовари от Сливен“, „Трака-трак”, „Време за жени”, „Асистентът”, „Слънчево”.

Останалите роли се изпълняват от Васил Банов, Борис Луканов, Досьо Досев, Андрей Слабаков, Васил Василев-Зуека, а по време на снимките екипът прекосява почти цяла България - от Жеравна през Твърдишкия Балкан до София.

* * * * * * *

24-тият София Филм Фест ще посвети ден от програмата си на творчеството на Анри Кулев. На 13 март в Дома на киното ще бъдат представени откъси от някои от най-важните филми на режисьора. След това в традиционната рубрика „София град на киното – интервю с автограф“ ще се състои публичен разговор с Анри Кулев, следван от откриване на изложба с избрани страници от оригиналния сториборд на най-новия му филм „Имало една война“, който ще може да се гледа същия ден от 16 ч.

* * * * * * *

При документалистиката, на 24-ия София Филм Фест ще бъдат премиерите на „Рангел завинаги“ и „Пасажери“.

Рангел завинаги“ е документален филм на сценариста и режисьор Коста Биков за Рангел Вълчанов. Кинотворбата е копродукция на „Ред Карпет“ EООД и БНТ и по думите на нейните създатели е вълнуваща среща с невероятните истории и герои на големия режисьор, с неговите сънища и фантазии. Среща с невъобразимото му чувство за хумор и самоирония. Рангел Вълчанов разказва за киното, за Москва, за Карлови Вари, за Тайната вечеря, за шопите, за сърбите, за монголците, за глухите, за лудите, за книгите и за „нещо като нищо на света”... Един филм за Рангел Вълчанов, представен от самия Рангел Вълчанов. Филм, в който той - с „любов и нежност”, ще ни накара: „ Да си умираме - от смях... и да възкръсваме заедно с него – 24 пъти в секунда!”, казва режисьорът на филма Коста Биков.

Рангел Вълчанов режисира близо 20 филма, сред които антивоенният „Слънцето и сянката“, сценарист е на 8, участвал като актьор в няколко филма, както и на театралната сцена. Антиконформисткото му, безкомпромисно кино обаче дразни комунистическата власт. След като създава силни филми като „Инспекторът и нощта“, „Вълчицата и Езоп“, режисьорът е принуден да отиде да работи в Чехословакия. Шедьовърът на неговия живот е изповедалният „Лачените обувки на незнайния воин“, обагрен с мъдрост и взривове от фантазия филм, с който режисьорът доказва, че е майстор от световна величина. Рангел Вълчанов е избран от своите колеги за филмов режисьор №1 на България през XX век.

Пасажери“ на сценаристите и режисьорите Здравко Драгнев и Цветан Драгнев ще участва в документалния конкурс. Филмът е продукция на „Гала филм“ и продуцентите Галина Тонева и Кирил Кирилов - портрет на обикновени хора, които в същото време са необикновени мечтатели. Това е визуален и поетичен разказ за състоянието на нещата в „другия свят“ на героите, в който те живеят своя по-хубав и по-красив живот.

Действието се развива в беден район в Северозападна България край река Дунав. На изоставен кораб приятели празнуват рожден ден. Бездомник, който живее на речната гара, е капитан. Мечтата на пасажерите е да пътуват до Норвегия. В разговорите за бъдещето и миналото, техните ежедневни трудности и мечти, те разсъждават за прераждането, любовта, кравите, конете, Микеланджело, Прометей, пауните, стратосферата, Вселената, Бог и живота изобщо.

Новият филм на майстора на документално кино Адела Пеева - "Мълчание с достойнство" - също ще направи премиерата си на 24-тия София Филм Фест. Лентата е разказ за тежкия творчески път на един от най-успешните режисьорски, но и семейни тандеми в българското кино - Ирина Акташева и Христо Писков.
Copyright © 2020 Dir.bg.