МАТРИЦАТА РЕВОЛЮЦИИ: ПОСЛЕДНАТА ГЛАВА

МАТРИЦАТА РЕВОЛЮЦИИ: ПОСЛЕДНАТА ГЛАВАПрез 1999 г., братя Уашовски и продуцентът Джоуел Силвър разбулиха пред света Матрицата, фантастично сливане на брутално елегантен екшън и наситена с много пластове история. Създателите на филма не само привлякоха публиката с дръзки визуални иновации, те създадоха провокативен екшън, преосмислящ основните ни разбирания за реалност и идентичност, осветляващ избора, пред който сме изправени, както и силите и слабостите, от които зависят нашите решения. Братя Уашовски разгръщат епичното си видение Матрицата като трилогия и се отнасят към второто и третото продължение като към един филм, представен в две части.

С излизането през май 2003 г. на втората глава, Матрицата Презареждане, сценаристите-режисьори навлизат по-дълбоко в разширяващата се митология на сагата и представят революционно нова технология на визуалните ефекти, променяща определението за възможностите на киното. С помощта на спиращите дъха екшън епизоди, Презареждане разглежда още по-подробно темите за философската и технологична алиенация от първия филм в продължаващото опасно пътешествие на Нео към все по-големи истини и разбирането на ключовата му роля в съдбата на човечеството.

До днес, Матрицата: Презареждане е спечелил над 735 милиона долара от световното си киноразпространение, което го превръща в най-успешния филм за 2003 година. Допълнително, Презареждане държи рекорда за най-успешна седмица въобще, със 158.2 милиона долара и стигна печалба от 150 милиона за рекордните 6 дни в САЩ; В международен аспект той е сред 10те най-успешни филми на всички времена и е първият филм в историята, спечелил повече от 100 милиона за един уикенд.

Зашеметяващият касов сбор на първите две части от трилогията и огромният брой отзиви, свързани с творбата на братя Уашовски, са доказателство за степента, до която те са завладели общественото съзнание с провокативния си и предизвикателен филм. “Те предложиха епична история, разказаха я с фантастично въображение, което революционизира киното, и създадоха екшън трилогия за мислещи хора”, отбелязва продуцентът на Матрицата Джоуел Сипвър. “Можете да се наслаждавате на филма просто като на великолепен екшън, а ако искате да отидете по-надълбоко – предстои ви да обмислите няколко много сериозни идеи”.

Братя Уашовски вярват, че в сърцевината на филмите за Матрицата е надеждата за обединение – връзката на нашите ограничени познания за това, което е, с безпределната ни вяра в това, което би могло да бъде. “Тези филми изследват търсенето на истината, цената на познанието, борбата за разбиране на нашия живот и жертвите, които избираме да направим”, подсказва Киану Рийвс. “Еволюцията е друга важна тема в трилогията. В първия филм, борбата е на машините срещу хората, които се опитват да се освободят от света на Матрицата, където са поробени от машините. В Презареждане и Революции, вие виждате и перспективата на създадените от машините програми, опитващи се да се скрият в Матрицата, когато предстои да бъдат изтрити в света на машините. В същото време хората се изправят пред унищожение от машините, атакуващи Зион. В крайна сметка, застрашено е оцеляването както на хората, така и на машините, и те, заедно с програмите, трябва да открият как да избегнат тази опасност”.

Визуалните и интелектуални концепции, представени в Матрицата и развити по-нататък в Презареждане кулминират в един “tour de force” на епически екшън и решителност във финалната експлозивна глава на трилогията, Матрицата: Революции. “С Революции братята ни предлагат невероятна мощна развръзка на своята история”, казва Силвър. “Те завършват пътуването на Нео по начин, който е емоционален, интелигентен, хумористичен, забавен и позволява да усетите истината за цялостната концепция. Всичко става по много приятен начин, и все пак хората дълго ще го анализират и обсъждат”.

В напрегнатия завършек на Матрицата Презареждане, Нео лежи в състояние на кома на борда на бунтовнически вседеход, след като е изразходвал силите си, за да унищожи няколко атакуващи сентинели – необяснимо постижение, доказващо, че той не е бил свързан с Матрицата по време на смъртоносната конфронтация. В Революции, Нeo научявя истината за своята сила и защо е способен да я използва и в реалния свят. За Рийвс, Нео е също “гръмоотвод, изследовател и свидетел. По време на своя поход Нео придобива способността да служи като проводник на много мощен енергиен източник, откъдето идват неговите изключителни сили”.

Докато силите на Нео се увеличават значително, същото става и със силите на алчния агент Смит – до точката, в която той се превръща в по-голяма заплаха за света на машините, който го е създал, от гражданите на Зион, които се борят срещу Армията на машините за оцеляването си. Нео разбира това и за да попречи на Смит да разруши напълно както Зион, така и света на машините, трябва да стигне по-далеч, отколкото си е представял. “Това е последното неизвестно, последният въпрос, който още не е получил отговор в неговото пътуване”, казва Рийвс. “Той трябва да стигне до края на пътешествието си, където и да води то, каквото и да му струва това. Затова обичам Нео. Той иска мир и е готов да направи всичко, за да го постигне”.

Лорънс Фишбърн разпознава всеотдайността и в актьора, и в героя. “Не съм срещал досега друг като Киану; той е дълбоко чувствителен, проницателно интелигентен”, отбелязва Фишбърн. “Той напълно се отдаваше на живота на Нео по време на създавенето на филмите и за мен беше истинско удоволствие да изживея тези смайващи приключения заедно с него”.

Докато Нео следва пътя си към окончателната развръзка, загубилият илюзиите си Морфей продължава да вярва, че бившият му ученик ще успее да сложи край на войната, независимо от потресаващото разкритие на Архитекта в Презареждане, че пророчеството на Оракула може просто да е още една от системите за контрол в Света на машините. “В Революции Морфей разкрива още по-дълбоко своята хуманност”, казва Фишбърн. “Морфей продължава да е човекът, когото бихте последвали, защото му вярвате и защото се чувствате сигурни с него, и той продължава да е забележителната личност, с която се запознахме в първия филм и която сякаш знае всичко. Вярата му, че системата може да бъде разтърсена и борбата му да постигне това е много  човешка”.

Не по-малко страстно вярваща в Нео, Тринити е вдъхновена от тяхната дълбока обвързаност и продължава да следва своя път. “Едно от нещата, които харесвам толкова много в Тринити, е пълната й отдаденост на любовта й към Нео, вярата й в него и в това как тази любов я прави едновременно по-силна и по-нежна”, казва Кари Ан-Мос.
“Братя Уашовски са свършили невероятна работа в създаването на връзката между Нео и Тринити”, добавя Силвър. “Техните отношения имат много важна роля в трилогията, особено в Революции – тези отношения свързват героите, свързват историята и трите филма. Всичко става заради любовта им един към друг”.

Получила втори шанс за живот в края на Презареждане, Тринити доверява съдбата си в ръцете на Нео, когато избира да го придружи в Града на машините. “Тринити, както знаем, е много активна”, казва Мос със смях. “Тя никога не чака да й се каже, че трябва да направи нещо, и никога не стои със скръстени ръце да гледа какво ще направи Нео. Винаги сама търси и намира начин да му помогне”.

Друг важен член на зионската съпротива също избира да подкрепи Нео – но подкрепата на Ниобе е в резултат от трудната вътрешна борба, започнала в Презареждане и показана по-детайлно във видеоиграта Влез в Матрицата. “Когато срещаме Ниобе в Презареждане, тя няма вяра; не се доверява на никого, освен на себе си”, казва Джейда Пинкет Смит. “Егото й е огромно и тя е изключително арогантна. В течение на историята, вярата й в Нео и Морфей нараства, и тя започва да се предава пред концепцията, че има нещо отвъд интелекта, отвъд логиката, отвъд нея”.

Макар Ниобе да не вярва в пророчеството на Оракула, тя предлага кораба си на Нео, когато той взима решението да тръгне към Града на машините в търсене на мир. Според Пинкет Смит, “Ниобе уважава Нео и застава зад него заради всичко, което е направил и саможертвата, която е избрал. Тя не вярва, че той е Избрания, но вярва, че ако някой може да се справи, това е той”.

Доверили се един на друг в ситуация на живот и смърт, Ниобе и Морфей разбират, че в тяхната връзка има нещо дълбоко. “Ниобе е привлечена от Командир Лок, защото той е интелигентен, но аз мисля, че сърцето й принадлежи на Морфей”, разсъждава Пинкет Смит. Фишбърн добавя: “В създадената от Уашовски трета част - Революции, с отношенията между Нео и Тринити от една страна и Морфей и Ниобе от друга, докато светът върви към катастрофа, има много красота и романтика”.

Междувременно апетитът за разрушение на агент Смит нараства все повече, едновременно с увеличението на силите му. “В Матрицата, от началото Смит е герой, абсолютно непреклонен в намерението си да изпълни възложените му задачи”, обяснява Хюго Уийвинг. “По време на приключението, той за първи път усеща човешки чувства. Започва да изпитва гняв и ревност. Това му помага да разбира по-добре хората. Той мрази това. За него това е слабост. В Презареждане чувствата му стават още по-силни и той започва да ги цени. Егото му също нараства и той буквално се освобождава. В Революции, егото му направо се развилнява – той се развива в желанието си да се освободи от Матрицата  и се опитва да завладее света”. “Под извратената жестокост”, отбелязва Уийвинг, “Смит е мрачен характер, но аз винаги си мисля, че той е и забавен. Има хумористични нотки в образа му още в Матрицата и аз съм доволен, че Лари и Анди са развили тези елементи в Презареждане и Революции. За мен да играя Смит беше извънредно удоволствие”.
Тъй като егото и мощта на Смит заплашват да превземат и реалния свят и света на машините, Оракулът избира да помогне на Нео – едно решение, което ще й струва много. Както е обяснено във видеоиграта Влез в Матрицата, формата на Оракула (или “обвивката”) е била унищожена от отмъстителния Меровингий, затова тя взима нова форма в Революции.

В разработването на сценариите за Презареждане и Революции, братя Уашовски обсъждали идеята за промяна във физическата обвивка на Оракула, но накрая решили актрисата Глория Фишър да повтори ролята си от Матрицата във втората и третата глава на трилогията. Когато Фостър починала след завършването на снимките си в Презареждане, братята се върнали към първоначалната си идея за пътя на Оракула. “Глория беше забележително талантлива, харизматична жена”, спомня си Силвър. “Ние сме много горди, че тя завинаги ще бъде запомнена с две от най-добрите изпълнения в Матрицата и Матрицата: Презареждане”. Съдбата принудила братя Уашовски да променят пътя на Оракула след смъртта на Глория, но те също така задълбочават историята на образа по един много ефективен начин”.

“Беше чудесно да видим как братята намериха начин да изразят почитта си към Глория и едновременно да задълбочат историята, променяйки сценария”, съгласява се Мос.

Създателите на филма се спрели на театралната и киноактриса Мери Алис за ролята на Оракула в новата му форма. “Аз не съм голям фен на научната фантастика, но във филмите за Матрицата има нещо много духовно”, казва Алис, която е играла заедно с Фостър в ролите на сестри в пиесата Having Our Say на Бродуей през 1995 г. “Животът ми се промени оттогава”.

“Мери Алис дойде и свърши удивителна работа в представянето на Оракула в новата му форма”, казва Фишбърн, който пък е играл син на Алис в пиеса, представяна в Ню Йорк, когато е бил десетгодишен.

Зий, гражданка на Зион, която играе много важна роля в отбраната на града срещу Армията на машините, този път е изправена пред още по-сериозен залог: тя губи и двамата си братя, Танк и Дозър (ключови членове на екипа на Морфей в Матрицата), във войната с Машините и приятелат й Линк също рискува живота си като служи при Морфей. “Зий е силна и готова да направи това, което трябва да се направи без да позволява страхът да й попречи”, казва Нона Гей. “За нея защитата на Зион е най-важна, а Линк е всичко, което й е останало. Тя иска да бъде сигурна, че заедно с Линк ще могат да живеят спокойно”.

Последни в групата на основните действащи лица в  Матрицата: Революции са Ламберт Уилсън в ролята на Меровингий; Моника Белучи като Персефона; Харолд Перино като Линк; Хари Леникс като командир Лок; Колин Чоу като Сераф; Натаниъл Лийс като Мифуне, водач на APU Corps; Клейтън Уотсън като Хлапето; Танвийр Атуал като Сати, момиче, което Нео среща на гарата Мобил Авеню; Бърнард Уайт като бащата на Сати, Рама; Брюс Спенс като Машиниста, който контролира цялото пътуване между Матрицата и Света на Машините; Иън Блис като Бейн, коварният член на екипажа на вседехода на агент Смит; Дейвид Робъртс като Роланд, капитан на Mjolnir; Антъни Уонг като Призрака, първият приятел на Ниобе; и Антъни Зерба като Съветника Хаман.

Връщайки се обратно назад към пътешествието си, започнало през зимата на 1997 г., когато е началото на тренировките за ролята на Нео в Матрицата, Рийвс  е много благодарен за предизвикателствата, пред които са го изправили братя Уашовски и тяхната амбициозна история. “Аз обичам да работя с Лари и Андрю, аз уважавам възможностите, които те ми дадоха, и идеите и въображението, с което са създали тази прекрасна история”, казва Рийвс. “От всеки участващ в тези филми се искаше да даде най-доброто от себе си, това беше предизвикателство, но то помогна филмите да станат толкова добри – дръзновението да реализираме тази мечта. Кой не би се развълнувал от възможността да даде най-доброто от себе си в творческия си живот?”

“Всичко, което изживях, докато правехме тези филми, ме промени”, казва Мос. “Научих толкова много за себе си, за живота и за работата. Чудесно е да бъдеш толкова отдаден на един проект, да участваш в кинотрилогия по убеждение, с доверие и да се бориш за това, в което вярваш”.

Джейда Пинкет Смит също е развълнувана от работата си по Матрицата. “Беше забавно, защото аз трябваше да играя моето абсолютно алтер его”, казва тя със смях, “и аз успях да науча много за себе си чрез Ниобе. Работата по тези филми наистина ми помогна да засиля вярата си. Направих доста проучвания и прочетох доста неща, докато се опитвах да стигна до корените на вярата си, и тези филми са голяма част от този процес”.

“Когато приемах ключовата в трилогията роля на Морфей – човекът, чиято непоклатима вяра става причина за приключенията на Нео като Избрания, аз не мислех, че съм станал част от всичко това случайно; според мен това вероятно беше част от моята съдба”, казва Фишбърн. “Аз обичам Морфей. Вероятно това е героят, с който ще бъда запомнен най-добре. И всеки, с когото сме работили заедно по тези филми, ще бъде част от това, което съм аз през останалата част от живота ми”.

Силвър, който е продуцент и на хитовите поредици Умирай трудно и Смъртоносно оръжие, споделя: “Трилогията Матрицата затваря глава в създаването на филми, за мен. Това беше невероятно приключение. Монументалното усилие по създаването на тези филми беше драматично и вълнуващо като самите филми. Както всеки участник и аз посветих голяма част от живота си на тази изключителна сага, и това ще ми липсва”.
Copyright © 2024 Dir.bg.