КОРАБИТЕ И СНИМАЧНИТЕ ПЛОЩАДКИ

КОРАБИТЕ И СНИМАЧНИТЕ ПЛОЩАДКИДруго ключово предизвикателство на “кастинга” било откриването на идеалния съд за ролята на “Съпрайз”, бойният кораб с 28 оръдия на капитан Обри. На ранен етап в предпродукцията, по време на пътуване в Европа, Уиър се разхождал по палубата на възстановения “Виктори”, корабът от който адмирал Нелсън командвал в битката при Трафалгар. Допълнително, режисьорът посетил няколко фестивала на стари платноходи и разговарял с много представители на тази представена по цял свят общност.

През 2000 г. Уиър предприел заедно с капитан Крис Блейк (който след това става един от най-ценните технически съветници във филма) морско пътуване с “Индиавър”, копие на прочутия кораб от пътешествията на капитан Кук. Година по-късно, Уиър предприема второ пътуване с “Индиавър”, като този път с него са и продуцентът Дънкан Хендерсън, изпълнителният продуцент Алън Къртис и операторът Ръсел Бойд. “Исках да съм сигурен, че те ще имат достатъчно опит, когато се стигне и до нашето ‘пътуване’”, казва режисьорът.

Проучванията на Уиър накрая го довели до американския платноход “Роуз”, с родно пристанище Роуд Айланд. Тримачтовата дървена фрегата, преди време най-големият учебен платноход в  страната, е построена през ХХ век и е копие на кораб от британската военна флота от ХVІІІ век.

Twentieth Century Fox купили “Роуз”. (След завършването на снимките, Fox дарили кораба на нетърговска организация за изучаване на военноморската история.) Роуз отплавал през Панамския канал на път от Роуд Айланд към Западното крайбрежие, като преминал през ураган, от който се отървал със счупена мачта, преди  да се установи на сух док в Сан Диего и да започне подготовката за превръщането му в британския военен кораб “Съпрайз”.

Преди да се прероди като “Съпрайз”, “Роуз” бил използван за няколкоседмични снимки в морето. Тази уникална “снимачна площадка” била състарена по автентичен за периода начин и била приспособена така, че да е удобна за актьорите, камерите, гримьорите, гардеробиерите и всички останали участници в снимките. Истинският екипаж на “Роуз” бил на кораба, докато той плавал във водите на залива Байа. (Ръсел Кроу също се научил да управлява “Роуз”, и поел руля в няколко отделни случая.)

“Историческата автентичност и в най-дребните подробности беше от огромно значение за нас”, казва майсторът корабостроител Лион Пойндекстър, един от техническите и исторически консултанти във филма. Пойндекстър също работил с още двайсет корабостроители по придаването на автентичен за времето вид на “Роуз” в Сан Диего, и помогнал при преместването му в основния дом на продукцията в Енсенада, Мексико. “Получихме пълна документация на конструкцията с всички детайли от Британското адмиралтейство, и използвахме математически формули, за да определим точните размери на котвата”, казва Пойндекстър. “Беше внимателно проучено как точно е изглеждал по онова време всеки инч от кораба – чак до въжетата за привързване в пристанището”.

“Харесваше ми да бъда на “Роуз”, казва Ръсел Кроу, който на по-ранен етап в подготовката си за ролята на Джак Обри предприел пътуване с кораб в бурните води край Фиджи (по съвпадение с кораб, наречен също “Съпрайз”). “Катеренето по мачтите на “Роуз”, на 137 фута над нивото на океана, беше най-незабравимото за мен. Това бяха наистина прекрасни дни; фактът, че сме отделени от сушата, носи някакво невероятно чувство за освободеност”.

Създателите на филма построили и втори “Съпрайз” – кораб с водоизместимост 60 тона  – за 4 месеца. Този кораб бил поставен във воден резервоар с полщ 6 ½ акра във Fox Studios Baja – домът на “Титаник”. Този “Съпрайз” е създаден с абсолютно внимание към детайлите, от фенерите на мачтите, до койките в спалните помещения на моряците и състаряването на кораба и платната.

По същото време, базираната в Нова Зеландия компания за визуални ефекти Weta Workshop, работила по ефектите в трилогията “Властелинът на пръстените”, създала много подробна миниатюра на кораба. Техният “Съпрайз” бил дълъг 25 фута. Допълнително били конструирани дигитални модели от компанията за визуални ефекти Asylum.

В Мексико, масивният кораб бил монтиран на специално конструиран кардан, най-големият, използван в киното досега. Мощна хидравлична система задействала гигантски механизъм, който осигурявал възможност за движения във всички възможни посоки, които дублирали движенията на кораба в морето.

“Ние се люляхме и тресохме от Бразилия до Галапагос в този резервоар”, казва Уиър.

Главният оператор Ръсел Бойд отбелязва, че докато снимал в резервоара, често се чувствал така, като че ли наистина снима  в морето. “Карданът придаваше всички въртеливи и накланящи движения на снимачната площадка, така че тя се движеше сякаш наистина е в морето”, казва Бойд. “Ние всички се бяхме постарали предварително да свикнем с клатещата се палуба, просто за да можем да работим на тази снимачна площадка”. Бойд и екипът му използвали кран с подвижна глава, при който движенията на камерата се контролират в три оси —хоризонтална, напред/назад и нагоре/надолу – което осигурило възможност за неутрализиране на движението на кораба.

Снимачната  площадка, представяща оръдейната палуба на “Съпрайз”, била също снабдена с кардан и монтирана на отвесна скала във Fox Studios Baja, с изглед към океана. Тази площадка също можела да се върти. Трети кардан бил изпозван за съвсем тясната и претъпкана долна палуба, където се намира спалното помещение на моряците (те и се хранят там) с редиците висящи легла. Най-долната палуба на кораба била направена на снимачна площадка № 4, където по-късно пък била разположена оръдейната палуба на “Ашрон”, мястото на ръкопашния бой по време на финалната битка.

В студията на Fox Baja били изградени и други площадки, представящи различни палуби на “Съпрайз”, включително капитанската каюта и големия салон на кораба, където се хранят капитанът и офицерите. В големия салон най-често се срещат  Обри и Матюрин, където си почиват като свирят дуети на цигулка и чело.

За период от няколко месеца , бил изграден и резервоар на вражеския кораб “Ашрон”, край паркинг близо до главния вход на студиото. След построяването си “Ашрон” бил внимателно разделен на 4 части, всяка от тях преместена с гигантски кран надолу по улицата до басейна, където корабът бил сглобен за заснемането на финалната битка.

Докато се подготвяли снимачните площадки, актьорите, изпълняващи ролите на офицерите и моряците от екипажа на “Съпрайз”, преминали през тренировки, за да усвоят всички умения, необходими за живота на кораб. Те се подготвяли в морето по време на пътуване с “Роуз” -- катерили се по такелажа, запознавали се с навигацията, с употребата на личните оръжия, оръдията, боя със саби, военния етикет и всичко, което техните герои трябвало да изпълняват във филма.
Copyright © 2024 Dir.bg.