"Фантомът от операта" - музиката на нощта

Оригиналната музика от “Фантомът от операта” е продадена в над 40 милиона екземпляра по целия свят. Това е първият такъв албум в историята на музиката, който влиза в британските класации под номер едно, като до момента е със златен и платинен статус както във Великобритания, така и в САЩ. Прекрасните мелодии и завладяващите песни са спечелили на композитора Андрю Лойд Уебър и неговия екип безброй награди, както и възхищението на публиката.

“Андрю е забавлявал милиони хора по света с направеното от него”, отбелязва режисьорът Джоуел Шумахер. “Фантомът” е изпълнен с множество запомнящи се песни, както и с някои от най-прекрасните мелодии, които той някога е създал. А стиховете на Чарлс Харт са наистина зашеметяващи”.

“Тази музика е толкова трогателна и силна”, добавя Бътлър. “Толкова пъти съм я слушал, но тя продължава да ме вълнува и сега”.

Композициите на Уебър са заразителни, но партиите в мюзикъла са изключително сложни и трудни за изпълнение. “Подготовката, която имах от Метрополитан Опера, се оказа безценна”, споделя Еми Росъм, която започва изявите си на тази световноизвестна музикална сцена, когато е едва на седем години. “Без дисциплината, на която съм се научила именно там, едва ли щях да се справя”.

Филмовата версия на “Фантомът” предоставя на Уебър възможността да прегледа отново оригиналните записи на мюзикъла, като установява, че благодарение на солидния бюджет, с който разполага, може да си позволи да запише нова пълна симфонична версия на музиката. Проектът му позволява да създаде няколко нови песни и мелодии, които да подкрепят сценария. За него това е позната територия, тъй като вече няколко пъти е записвал филмова музика в по-ранните години на кариерата си.

Андрю Лойд Уебър се обръща към екипа, с когото работи от дълги години, защото знае, че това са хората, които ще му помогнат в създаването на музикалната визия на филма. Сред тях са музикалният продуцент Найджъл Райт и музикалният режисьор Саймън Лий. Райт работи с композитора в продължение на повече от 15 години, като сред съвместните им проекти е награденият с Оскар “Евита”. Както казва Райт, обаче: “Фантомът” е онова, което и двамата чакахме от много години. Това е голямото дело на живота ни”.

Дългият процес по прослушване и избор на актьори изисква Саймън Лий да се включи в работата по филма 7 месеца преди началото на снимките. Той работи с всички изпълнители на главни роли, за да е напълно сигурен, че вокалните им способности отговарят на високите изисквания на Уебър. Лий смята, че неговият принос е в извличането на най-доброто от актьорите, най-вече по отношение на Фантома, изигран от Джерард Бътлър. “Джери не е професионален певец, но някога е пял в собствена група”, споделя Лий. “Той беше истинско откритие и аз съм много горд с постигнатото от него”.

Снимането на музикален филм винаги е сериозно предизвикателство, но създаването на “Фантомът” е много по-трудно, отколкото работата по един обикновен мюзикъл. “Във всеки музикален филм, върху който съм работил досега, първо репетираме, правим предварителни записи и след това започват снимките”, обяснява Райт. При “Фантомът” бяхме винаги с една крачка преди снимките, защото се налагаше да нагласяме плейбека към актьорските изпълнения, които непрестанно се развиваха и променяха по време на репетициите”.

Записването е дълъг и продължителен процес, който трае толкова много, че звукозаписното студио е преместено в офиса на Уебър в Pinewood Studios, където във всеки един момент актьорите могат да бъдат извикани, за да запишат наново някоя вокална партия, която да бъде включена в плейбека за предстоящите сцени. Процесът е напълно естествен както за актьорите, така и за музикалния екип, но, разбира се, не липсват и трудности. “В началото имахме аванс от около три седмици, но в края на снимките имахме едва три часа!”, разказва Райт. “Често се налагаше да смесваме в шест сутринта нещо, което щеше да се снима в девет”.

Фантомът от операта” е филмиран с помощта на временни плейбек мелодии, обикновено записани с 28-членен оркестър, но когато сметне, че е необходимо за подчертаване на емоционалната страна на историята, Уебър използва цял оркестър.

Някои от най-забележителните песни от мюзикъла, които се изпълняват и във филма, са “Мисли за мен” – арията, която превръща Кристин от обикновена хористка в звездното сопрано на операта, “Ангелът на музиката” – дует между Фантома и неговата муза, “Фантомът от операта” – мелодията, с която главният герой съблазнява Кристин и я убеждава да дойде в леговището му в подземията на операта, “Всичко, което искам от теб” – романтичната серенада на Раул към Кристин, “Няма връщане назад” – огненият дует между Кристин и Фантома, която се изпълнява по време на премиерата на операта на Фантома “Триумфът на Дон Жуан”.

Патрик Уилсън смята, че реакцията му, когато Бътлър и Росъм изпълняват “Няма връщане назад”, е подобна на тази на героя му, когато става свидетел на силата на отношенията между Кристин и Фантома. “Прекарах три месеца в снимки на любовната ми история с Еми, само чувайки за своя конкурент”, спомня си Уилсън. “Сърцето ми се разкъса, когато ги видях заедно и усетих силата на страстта им един към друг”.

Завършването на първата част от снимките позволява на Уебър и неговия екип да прецени кои елементи от музиката да бъдат презаписани или преаранжирани. Работейки със същия сътрудник както и в мюзикъла, Дейвид Кълън, композиторът преаранжира значителна част от мелодиите и написва над 15 минути нова музика, която пресъздава жестокото детство на Фантома, когато той бива отхвърлен от обществото, както и посещението на Кристин на гроба на баща й.

За финалния запис на музиката към филма в Лондон е събран оркестър от отбрани музиканти, повечето от които познават мюзикъла и работата на Андрю Лойд Уебър като цяло. Лий дирижира оркестъра в прочутото студио “Аби Роуд”. “Резултатът е един наистина разкошен звук”, ентусиазирано казва Лий. “Получи се точно това, което Андрю искаше”.
Copyright © 2024 Dir.bg.