В очакване на “Шифърът на Леонардо

03.01.2006 г.
В очакване на “Шифърът на Леонардо”На пръв поглед “Шифърът на Леонардо”, който бе заснет в Европа през лятото на 2005 г., е класически холивудски проект. Всички съставки са на лице: литературен бестселър (едноименния роман на Дан Браун), продаден в 36 млн. екземпляра, “Оскар”-ов екип (Акима Голдсман като сценарист, Рон Хауард на режисьорския стол и абонирания за статуетката Том Ханкс, който се превъплъщава в ролята на Робърт Лангдън, харвардски професор, който е основен персонаж в тази история). Продуцентската компания “Sony” изглежда държеше всички козове за един изключителен успех.

Но “Шифърът на Леонардо”, чиято американска премиера е предвидена за 17 май 2006 е напът да се превърне в доста усложнено упражнение. Сценарият се пази ревниво. Забранен е достъпът на външни хора до снимачната площадка. И всеки член на екипа е трябвало да подпише клауза за поверителност. Според някои служители на компанията тази тайнственост е свързана с мистериозната природа на самия сюжет. Още преди началото на снимките например продуцентите Брайън Грейзър и Джон Кейли получават писма от  Католическата лига и организацията “Опус Деи”, които изразяват опасения по отношение на филма. От “Sony” са се консултирали с религиозни експерти дали са възможни известни модификации, които компанията да направи в сюжета, за да не шокира прекалено вярващите. И са получили съвет да превърнат отправната точка за брака на Исус и Мария Магдалена по-двусмислена и да махнат името на “Опус Деи” от сценария. Желанието било да се “олекотят” някои идеи от книгата и те да се представят повече като възможни теории, а не като факти. Дали сценаристът Акива Голдсман е взел под внимание тези препоръки не е ясно, въпреки, че компанията твърди, че филмът ще бъде трилър и религиозният аспект е минал на заден план. И все пак Уесминстърското абатство например е отказало да стане терен за снимки под предлог, че книгата е “теологически зловредна”...

Разбира се промените в интригата на един толкова популярен роман могат да разгневят милионите запалени читатели. Дали е надделял стремежът към създаването на “развлекателен филм” или страха от ограничения в показа?!

Нет Фокус
Copyright © 2020 Dir.bg.