Смъртта, животът и фотографията със знак на равенство

17.06.2009 г.
Смъртта, животът и фотографията със знак на равенствоНикой не е длъжен да харесва филмите на Вим Вендерс. Защото вкус не се култивира насила. Но все пак е добре да видите някои от неговите филми (ако още не сте го сторили) и един от тях е новият “Снимки в Палермо“.

Оригиналното му заглавие е Palermo Shooting и може спокойно да се приеме като игрословица - shooting, освен че значи “снимане“, значи и “стреляне“. Немският режисьор е заложил на особен актьорски ансамбъл.

В главната роля е поставил фронтмена на пънк групата “Ди Тотен Хозен“ Андреас Фреге - Кампино. Не мога да не ви запозная накратко с историята на немските пънкари, макар и една част от вас вероятно ги познават добре.

Заедно са от 1982 г., като с течение на годините и множеството проведени концерти групата започва малко по малко да става сериозна и това най-ясно личи от текстовете им - придобиват все по-социално звучене. Техният вокалист Кампино е удачен избор за водещ актьор най-малкото защото физически е интересен. А, оказва се - и талантлив.

За екранна партньорка на 46-годишния германец е избрана италианката Джована Медзоджорно, която познаваме от “Любов по време на холера“ на Майк Нюъл.

Нежното лице на Медзоджорно чудесно контрастира на грубата физиономия на Кампино. Той играе фотографа бохем Фин, който не може да спи. Липсата на сън от време на време го пренася в някакви гранични състояния между кошмари и реалност.

Напрегнатата му работа, оскъдната почивка и вечните ангажименти го тласкат към място, в което да се опита да бъде сам и друг. И това място се оказва град Палермо. Непознат, особен и силно привлекателен, Палермо се опитва да даде на фотографа отговорите, които го измъчват. А той си задава нелеки въпроси. В търсенето на личната истина Фин си намира помощник - Флавиа (Медзоджорно). Тя също се занимава с изкуство - реставратор е.

Двамата ще видят смъртта в буквалния смисъл и ще се опитат да намерят пътя към нея или към него, за да зададат важните въпроси. Влиянието на Флавиа над фотографа също може да се приеме като “реставрация“ на човешката душа - бавно и внимателно тя поправя съсипаните и обезверени частици от Фин, за да го подготви за срещата му със Смърт - в мъжки род.

В особено магнетичен образ на Смърт се появява небезизвестният Денис Хопър. Поддържаща роля има и Мила Йовович. В “Снимки в Палермо“ украинката е много бременна и играе себе си. Появата й е свързана с позиране пред обектива на Фин. Може да бъде намерен още един контрапункт в “Снимки в Палермо“.

Фин се страхува от смъртта, а Мила Йовович е на път да даде живот. Именно от нея и фотосесията й започва пътуването на фотографа в Палермо. Оператор е Франц Лустиг. Двамата с режисьора са работили заедно още в “Земя на изобилието“ и “Не ме търси“. Който обича киното на Вендерс, може и да не остане очарован, защото “Снимки в Палермо“ е сякаш по-комерсиален от предишните му заглавия.

За сметка на това онези, които никога не са гледали с добро око на немския режисьор, ще имат възможност този път може би да го харесат.
СЕГА
Copyright © 2024 Dir.bg.