Питър Джаксън пренася епоса на Толкин на екрана

15.12.2002 г.
Питър Джаксън пренася епоса на Толкин на екранаОще от излизането на първия том през 1954 г., трилогията “Властелинът на пръстените” на Дж. Р. Р. Толкин има огромен ефект върху поколения читатели, формулирайки за мнозина първообраза на борбата между доброто и злото. Избран в много световни класации за “Книга на века”, романът оставя забележителна следа в съвременния епос чрез създаването на напълно нов и вълнуващо жизнен свят. Трилогията ни запознава и с един незабравим герой – хобитът Фродо Бегинс – въвлечен във война с митични пропорции в Средната земя – свят, изпълнен с магия и познание. Преди всичко книгата е прослава на силата на приятелството и индивидуалната смелост, която може да спре дори най-разрушителните енергии на мрака.

Известен с предизвикателната си визуализация на светове на мечти - и кошмари – във филми като “Божествени създания” и “Сянката на смъртта”, Питър Джаксън отдавна имал чувството, че “Властелинът на пръстените”  е узрял за първия си цялостен кинематографичен преразказ. Но също така знаел, че за да стане всичко както заслужава Толкин, ще е необходимо да се пристъпи към най-амбициозната продукция, предприемана някога в историята на киното.
За повече от половин десетилетие, от най-ранните етапи до излизането на първия филм от трилогията, “Властелинът на пръстените: Задругата на Пръстена”, и продължаващата работа по останалите два филма, Джаксън бил напълно отдаден на всеки аспект от проекта. “Мисля, че това е най-малкото, което дължим на Толкин и легионите фенове по цял свят”, казва той. “Те заслужават най-доброто, на което сме способни”.

Джаксън и неговите съавтори Фран Уолш, Филипа Бойънс и (за втория филм) Стивън Синклер, искали да поставят в центъра темите на Толкин за доброто срещу злото, природата срещу индустрията и приятелството срещу силите на покварата. “Това, което се опитвахме да направим, адаптирайки “Властелинът на пръстените”  за екрана, е да почетем тези теми; и доколкото не е възможно да останем напълно верни на една книга, особено от 1000 страници, ние се опитахме да обединим нещата, за които е мислел Толкин, докато е писал и да направим от тях тъканта на филма”, казва Джаксън.

Робърт Шей и Майкъл Лин, съпредседатели на New Line и изпълнителни продуценти на филма, подкрепяли идеите на Джаксън от самото начало. “Решението да направим този филм беше много интуитивно”, споделя Шей. “С мен това се е случвало само няколко пъти; просто осъзнах, че трябва да го направя”. Те напълно споделяли предаността си към темите от книгата. “Историята за Двете кули е съотносима към днешния ни ден, точно както е била и преди 50 години”, отбелязват Шей и Лин. “Толкин никога не е губил от поглед разрушителните и съблазнителни аспекти на властта и идеята, че една личност – или хобит, без значение колко е малка или незначителна, може да промени историята.

Вторият филм от трилогията ни разкрива още повече от света на  Средната земя, с който се запознахме в първия филм. “В първия филм “Задругата на Пръстена”, задругата пътува заедно”, коментира Илайджа Ууд, в ролята на хобита Фродо Бегинс, който трябва да носи Пръстена през трилогията. “Във втората част героите са разделени и всеки от тях изживява индивидуални приключения. Светът става по-голям и историята става още по-интересна -- и драматургично, и  визуално”.
Изпълнителният продуцент Марк Ордески добавя: “В “Двете кули”, обективът на камерата е отворен по-широко. Ще видите много повече от Средната земя. Ще видите Мордор, Рохан и всички тези места, за които само сте чували в първата част. Ще срещнете нови герои и създания. И най-вече Ам-гъл, когото не можем да наречем просто създание, защото е от голямо значение и е един от главните герои.”

Адаптирането на трилогията в три филма е резултат от разгръщането на сложна логистична операция. Цяла армия от творци – включително дигитални експерти, специалисти по средновековни оръжия, скулптори-каменоделци, лингвисти, шивачи, гримьори, ковачи, световно известни актьори и над 26 хиляди статисти – имали една цел: да превърнат тази амбициозна мечта в реалност.
Още в ранния етап от развитието на продукцията Джаксън прегърнал идеята да снима и трите филма наведнъж – нещо, което не е правено от никого в историята на киното. За година и половина, Джаксън и всеотдайният му екип заснели зрелищни пейзажи навсякъде из Нова Зеландия и по времето, когато излезе първият филм от трилогията, армия от художници и специалисти по визуалните ефекти продължавала своята работа по останалите два филма. Според продуцента Бари Осбърн, “Едно от големите предимства при снимането на трите филма наведнъж е свежият поглед към всеки филм, след като си завършил работата по предишния. Тази възможност е нещо много рядко”.
Сред творческия и техническия екип имало едно общо чувство: че тази дълга и многостранна продукция създава здрава и трайна връзка между всички. “Това беше незаменимо изживяване за всички нас”, казва Ууд. “Даде ни възможността да станем по-близки, отколкото всеки от нас е бил при работата си при предишни филми. Мисля, че намерихме някои от най-добрите приятели в живота си”.

С излизането на “Властелинът на пръстените: Задругата на Пръстена” през 2001 г., публиката от цял свят се запозна с изключителния свят на Средната земя. Произлезлият от това феномен – от опашките пред кината, до възторга на критиците и филмовите награди, направи щастлив всеки, участвал в това колосално начинание.
“Всички бяхме работили много, за да останат доволни почитателите – защото и ние сме почитатели”, обяснява Ордески. “Питър е прочел книгите 18-годишен. Фран и Филипа също. Аз бях на 12 години, когато ги открих. Изобщо не се съмнявах, че Питър ще успее”.

На18 декември 2002 г., легендата продължава с “Властелинът на пръстените: Двете кули”. “Филмите са три, но историята е една”, коментира Ууд. “Хората очакват какво ще се случи в следващата глава, защото действието става все по-динамично - и много по-интересно.  Има повече битки и разбира си, появата на Ам-гъл, който е един от най-любимите ми литературни герои”.
“Не всички нови герои в “Двете кули” се играят от хора”, отбелязва Джаксън. Централният филм в трилогията ни среща с двама незабравими дигитални герои, на които е вдъхнат живот в базираното в Уелингтън, Нова Зеландия студио WETA Digital. Ам-гъл, раздвижен чрез разтърсващата “motion capture” техника, използва актьорът Анди Съркис за водач; а Дървобрад е герой, подобен на дърветата, които виждаме всеки ден, но може да ходи и да говори.
Филмът представя и колосалната битка при Шлемово усое, в която хиляди войни от Урук-хай връхлитат върху роханска крепост – сложна комбинация от кадри с реални актьори, миниатюри и софтуер на WETA Digital, който придава на всеки дигитален герой съзнание и собствена воля. “Използвахме тази програма до известна степен в “Задругата на Пръстена”, но при битката в Шлемово усое я ползваме с пълна сила, когато 10 000 дигитални урукхайци нападат замъка в долината”, описва Джаксън.

Ричард Тейлър, носител на две награди Оскар® за работата си в първия филм, отбелязва, че този път летвата е вдигната по-високо не само по отношение на историята, но и като дизайн и визуални ефекти: “Очаквам с огромно нетърпение реакцията на публиката, когато види “Двете кули”, защото първият филм бе приветстван като изключителен визуален епос, но нищо не може да сравни с това, което предстои”.

Премиерата на “Властелинът на пръстените: Завръщането на Краля”, последният филм от трилогията, е предвидена за 17 декември 2003 г.
Copyright © 2024 Dir.bg.