Край на 3D-епохата

05.08.2017 г.
Край на 3D-епохатаВ IMAX-киносалоните отдавна се усеща намаление на зрителския интерес към триизмерния формат (3D). Но вече не само там.

През 2010 година 21% от касовите постъпления в Северна Америка (общо, внушителните 10.6 милиарда долара) идваха от 3D филми. По-конкретно сумата само за 3D възлезе на $2.2 млрд. Тогава излязоха филми като "Играта на играчките 3" и "Алиса в страната на чудесата", но лъвският пай се падна на "Аватар" с премиера от края на 2009 г.

6 години по-късно постъпленията от 3D вече са по-скромни. Независимо че миналата година американските киносалони събраха повече от всякога в своята история, или $11.4 милиарда, делът на формата 3D падна на 14% или $1.6 млрд. Най-добре се представи "Книга за джунглата", като 43% от боксофиса за премиерния уикенд донесоха триизмерните версии именно на този филм. За сравнение, в първия си уикенд "Аватар" събра 70%, но с оглед на това, че 3D киното средно носи около 30-35% в премиерните дни, то резултатът на фентъзито на Джон Фавро е прекрасен.

Наскоро в компанията "IMAX" решиха, че техните зали ще показват по-малко триизмерни ленти, без напълно да премахнат 3D формата от огромните си екрани. Той просто престана да бъде базов формат. В IMAX-залите по-рано показваха около 35 триизмерни филма на година, а в скоро бъдеще този брой ще бъде съкратен до 5-10 филма годишно.

По света форматът все още е популярен - 56% от дигиталните екрани дават кино в 3D, докато в САЩ и Канада едва 39%.

Според анатизатори, вината за спадането на интереса към 3D формата лежи на Холивуд. Навлизайки в киното, 3D донесе радост на индустрията, тъй като за 1 билет може да се взима по-висока цена. При това обаче, студиата не заснимаха филмите в 3D, което усложнява процеса, а предпочитаха да конвертират вече заснетите 2D филми в 3D.

Продуцентът Джон Ландау, бивш изпълнителен вицепрезидент по пълнометражните филми на "20th Century Fox" и работещ с Джеймс Камерън казва, цитиран от The Hollywood Reporter:
"Ние с Джим смятаме, че киното или трябва да се снима в 3D, или да бъде конвертирано така качествено, както го направихме с "Титаник 3D" и "Терминатор 2: Страшният съд". От гледна точка на драматургията, изчезването на екранните рамки дава възможност на зрителя по-добре да почувства един филм". Ландау отбелязва, че романтичната екшън фантастика "Alita: Battle Angel" (2018), която продуцират заедно с Камерън, е снимана от режисьора Робърт Родригес в 3D и предлага да я видим в IMAX-киносалон идното лято.

Джон Ландау и Джеймс Камерън


Джон Фавро е съгласен с Ландау. "Технологията е максимално ефективна тогава, когато работи в полза на сюжета. В случая с „Книга за джунглата“, използването на 3D и и на Atmos-звук позволиха на зрителя да се "потопи" в случващото се на екрана, без да мисли за това, че по-голямата част от показаното е генерирано от компютри. Планирахме това от самото начало и снимахме филма с 3D-камери!".

Джон Фавро
Copyright © 2024 Dir.bg.