Силата винаги ще бъде с вас

Силата винаги ще бъде с вас„Отмъщението на Ситите” е последният филм за голям екран от сагата „Междузвездни войни”, но наследството му продължава живота си
„Междузвездни войни” провъзгласи гръмко истинските възможности на киното”, казва Питър Джаксън, режисьор на трилогията „Властелинът на пръстените”. „Той бе идеалният филм, който да пробуди у нас усещането за чудо.”

Може и да изглежда странно, че режисьорът на филмова трилогия, която мнозина сравняват с „Междузвездни войни”, заявява открито любовта си към междугалактическата сага на Джордж Лукас. Но това е и признание за непреходната притегателна сила на „Междузвездни войни”. „Дарт Вейдър е жив!”, провъзгласяваше една популярна значка, излязла на пазара през 1977 г. – и изглежда той ще продължи да живее в сърцата и умовете на почитателите на „Междузвездни войни” по целия свят още дълги години.

Много филми постигат успех. Много от тях са популярни и се превръщат в касови хитове по цял свят. Но само броени от тях са навлезли в общественото съзнание като филмите от космическата поредица. Думите „Джедай” и „Тъмната страна” са записани в Оксфордския английски речник. За добро или за лошо, политици и знаменитости използват фрази като „Звездата на смъртта”, „Силата”, „Империя на злото” и „светлинна скорост”… и публиката веднага разбира какво имат предвид. Без съмнение, сагата „Междузвездни войни” е пуснала дълбоки корени във всеки аспект от нашия живот:

* В киното, където режисьори и продуценти на филми като „Извънземното”, „Американски пай”, „Играта на играчките”, „Остин Пауърс” и „Роботи” с удоволствие отдават почит (и пародират) филмите от поредицата;

* В телевизията, където „Семейство Симпсън”, „Ориндж Каунти” и „Събота вечер на живо” обичат да използват „Междузвездни войни”, за да извикват усмивки у публиката;

* В спорта, където „Ред Сокс” от Бостън са кръстили най-върлите си противници, „Янките” от Ню Йорк с прозвището „Империята на злото” – а „Янките” с удоволствие го приеха;

* В комиксите, къде „Междузвездни войни”е любима тема на поредици от „Денис Белята” и „Хай и Луис” до „Дунсбъри” и „Бундокс” и бива използвана в безброй редакторски карикатури;

* В училище, където учителите ежедневно използват „Междузвездни войни”, за да преподават на младите хора математика, научни дисциплини и езици, както и в музеите, които привличат огромни тълпи с изложения, посветени на предмети от филма;

* В увеселителните паркове, където „Звездни обиколки” е любима атракция в парковете на „Дисни” по целия свят.

Вселената на „Междузвездни войни” излиза извън екрана и навлиза в домовете ни чрез най-различни носители. Когато излезе на пазара през ноември 2004 г., „Трилогията „Междузвездни войни” се превърна в най-продавания комплект DVD-та в историята на САЩ, Великобритания, Франция, Италия, Япония, Австралия и много други страни по света.

ЛЕГО продаде безпрецедентен брой играчки, свързани с филма, а милиони хора ежедневно влизат в Интернет, за да играят „Междузвездни войни: Галактики” – онлайн игра за много играчи. Видеоигрите на “LucasArts” по филма са изключително популярни, а романите, занимаващи се с „разширената вселена” на „Междузвездни войни” редовно влизат в списъка с бестселърите на “New York Times”.

Наследството на „Междузвездни войни” повлия и на начина, по който се снимат филми. За да реализира изумителните визуални ефекти на „Междузвездни войни”, Джордж Лукас създаде “Industrial Light & Magic”. Оттогава досега ILM е получила 14 „Оскара” за най-добри визуални ефекти за работата си в широк спектър от филми и продължава да завладява нови територии в индустрията на визуалните ефекти.

„Междузвездни войни: Епизод ІV – Нова надежда” допринесе за подобряването на звуковата кино-технология, популяризирайки звуковата система “Dolby” за подтискане на шума; не след дълго бе създадена и системата “THX” и бе въведен дигиталният звук, който днес е нещо обичайно в кината.

“Lucasfilm Ltd.” стана пионер и в нелинейните дигитални системи за монтаж, които не само поведоха по нови пътища звуковите и кино-монтажисти, но и доведоха до разработването на системата „Avid” – най-популярния инструмент за кино-монтаж в развлекателната индустрия.

Легендарните експерименти на “Lucasfilm” в областта на компютърната анимация станаха възможни благодарение на печалбите от поредицата „Междузвездни войни” и доведоха до създаването на компютъра “Pixar”. Това пък по-късно доведе до сформирането на сега независимата и много популярна компания “Pixar Animation Studios”, създател на филми като „Играта на играчките” и „Търсенето на Немо”.

Едно от най-значимите, надхвърлящи всички граници постижения на сагата „Междузвездни войни” е новаторското използване на техниките за дигитално кинопроизводство. „Клонираните атакуват” стана първият мащабен игрален филм, създаден чрез употребата на високо-разделителна цифрова видео камера, снимаща със скорост 24 кадъра в секунда и цифрова видеолента.

За „Отмъщението на Ситите” бе разработена нова технология, наречена „444”, която записва изображенията от камерата при много по-висока разделителна способност, отколкото бе възможна досега. Режисьорите по цял свят започват все повече да използват цифрови кинокамери и все повече кина инсталират цифрови прожекционни апарати.

Продължаващото влияние и наследство на „Междузвездни войни” наистина обхваща много области, но в крайна сметка общото е едно: „Това е епична история за мрак и светлина, баща и син, добро и зло, чието действие се развива между звездите. „Междузвездни войни” е съставена от 6 филма, но историята е една”, казва Лукас. „Докато пишех сценариите и снимах тези филми, винаги оставах съсредоточен върху целта си – да затворя кръга. Сега зрителите ще могат да гледат и шестте филма заедно, каквото бе първоначалното ми намерение.”

С „Отмъщението на Ситите” сагата „Междузвездни войни” завършва… но празненствата едва сега започват.
Copyright © 2024 Dir.bg.