Звезди

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

Стивън Спилбърг / Steven Spielberg

Дата на раждане - 18.12.1946
Място на раждане - Синсинати, Охайо, САЩ

"За мене е важно какво ще каже публиката, защото аз винаги и повече от всеки друг съм работил за зрителите. Публиката е моят шеф!" Стивън Спилбърг Наричат го не без основание "Бил Гейтс на киното". Защото и двамата доказаха нагледно на света, че може да станеш приказно богат, дори и когато си фанатично предан на онова, което най-много обичаш. Стане ли въпрос за невероятен, почти фантастичен успех в областта на киното, едно от първите имена, за които се сещаме е безспорно това на Стивън Спилбърг. Неговите филми близо 3 десетилетия шестват триумфално по света. Печалбите, които са донесли са неизброими, а създателят им приживе зае място в пантеона на най-великите кинематографисти на човечеството. Роден е на 18 декември 1946 г. в Синсинати, щата Охайо, в еврейско семейство. Бащата Арнолд Спилбърг е електроинженер, един от пионерите на компютърния бизнес в Америка. Робатата му в авангардната област изисква често да сменя местожителството си. Накрая се установява в Саратога, предградие на калифорнийския град Сан Хосе. Майката на Стивън - Леа Спилбърг (Познер) била концертираща пианистка преди да се омъжи. Освен най-големия Стивън, тя ражда още 3 момичета. Едната от тях - Ан става по-късно известна сценаристка, удостоена с номинация за "Оскар" за сценария на филма "Големият" с Том Хенкс. Стивън еще от малък е буквално побъркан на тема кино. Разиграва битки между играчките си, които заснема с 8-милиметрова кинокамера, за да смае с размаха на въображението си роднини и приятели. Неговият неистов стремеж към пренасяне на екрана и на най-безумните фантазии, впоследствие става движеща сила в професията му на кинорежисьор. Още 13-годишен създава 40-минутният филм "Бягство за никъде", а 3 години по-късно и пълнометражната лента "Светлината на огъня" (Firelight). Независимо че след години ще заяви, че това е отвратителен и неуспешен филм, той му носи първия търговски успех. Семейството му наема кинозала, за да го прожектира и спечелва $ 500 само за една вечер. Стивън Спилбърг не е сред отличниците в училище. Най-зле се справя с математиката. Слабият му успех е една от причините да не бъде приет в нито едно от многото киноучилища на Калифорния. Тогава постъпва в държавния университет в Лонг Бийч, специалност английски и литература. Докато следва изучава самостоятелно творчеството на най-големите майстори на киното. През този период заснема 22-минутния си филм "Amblin", с който привлича вниманието на Сидни Щейнберг, шеф на телевизионния отдел на компанията "Universal", който предлага на самоукия режисьор 7-годишен контракт. Така колежанският абсолвент решава въпроса с препитането, обвързвайки бъдещето си с правенето на филми. Работи над тв-сериалите "Нощна галерия", участва в заснемането на епизоди от "Маркъс Уелби", "Коломбо", "Психиатри" и др. Престоят му в телевизията се оказва добра школа за усвояване на занаята. Не е чудно, че от "Юнивърсъл" му възлагат да заснеме пълнометражния тв-филм - "Дуел", който дава възможност на младия Спилбърг да демонстрира на какво е способен. Филмът, който и до днес е смятан за един от най-добрите телевизионни филми, правени в Америка, обира овациите на критиката и зрителите по онова време. Така Спилбърг влиза в "южнокалифорнийската мафия", както шеговито наричат групата от амбициозни млади режисьори (Френсис Форд Копола, Мартин Скорсезе, Джордж Лукас и Пол Шрайдър). За разлика от колегите си, които също скоро ще се прочуят не по-малко от него, Стивън предпочита ценностите на средната класа пред романтичните идеи на бунтарите. През 1974 г. той създава "Шугърланд експрес" "The Sugarland Express", в който демонстрира необикновения си талант да поставя с небивал размах и най-сложни в техническо отношение сцени и епизоди. Въпреки високите оценки в списание "New Yorker", дебютът на Спилбърг на големия екран се оказва провал във финансово отношение. Но още със следващата си продукция "Челюсти" (1975) улучва десетката. Хари Арнолд пише с възторг във вестник "Washington Post": "До сега не е имало трилър, подобен на "Челюсти", който доставя такава наслада и в същото време поражда толкова ужас и страх. Този филм несъмнено поставя стандарта за подобен род кино за много години напред". През тази година "Челюсти" бие всички рекорди по посещаемост на кината в САЩ. Благодарение именно на Спилбърг, както и на Лукас с неговите "Звездни войни", и на Копола с неговия "Кръстник", Холивуд започва да излиза от кризата, в която се намира от дълго време. Следващият филм на Спилбърг "Близки срещи с третия вид" ("Close Encounters of the Third Kind") демонстрира типичната гледна точка на режисьора върху проблема за извънземните цивилизации - гледна точка от позицията на любопитно дете, възприемащо вселенските загадки с възхита и преклонение. Списание "Film Comment" пише през януари 1978 г.: "Този филм е за хората с въображение, а не за тези, които ще кажат: Можеш ли да го докажеш!" Спилбърг нищо не доказва. Той показва всичко така, че човечеството да започне да гледа по друг начин на себе си". За този филм е номиниран за пръв път за "Оскар". Но ще минат още доста години, преди тази най- престижна американска награда за постижения в областта на киното да попадне в ръцете му. През следващата година излиза комедията "1941", която е съсипана от критиците. Но Спилбърг не се стъписва, а следва пътя си, който го отвежда до един от звездните му мигове. През 1981 г. излиза "Похитителите на изчезналия кивот" -първият филм от трилогията за Индиана Джоунс, която е приета безрезервно от милиони зрители по света. През 1982 г. е поредният триумф с прекрасната творба "Извънземното" ("E.T.: The Extra-Terrestrial"). Спилбърг е в стихията си, демонстрирайки умението си да прави невероятно слънчева фантастика, внушаваща ненатрапчиво дълбоки философски обобщения за човешкото битие. "Извънземното" чупи касовия рекорд на "Челюсти", смятан до момента за най-доходният филм на всички времена. От времето на Алфред Хичкок Америка не познава такъв великолепен режисьор. Но освен като ненадминат майстор на филми Спилбърг се изявява и като предприемач с безпогрешен нюх за печалбата. Той създава собствена компания "Amblin Entertainment", а години по-късно става съосновател и на компанията "Дрийм уоркс", която днес е сред най-преуспяващите в Холивуд. Именно благодарение на парите на Спилбърг се появяват на бял свят такива шедьоври на развлекателното кино, като "Гремлини" (1984), "Завръщането в бъдещето" (1985), "Кой накисна заека Роджър?" (1988) и много други. През 1985 г. поставя "Пурпурен цвят" (The Color Purple), който е номиниран в 11 категории за "Оскар", но не получава нищо. След неуспешните във финансово отношение "Империя на слънцето" (1987) и "Винаги" (1989) Спилбърг прави поредния си касов удар през 1993 г. с "Джурасик парк" (The Lost World: Jurassic Park). През 1993 г. излиза на екран и неговият шедьовър "Списъкът на Шиндлер", който му носи мечтаното признание и от сериозната критика. Филмът печели 7 награди "Оскар", при това и в основните категории - за най-добър филм и най-добра режисура. "Спасяването на редник Райън" (Saving Private Ryan - 1998) също се радва на феноменален успех. Напоследък Спилбърг като че ли се опитва да внесе повече проблемност и дълбочина, разработвайки любимите си визии за света на бъдещето. Много интересен в това отношение бе "Изкуствен интелект" и особено излезлият тези дни и у нас "Специален доклад" с Том Круз в главната роля. В личния си живот Стивън Спилбърг е пределно скромен. След развода си с актрисата Ейми Ървинг, от която има една дъщеря, се жени пак за актриса - Кейт Кепшоу (1991), от която има 5 деца. Невъзможно е да си представим, че Спилбърг вече е направил най-добрите си филми. От човек с неговата неизтощима фантазия може да се очакват много изненади и в бъдеще. Какво пък, той е само на 56 години - истински зряла възраст за един кинорежисьор.

Филмография

Режисьор: Добрият великан Мостът на шпионите Линкълн Приключенията на Тинтин Боен кон Индиана Джоунс и кралството на кристалния череп Мюнхен Война на световете Терминалът Специален доклад Хвани ме, ако можеш A.I. изкуствен интелект Спасяването на редник Райън Амистад Изгубеният свят: Джурасик парк Близки срещи от третия вид Джурасик парк Списъкът на Шиндлер Винаги Индиана Джоунс и последният кръстоносен поход Империята на слънцето Индиана Джоунс и храмът на обречените Извънземното Индиана Джоунс: Похитителите на изчезналия кивот 1941 Челюсти Дуел Актьор: Блус Брадърс Сценарист: A.I. изкуствен интелект Близки срещи от третия вид Продуцент: Добрият великан Мостът на шпионите На един черпак разстояние Линкълн Приключенията на Тинтин Боен кон Супер 8 Писма от Иво Джима Знамената на бащите ни Мюнхен Мемоарите на една Гейша Терминалът Хвани ме, ако можеш A.I. изкуствен интелект Спасяването на редник Райън Амистад Списъкът на Шиндлер Американска приказка: Файвъл покорява запада Завръщане в бъдещето II Винаги Земята преди време Империята на слънцето Завръщане в бъдещето Извънземното

Новини

Спилбърг събра Стрийп и Ханкс в журналистическа драма Ейми Адамс получи звезда на "Алеята на славата" Кърк Дъглас отпразнува 1 век Изтекоха правата върху "Зеленият стършел", Paramount ще прави нов Тревъроу: "Джурасик свят 2" е за правата на животните Сам Мендес намери сценарист за своя "Мотел на воайора" Японски актьор в каста на Спилбърг за "Ready Player One" Джош Дъмел влиза в "Трансформърс 5" Спилбърг и Тревъроу се събират за семеен екшън Спилбърг искал отново да прави фентъзи филми Дакота Фанинг в режисьорския проект на Камински Летният киносезон идва с 5 въпросителни "Café Society" на Уди Алън ще открие фестивала в Кан Дейвид Кеп пише сценария на „Индиана Джоунс 5” Саймън Пег ще участва в „Играч първи, приготви се” на Стивън Спилбърг Форд и Спилбърг в "Индиана Джоунс 5" Операторът Дъглас Слоукъм почина на 103 г. Трaнсформърс 5, 6 и 7 в следващите три години Операторът Януш Камински с режисьорски проект Професионални награди: Иняриту с признанието на режисьорската колегия Джордж Милър оглавява журито на 69-ия Международен филмов фестивал в Кан Дженифър Лорънс във втори филм през 2017 г. Обявиха номинациите за наградите БАФТА Спилбърг избра Оливия Кук за новия си филм Продължението на "Джурасик свят" вече с премиерна дата и за България Продължение на "Джурасик свят" през 2018 Последният роман на Майкъл Крайтън "Микро" ще бъде адаптиран за големия екран Скарлет Йохансон за филмовата адаптация на комикса “Ghost in the Shell” Нов трейлър на "Джурасик свят" Спилбърг планира да режисира филмовия рестарт на “Индиана Джоунс” Предвиждания за Оскар 2016 Започна работата по “Трансформърс 5” Английската академия раздаде наградите си Обявиха наградите на Режисьорската гилдия на САЩ Какво ще видим в римейка на “Полтъргайст”? Награди AFI 2015 - звезден обяд и реч на Кърк Дъглас Скарлет Йохансон във филмовата версия на комикса “Ghost in the Shell” „Големият Лебовски” и „Спасяването на редник Райън” вече са национално богатство Петият филм за Джейсън Борн ще се завърти по кината през 2016-та Награди “Златен глобус” 2012 Номинациите за “Оскар” 2013 Работата по “Приключенията на Тинтин 2” започва през 2013-а година Приключенията на Тинтин Филмът "Robopocalypse" на Стивън Спилбърг тръгва по кината през 2013-а година Интервю със Стивън Спилбърг за “The Adventures of Tintin: The Secret of the Unicorn” Продуцираният от Стивън Спилбърг филм “Super 8” - с премиерна дата Спилбърг екранизира “Пиратски ширини“ Връчиха наградите “Златен глобус” Спилбърг и Джаксън ще екранизират трилогията „Tintin” Спилбърг и „The 39 clues” Любопитно за „Индиана Джоунс и кралството на Кристалния череп" Спилбърг - раздяла с Dreamworks? Спилбърг предупреждава Китай Спилбърг в телевизията Още динозаври за Спилбърг Спилбърг срещу нападките Спилбърг под атака за ,,Мюнхен” Спилбърг се впуска в нов проект Спилбърг кавалер Том Круз е отличен кънкьор Гейшата идва Елате на Терминалът. Скоро. Спилбърг и времето Том Круз (не)иска да режисира. Спилбърг се заема със спортна задача Спилбърг и Ханкс заедно в “The Terminal” Питър Пан е завръща Спилбърг и Круз правят “War of the Worlds”
Copyright © 2017 Dir.bg.