Киното през изминаващата година

27.12.2017 г.
Киното през изминаващата годинаПрез 2017 г. Холивуд понесе сериозни удари - като скандала Уайнстийн, слабия летен сезон, провала на продълженията, възхода на стрийминг платформите и началото на края на 3D-епохата.

Уайнстийн
На 9 октомври The Weinstein Company уволни основателя си. Скандалът се разрази в невиждани мащаби и общественото порицание се оказа по-силно от всякакъв съд. Ридли Скот изряза и замени Кевин Спейси с друг актьор във вече заснет филм. Снимките на "Бохемска рапсодия" в Лондон спряха, след като режисьорът Брайън Сингър пострада от манията по сексуалната агресия. Легендарният Джон Ласитър, шеф на студио "Pixar", си взе продължителен отпуск. Оставка подаде програмният директор на "Amazon Studios" Рой Прайс.

20 Century Fox - продаден
В началото на ноември стана известно, че 21st Century Fox се опитва да продаде част от активите си на Disney - а именно своето киностудио 20th Century Fox. В средата на декември сделката стана факт, а аналитиците се запитаха: кой е следващият? Възможно е както обединение на останалите срещу Дисни, така и просто намаляване на броя им - например някой като Viacom (вече собственик на Paramount) да купи Lionsgate, MGM или Sony. Засега е известно само това, че във Fox предстоят сериозни съкращения.

Възход на стрийминга
Въпреки сериозните възражения срещу Netflix на имена като Куентин Тарантино ("платформата влияе отрицателно на филмовата индустрия") и Кристофър Нолан ("безмислен и непригоден модел за разпространение"), да не говорим за скандала в Кан през месец май, самата култура на гледането на кино се променя. Заради финансовите си възможности, новите услуги са в състояние да подкрепят независимото и авторското кино, което иначе не би намерило ресурс. Среднобюджетното кино със сигурност отива, като тенденция, към стриминг платформите.

Отслабващ интерес към летните блокбъстъри
Още през 2016 г. големите студиа се сблъскаха с проблеми, кинопазарът в САЩ спадна с 3% спрямо 2015 г., а Форбс излезе с класация на най-големите холивудски провали на годината. Последва студен душ през лятото на тази година (започва през месец май), признато за най-слабото през последните 11 години - приходите за сезона за първи път от 2006 г. насам спаднаха под 4 милиарда долара, а в сравнение с миналата година спадът е -6%.

Освен дълговите проблеми (напр. на веригата AMC), основен проблем е предлагането на кино, което не си струва да бъде гледано. Идеята на тестовите скрининги  пред целевата аудитория на фокус-групи е да се прави "сигурно" кино, което обаче се опитва да угоди на всички и в резултат имаме риск да не се хареса от никого. Според слуховете, единствено Marvel и Lucasfilm не провеждат тестови скрининги.

Провалът на "Тъмната кула" през юли-август е анализиран от самия Стивън Кинг, според когото студиата (в началото Universal, после Sony) се страхуват да снимат филми с рейтинг R. В резултат се получава един вял продукт, който има доста отдалечена връзка с фентъзи цикъла на писателя. "Warner" например рискува - и спечели, като пусна хоръра "То" с рейтинг R. Докато поредните Трансформъри ("Трансформърс: Последният рицар") и Карибски пирати ("Карибски пирати: Отмъщението на Салазар") не можеха да достигнат предишните си успехи, скромни филми излязоха на върха. Социалната хорър-сатира "Бягай!" направи невероятни пари, "Чудо" също сътвори чудо в боксофиса.

Опитът на Universal да изгради "Тъмна вселена", т.е. да презаснеме собствени стари филми с чудовища, не срещна интереса на зрителите. "Мумията" донесе загуби на студиото въпреки участието на Том Круз и съответно премиерата на „Булката на Франкенщайн“ бе отложена за неопределен срок.

Надеждите са свързани с нетрадиционни решения, като обединяването на Marvel със Sony за "Спайдър-мен: Завръщане у дома" и новият подход на режисьора Тайка Уайтити за "Тор: Рагнарок". "Жената чудо" пък развя мита за това, че жена-супергерой няма да се продава.

Въпреки помощта на чуждестранните пазари като Китай, вътрешното американско разпространение има ясна тенденция и тя е, че зрителите все по-слабо се интересуват от познати франчайзи.

Лоши ревюта
За провалите си студиата започнаха да винят агрегатора на рецензии "Rotten Tomatoes" - че пречи на купуването на билети. През пролетта продуцентът и режисьор Брет Ратнър заяви, че сайтът разрушава бизнеса и ако навремето кинокритиката е била изкуство, то днес е сведена до цифри и изчисляване на съотношението между положителни и отрицателни ревюта. Мартин Скорсезе написа, че филмите се оценяват като коне на хиподрума, ресторанти или битова техника в каталог, а на зрителите се гледа като на скучаещи потребители. Не е изключено студиата да прекратят предварителните скрининги на филми за представители на пресата.

Бели герои
Изборът на Скарлет Йохансон за ролята на майора в "Дух в броня" за пореден път демонстрира, че за високобюджетни проекти студиата разчитат само на бели англоговорещи актьори. Въпреки оригиналните си визуални решения, филмът за 110 милиона не привлече зрителя към римейка на японското аниме. На този фон решението в края на август на Ед Скрейн да се откаже от роля в "Хелбой" изглежда особено смело - произходът на неговия комиксов герой е азиатски. В крайна сметка ролята пое актьорът от корейски произход Даниел Дей Ким.

Край на епохата 3D
Радостта на киносалоните заминава към миналото - досега те искаха повече пари за филми във формат 3D. През юли шефът на "IMAX" Ричард Гелфонд съобщи, че залите му ще показват повече 2D версии, тъй като са предпочитани от зрителя. Това е показал анализ на аудиторията на IMAX-залите. Поради това, а и заради настояването на режисьора Дени Вилньов, "Блейд Рънър 2049" е пускан в САЩ само в 2D.

Ако през 2010 г. касовите приходи от 3D са били 21% от общо $10.6 млрд, то 6 години по-късно делът на триизмерното кино намалява до 14% (от 11.4 млрд), или абсолютният спад на 3D се изразява в числата от $2.2 млрд през 2010 и 1.6 млрд през 2016.

Според анализаторите, вината си е на Холивуд - студиата не снимат в този формат, като вместо него предпочитат по-евтиния, но и по-некачествен процес на конвертиране.

Годината ще бъде запомнена и с други новини:
- грандиозния гаф на връчването на Оскарите през февруари;
- уволнението през юни на режисьорите на "Соло: История от Междузвездни войни";
- напускането през април на Силвестър Сталоун, а по-късно и на Арнолд Шварценегер, на проекта "Непобедимите 4";
- връщането на Джеймс Камерън към "Терминатор", който от ноември насам дори има сценарист. През 2019 г. Камерън ще си възвърне правата върху франчайза и е намислил напълно да игнорира всичко, което е ставало в продълженията след втория филм (1991 г.). Цялата история не само ще бъде преосмислена и пренаписана, но се очакват нови 3 продължения;
- Даниел Дей-Луис обяви през юни, че приключва актьорската си кариера;
- Куентин Тарантино ще режисира новия пълнометражен "Star Trek" (Bad Robot, Paramount Pictures), по своя собствена идея. Заедно с Дж. Дж. Ейбръмс, който ще продуцира, Тарантино ще събира сценарна група начело с Марк Л. Смит ("Завръщането") за разработване на лентата. Условието на режисьора, поставено пред студиата и продуцента, е едно - филмът да бъде с рейтинг R.
Copyright © 2018 Dir.bg.