Наближава церемонията по обявяване и връчване на наградите Оскар, която в България ще се излъчи на живо по телевизионния канал bTV Cinema. Популярното издание GoldDerby ни предлага финансов анализ на номинираните за най-добър филм 9 ленти - кои са събрали най-много зрители, платили за удоволствието пред големия екран, и кои са излезли на най-добра печалба.
По съотношението на приходи към разходи (производствен и маркетингов бюджет), "Бягай!" вече е най-големият победител, дори да не вземе на 4 март "Оскар" в категорията. Своята хорър сатира Джордан Пийл направи само за 5 милиона долара, а събра досега впечатляващите $255 млн по света. Ако от тези приходи извадим разходите и остатъка разделим отново на разходите, това може да ни даде една груба преценка за възвръщаемостта на инвестицията ("ROI"). Разходите не се отчитат особено точно от студиата, като рекламните и оскаровите кампании често се пренебрегват, но около половината от приходите остават в ръцете на разпространителите. В случая с "Бягай!", ROI възлиза на около 50 пъти или 5 000%.
Няма друг претендент за наградата на Академията с подобно съотношение приходи/разходи. Сред останалите осем кандидати, "Дюнкерк" е събрал най-много касови приходи като обем - неговият глобален боксофис е над $525 млн. Тъй като обаче струва над $100 млн, ROI е 4.25 пъти (425%).
4 други филма от групата са преминали границата $100 млн като зрителски интерес, измерен в приходи. Сред тях са и двете заглавия с най-голяма вероятност да спечелят Оскар за най-добър филм. "Три билборда извън града" излезе $12 млн като продукция и направи досега $121 млн - 910%. "Формата на водата" пък е направен за $20 млн, като продаде билети за $111 млн (455%).
"Най-мрачният час" бе сниман за $30 млн, а кината прибраха $135 млн (350%). Създаването на "Вестник на властта" възлезе на $50 млн и към този момент е гледан за $137 млн (175%).
“Lady Bird” има роизводствен бюджет от $10 млн, а комерсиалната му реализация досега е на скромните $53 млн, което все пак означава 430%. "Призови ме с твоето име", който бе показан у нас на SoIndependent-фестивала в София през октомври-ноември миналата година, струва едва $4 млн, като на кино сюжетът за любовта между мъже бе гледан в около 40 държави с общ боксофис $30 млн (650%).
Единственият филм на загуба, който е струвал повече, отколкото е продал билети, е "Невидима нишка", който ще бъде показан у нас на София Филм Фест. За него са похарчени $35 млн, а досегашният му световен боксофис е $33 млн. Тук трябва да се посочи, че филмът е с т.нар. "късно излизане" с оглед сезона на наградите - 25 декември 2017 в ограничен показ в САЩ. Премиерите му по държави предстоят, като досега са минали в 29 страни и то основно този месец, очакват се в още 9.