Parasite" (..."/> Кино

Наградите в Кан 2019

25.05.2019 г.
Наградите в Кан 2019Златната палма на журито от 72-рия кинофестивал в Кан бе присъдена на драмата "Parasite" ("Паразит") на корейския режисьор Бон Джун Хо. Идеята на филма е да покаже как живеят хората в различните слоеве на обществото, а Хо е съавтор и на сценария, номиниран за най-добър. Той определя произведението си като "комедия без клоуни и трагедия без злодеи", в която едни хора са принудени да преживяват за сметка на други. На сцената при получаването на наградата Хо заяви, че не е подготвил слово на френски език, тъй като не е очаквал да победи - макар че именно "Паразит" водеше в медийните гласувания на международната и на френската преса.

Журито бе оглавено от А.Г. Иняриту (Мексико), като заедно с него филмите бяха оценявани от Енки Билал (Сърбия), Робен Кампийо (Франция), Маймуна Н’Диайе (Сенегал), Ел Фанинг (САЩ), Йоргос Лантимос (Гърция), Павел Павликовски (Полша), Кели Райкард (САЩ) и Аличе Рорвахер (Италия).

Гран при взе копродукцията на Франция, Сенегал и Белгия "Atlantique" ("Атлантика"), режисирана от френско-сенегалската актриса и оператор Мати Диоп. Сюжетът на романтичната драма е за строителен работник от Дакар, напуснал страната в търсене на по-добро бъдеще и оставил любимата си Ада, обещана вече на друг. Лентата представя по-нататък бедите на чернокожите мигранти в южна Франция.

Наградата на журито бе поделена между две заглавия: "Les misérables" ("Клетниците 2019") на Ладж Ли (Франция) и бразилско-френската фантастика "Bacurau".

Наградата за най-добър режисьор получиха белгийските братя Жарден (Жа-Пие и Люк) за драмата "Le jeune Ahmed" ("Младият Ахмед"), посветена на тийнейджър, замислил да убие учителя си поради крайна интерпретация на Корана.

Най-добра мъжка роля: Антонио Бандерас за изпълнението си в "Болка и величие".

Най-добра женска роля: Емили Бийчъм за "Little Joe" (Австрия, Великобритания, Германия).

Най-добър сценарий: Селин Сиама за историческата романтична драма "Portrait de la jeune fille en feu" ("Портрет на момиче в пламъци") - на изолиран остров в Бретан през 18 век една млада художничка е заставена да рисува сватбен портрет на друга жена без нейно знание.

"Златна камера" за най-добър дебют: Сезар Диас за "Nuestras madres" ("Нашите майки" - Белгия, Гватемала, Франция).

Специалната награда на журито отиде у палестинския режисьор Елиа Сулейман за комедията "It Must Be Heaven" ("Това ли е Раят?"), копродукция на 6 държави.

Международната асоциация на кинокритиците ФИПРЕССИ отличи 3 филма: "It Must Be Heaven", "Дылда" ("Върлината") на руския режисьор Кантемир Балагов и "The Lighthouse" ("Фарът") на американския режисьор Робър Егърс, за който хорър споменахме в материала Няколко избрани заглавия от Кан 2019.

За разочарование на медиите и на фестивалната публика, без награди останаха Педро Алмодовар, Куентин Тарантино и Терънс Малик. Президентът на журито обаче подчерта, че за него е било важно не само да се запознае с работите на утвърдените, но и с новите гласове в киното. Това донякъде обяснява и Гран при за дебюта на 37-годишната Мати Диоп с "Атлантика".

Нарадата за цялостен принос - почетната "Златна палма" (La Palme d'honneur) - бе връчена преди седмица, на 19 май, на Ален Делон.
Copyright © 2024 Dir.bg.