Хитовете и провалите на 2014-а година

12.01.2015 г.
Хитовете и провалите на 2014-а годинаПрез дванадесетте месеца на изминалата 2014-та година мащабните триизмерни продукции отново доминираха както в българския, така и в международния бокс офис.

3D-епосът на Майкъл БейТрансформърс: Ера на изтребление” регистрира приходи от над един милиард долара и това го превърна в най-големия световен хит на календарната 2014-та година. От своя страна, режисираният от Питър Джаксън “Хобит: Битката на петте армии” разтърси родния бокс офис и с приходите си от над два милиона лева филма оглави класацията на най-успешните продукции в България за изминалата година.

По отношение на зрителските предпочитания, 2014-та не се различаваше особено от предходните години. Най-големите бокс офис хитове отново бяха заглавия, които или принадлежат към популярни сред масовата публика поредици, или са базирани на вече съществуващи материали (комикси, романи, игри).

Но изминалата година предложи и няколко неочаквани изненади. Оригиналната сай-фай лента на Люк БесонЛюси” надмина всички предварителни очаквания и въпреки липсата на по-скъпи триизмерни прожекции тя се нареди сред най-големите хитове както в българския, така и в международния бокс офис.

Люси” бе свален от родните киноекрани с общи приходи от 1 531 630 лева, а освен него границата от един милион лева надминаха и няколко други заглавия от 2014-та година. Ето ги и тях:

Ной” - 1 707 884 лева
Трансформърс: Ера на изтребление” – 1 097 405 лева
Костенурките нинджа 3D” – 1 014 183 лева
Дракула: Неразказан” – 1 221 063 лева
Как да си дресираш дракон 2” – 1 159 510 лева
Рио 2” – 1 125 435 лева
Хобит: Битката на петте армии” – 2 021 425 лева (филмът все още се върти по кината)
Изход: Богове и Царе” - 1 008 183 лева
Пингвините от Мадагаскар” - 1 276 768 лева
Херкулес 3D” – 1 227 995 лева


За разлика от Съединените щати, триизмерното кино в България продължава да се радва на огромна популярност. Смятаната за рекордна допреди пет години граница от един милион лева е вече очаквано постижение за почти всеки голям и силно рекламиран триизмерен филмов проект (независимо дали е игрален или анимационен).

Но въпреки доминацията на 3D-киното през изминалата 2014-та година, по екраните се завъртяха няколко нетриизмерни заглавия, които успяха да удържат на силната конкуренция и надминаха всички предварителни прогнози. Сред тези заглавия се открояват приключенският “Лабиринтът: Невъзможно бягство” (631 878 лева), българският “Живи легенди” (661 810 лева), комедията “Нека сме ченгета” (536 783 лева), екшън трилърът “Закрилникът” (403 420 лева) и вече споменатите “Люси” и “Дракула: Неразказан”.

Както всяка година, така и през 2014-та, по киноекраните в България имаше и заглавия, които не привлякоха вниманието на по-широк кръг от хора и в крайна сметка разочароваха с представянето си в родния бокс офис. Пример за това е силно дискутираният драматичен трилър на Дейвид Финчър “Не казвай сбогом”. Въпреки успеха си в САЩ, множеството дискусии в интернет, стабилната реклама и популярния литературен първоизточник, той спечели в България едва 189 291 лева.

Сред другите студийни боксофис-разочарования на 2014-та година се открояват “Град на греха: Жена, за която да убиваш” (129 372 лева), “Непобедимите 3” (148 609 лева), “Академия за вампири” (53 089 лева), “Саботаж” (85 334 лева) и “LEGO: Филмът” (133 335 лева).

Все пак повечето студийни игрални и анимационни продукции, които минаха по българските екрани през 2014-та година, регистрираха ако не огромни, то напълно задоволителни финансови постъпления.

В тази графа могат да бъдат причислени “Интерстелар” (962 454 лева), “Господарка на злото” (1 393 248 лева), “Игрите на глада: Сойка-присмехулка - част I” (935 437лева), “Българ: Филмът” (282 491 лева), “От глупав по-глупав: Завръщането” (450 667 лева), “Пазители на Галактиката” (809 931 лева), “Годзила” (733 222 лева), “Завръщането на първия отмъстител” (528 546 лева), “Помпей” (551 224 лева), “Отмъщение по женски” (437 721 лева) и “Х-мен: Дни на отминалото бъдеще” (523 335 лева).

В световен мащаб ситуацията по отношение на бокс офиса не се различаваше особено от тази в България. Един филм успя да натрупа приходи от над един милиард долара (вече споменатият “Трансформърс: Ера на изтребление”). За сравнение, през 2012-та година границата от един милиард долара беше премината от цели четири заглавия – “Отмъстителите”, “007 Координати: Скайфол”, “Черният рицар: Възраждане” и “Хобит: Неочаквано пътешествие”.

През 2014-та година общо тринадесет продукции натрупаха приходи в световен мащаб от над половин милиард долара, а най-стабилните бокс офис успехи бяха “Да разлаем съседите” (268 157 400 долара), “Пазители на Галактиката” (772 679 971 долара), “Господарка на злото” (757 752 378 долара), “Костенурките нинджа“ (477 204 754 долара), “Интерстелар” (662 149 000 долара) “Хобит: Битката на петте армии” (753,917,000 долара), “Х-мен: Дни на отминалото бъдеще“ (748 121 534 долара) и нискобюджетните “Вината в нашите звезди“ (304 872 350 долара) и “Чистката: Анархия” (110 602 999 долара).

Любопитно е да се отбележи, че в международния топ 10 на 2014-та година само три от заглавията не са част от вече изградени и успешни поредици – а именно “Пазители на Галактиката", “Господарка на злото“ и “Интерстелар”.

Със световните си приходи от над 5.5 милиарда долара 20th Century Fox се превърна в най-печелившето холивудско студио на 2014-та година, а успехите на комиксовите екшъни “Завръщането на първия отмъстител“ и “Пазители на Галактиката“ утвърдиха Марвъл като една от най-влиятелните и доходоносни филмови компании в момента.

По отношение на анимационното кино, 2014-та година ще бъде запомнена най-вече с успехите на “Героичната шесторка(408 959 000 долара), Рио 2” (500 188 435 долара) и LEGO: Филмът (468 760 692 долара). С приходите си от малко над 600 милиона долара “Как да си дресираш дракон 2” се превърна в най-касовата анимация на 2014-та година, но въпреки това от DreamWorks Animation признаха, че очакванията са били за по-големи финансови постъпления (ситуацията доведе и до уволнения в студиото).

Филмовите екранизации на известни романи също бяха сред най-гледаните и дискутирани филми на 2014-та година. “Не казвай сбогом” донесе на създателите си приходи в световен мащаб от близо 400 милиона долара, а “Игрите на глада: Сойка-присмехулка - част I“ продължава да се върти по кината и до момента е натрупал 701 125 000 долара.

Сред другите успешни филмови адаптации се открояват “Лабиринтът: Невъзможно бягство“ (340 594 866 долара), “Дивергенти“ (288 747 895 долара) и “Вината в нашите звезди“ (304 872 350 долара).

През 2013-та година няколко сериозни бокс офис провала белязаха Холивуд, но - за щастие на студиата - през 2014-та бокс офис разочарованията не бяха филми с бюджети от над 150 милиона долара (какъвто бе случаят с “РПУ Оня свят”, “Самотният рейнджър” и “47 ронини”)

Легендата за Херкулес“ не успя да привлече зрителското внимание и въпреки по-скъпите триизмерни прожекции филмът на Рени Харлин спечели едва 62 милиона долара, при бюджет за снимки и реклама от над 100 милиона.

Подобна бе и съдбата на “Аз, Франкенщайн“ (общи приходи от 72 милиона долара), “Град на греха: Жена, за която да убиваш“ (40 милиона), “Зимна приказка в Ню Йорк“ (30 милиона), “Академия за вампири“ (16 милиона), “Саботаж“ (18 милиoна), “Помпей” (118 милиона), “Джеймс Браун: Soul Brother №1“ (32 милиона), “Който оцелее ще разказва” (86 милиона), “Билет за отвъдното“ (53 милиона), “Draft Day“ (29 милиона), “Превъзходство“ (103 милиона) и “Men, Women & Children“ (1.7 милиона).

През 2014-та година 62 заглавия натрупаха приходи в световен мащаб от над 100 милиона долара (за сравнение, през 2013-та година общо 67 продукции достигнаха тази граница).

Сред независимите хитове на изминалата година се открояват “Гранд Хотел Будапеща” (174 600 318 долара), “The Admiral” (112 156 811 долара), “Крадци на ядки” (113 307 962 долара) и нискобюджетната лента на Джон Фавро “Майстор-готвач“ (45 967 935 долара).

Като цяло, тенденцията по отношение на комерсиалното кино не се промени през изминалата година. Най-големите хитове отново бяха силно рекламираните продължения и фантастично-приключенски екшъни, а анимационният жанр (подкрепен от 3D-формата) продължи да привлича голям брой зрители както в България, така и в останалата част от света.

В крайна сметка може да се каже, че съдейки по предстоящите кинозаглавия (и, разбира се, зрителските предпочитания) бокс офисът през 2015-та година няма да се различава особено от този през изминалата година.
Copyright © 2019 Dir.bg.