Статутът на Нури Билге Джейлан се издигна главозамайващо след шумния успех сред кинокритиката на първите му два филма: интимния, изящно заснет “Градчето” и елегантно смирения “Облаци през май”. “Дистанция” затвърждава високата позиция на режисьора. Контролът му върху филмовия ритъм и усетът му за деликатните детайли изпъкват ярко в това мрачно, но визуално величествено размишление върху дистанцията между двама необщителни мъже.
Докато “Облаци през май” бе филм за снимането на филми, “Дистанция” изследва кристалната неподвижност на фотографията – призванието на мъжа на средна възраст на име Махмут. В неговия професионално успешен, но отшелнически живот се появява Юсуф – безработният братовчед на Махмут от малко провинциално градче. Юсуф има неясни планове да си намери работа на някой кораб, вярвайки, че удовлетворението от живота го чака някъде далеч оттук. Макар че по-младият човек се старае да не нарушава педантичните навици на своя домакин, братовчедите неизбежно се намесват в личния си живот. Разкрито е маниакалното философско отчуждение на Махмут, който се опитва да държи света по-далеч от себе си чрез ритуални жестове.