Берлинале 2018: битка за нов фестивален директор
Покрай откриващата гала тази вечер от 19:30 ч. местно време на 68-ия Берлинския кинофестивал, отново се разгоряха страсти по въпроса кой ще стане следващият му директор. През ноември 79 режисьори подписаха отворено писмо, публикувано от сп. Шпигел и адресирано до наздорния съвет на фестивала, председателстван от министъра на културата и медиите Моника Грютерс. В него Марин Аде, Фатих Акин, Андреас Дрезен, Фолкер Шльондорф, Кристиан Пецолд, Доминик Граф и други поискаха "нов старт" на събитието, след като през май 2019 г. изтече договорът на сегашния му директор Дитер Кослик.
"Целта е да се намери личност с изключителни кураторски качества, която да има страст към киното, да е международно призната и да е в състояние да изведе фестивала на равна нога с Кан и Венеция", пише в писмото. "Искаме прозрачна процедура и нов старт". Авторите му считат, че Берлинале е обрасло с твърде много секции и програми и привлича по-второстепенни заглавия в сравнение с конкурентите си от А-листата. Кослик пое насрещен ангажимент да напише предложение за преструктуриране, което ще бъде независимо от личността му. Той е начело на фестивала от 2001 г. и освен сегашния му остава да организира още един. Сред постиженията му са създаването на Фонда за световно кино, финансиращ продукции от Латинска Америка, Азия, Африка и Близкия Изток.
Според Кослик, цитиран от The Hollywood Reporter, критиците му постоянно намират за какво да се оплакват - "или няма американски филми, или няма европейски, или сме се разраснали прекалено много". Той все пак признава, че е загубил авторитет пред студиата - тази година единственият филм на голямо студио е откриващият "Isle of Dogs" на Fox Searchlight Pictures. Кослик също така смята, позовавайки се на социологическо проучване сред посетителите на фестивала, че те искат повече филми, а не по-малко. "Ако хората искат 12 филма на седмица, да отидат другаде. Берлинале не е бутиков фестивал за пет човека". И действително, благодарение на Кослик, някога малкият Европейски филмов пазар днес е втори в света (след Кан) и няма признаци компаниите да намаляват своето присъствие.
Dieter Kosslick
два български филма са на форума в Берлин.
два български филма са на форума в Берлин.