Чуждата преса за “НЕ МЪРДАЙ”
Screen Daily
Lee Marshall
“НЕ МЪРДАЙ” е най-голямото доказателство, че италианското кино, не само не е мъртво, а е в състояние да произведе един вълнуващ и трогателен филм. Най-отличителното в него е фантастичното изпълнение на испанката Пенелопе Крус, която само с тази си роля в стил “Чарлийз Терон в Чудовище”, съживява кариерата си, изпаднала в творческа пауза след “Всичко за майка ми”.
Но вторият филм на актьора-режисьор Серджо Кастелито има да предложи много повече, включително неговото собствено актьорско изпълнение на хирург, с една трагична любовна афера.
Неподправения начин на изразяване на чувствата и разказната форма правят “Не мърдай” толкова оригинален и завладяващ филм и го издигат до класата на Алмодовар и Кишловски.
Уважавания и привидно щастливо омъжен Тимотео Роси е вътрешно разкъсван от дълбокото си незадоволство и диви пориви. Всичко това избива на повърхността, когато един ден колата му се разваля на път, в едно бедно предградия на Рим. Докато търси техник той попада на Италия леко глуповата, цинична, но и по детински уязвима. Без да може сам да си обясни защо Тимотео я изнасилва и противно на всяка логика връзката им прераства в страстна, но разрушителна любов. Крус е фантастична в ролята на простоватата, нежна и решителна Италия. Подобно на Чарлийз Терон в “Чудовище”, голяма част от удоволствието идва от факта, че една Холивудска звезда, става почти неразпознаваема в ролята на социален аутсайдер.
В съчетание с оригиналната операторска работа на Джанфилипо Кортичели пресъздаващ невероятно добре символиката на силния сценарий, емоционалния заряд на “Не мърдай!” е достатъчно силен, за да предизвика онова невероятно потрепване в сърцето с настъпването на финала.
Variety
DEBORAH YOUNG
Един хирург си припомня най-важните моменти от своя живот, докато собствената му дъщеря за бори за своя на операционната маса. “Не мърдай” е вторият филм на именития актьор Серджо Кастелито (също изпълняващ и главната мъжка роля), в който той предоставя на зрителите едно диво и емоционално приключение, пречупено през силната му мъжка перспектива. Най-силното и разтърсващо изпълнение във филма, обаче, идва от Пенелопе Крус. Нейното изпълнение в ролята на Италия, грозновато и мизерстващо Албанско момиче, със сигурност ще буди асоциации със скорошното изпълнение на Чарлийз Терон в “Чудовище”. Едно е сигурно- испанската актриса ще изненада и затрогне зрителите с тази неочаквана и трогателна роля.
Първата среща на Италия е Тимотео е чисто и просто изнасилване, което Тимотео извършва в неконтролируем пристъп на желание. Но той продължава да се връща всеки ден, без да може да укроти пламъка, който се превръща в страстна любов и за двамата. Жена му Елса долавя нещо нередно, но може само да седи в очакване.
Стигайки толкова далеч в режисьорските си решения, Кастелито не позволява историята да пропадне до нивото на обикновена семейна драма. Той постоянно засилва емоционалния заряд на историята в спирала от мъчителни избори, които Тимотео така и не реализира.
Двете неща, който извисяват филма много над нивото на евтината мелодрама са постоянните търсения на стилистично ниво от оператора Джанфилипо Кортичели и монтажиста Патрицио Мароне и изключителната актьорска игра. Кастелито е приковаващ в изпълнението си на съпруг разкъсван между дома и страстта. Крус от своя страна завладява във всяка една сцена, белязана от невероятно драматичните избухвания на героинята й. Интензивността и сериозността на големите й очи много лесно ни карат да повярваме, че тя е италианка от албански произход. Дори поддържащите роли на Герини и Финокиаро са най-добрите в кариерите на тези актьори.