Кинохитът „Капоти” с 5 номинации за „Оскар” идва на 10-ия София Филм Фест. Филмът на режисьора Бенет Милър е създаден по автобиграфията на известния писател Труман Капоти - авторът, който въвежда новия и модерен език на комбинацията от факти и измислица в литературата; човекът, който навлиза в личните човешки истории, за да напише впоследствие един от най-известните си романи, превърнали се в емблеми за световната литература. Годината е 1959, а популярният автор Труман Капоти научава за ужасяващо убийство на семейство в Канзас...И това е само едно ново начало на един от романите му! 2006 –а очевидно е много специална година за Филип Сиймор Хофман, който влиза в ролята на прочутия писател. Още на 16 януари на раздаването на ‘Златните глобуси” получава наградата за най-добра мъжка роля в „Капоти”, месец по-късно следва наградата за най-добро мъжко изпълнение в главна роля - „БАФТА” 2006 и по всяка вероятност ще продължи с още ценни статуетки на „Оскарите”....(очакваме включване), където актьорът е номиниран заедно с Хийт Леджър и Хоакин Финикс. Това победоносно шествие за талантливия Филип Сиймор Хофман започна още през 2005 г. с наградата на Лосанджелистката филмова критика за ролята му в „Капоти”. Ако тази година филмът на Бенет Милър е фаворит на всички престижни филмови награди, то причината се крие най-вече в играта на един забележителен актьор, който старателно подбира ролите си и се стреми умишлено да избягва касовите блокбастъри. Филип Сиймор Хофман е роден през 1967 г. в нюйоркско предградие, а кариерата му стартира от театралната сцена, където работи като актьор и режисьор. Започва да се занимава с театър още в училище, а по-късно и професионално, когато завършва драматичен клас в нюйоркския университет по изкуствата. Първата му поява в киното е през 1991-а в независимата продукция "Triple Bogey on a Par Five Hole”, а година по- късно идва и голяма роля в "My New Gun" (1992). Следват участия в други независими продукции, включително и в „Усещане за жена” и така до 1997 г. когато звездата му изгрява в „Буги нощи” и последвалия „Големият Лебовски”. Тези филми, както и участията му в „Магнолия”, „Талантливият мистър Рипли”, „Почти известни” и „25-ят час”, го правят икона на независимото кино, благодарение на изключителната актьорска работа. Филип Сиймор Хофман е актьор, който може да партнира достойно на Робърт де Ниро като травестит във филма на Джоуел Шумахер „Мис Съвършенство” от 1999 г. или да бъде участник в гражданската война в „Студената планина”. Хофман е изключително популярен на Бродуей и на други театрални сцени. Няколко пъти е номиниран за наградата „Тони”. Става любимец на публиката с роли в пиесата на Сам Шепърд „Истински Запад” и „Дългият път на деня към нощта” на Юджийн О’Нийл. Играе и в „Чайка”, поставена от Майк Никълс, и „Венецианският търговец” на Питър Селърс. Вероятно театралните роли му дават възможност да развие актьорския си талант и да впечатли всички критици с физическата си и емоционална трансформация за ролята на Труман Капоти. Впечатляващ е и начинът, по-който Филип Сиймор Хофман успява да улови неговия темперамент. Освен като изпълнител на водещата роля, Филип Сиймор Хофман е и изпълнителен продуцент заедно със сценариста на „Капоти” Дан Фитерман, който също е актьор с над 20 роли в киното и телевизията в известни ситкоми като „Уил и Грейс”, „Съдия Ейми” и „Сексът и градът”. Дан Фитерман и режисьорът Бенет Милър са дебютанти в игралното кино - това е първият сценарий за филм на Дан Фитерман по книгата на Джералд Кларк, а Бенет Милър е автор на документалния филм „The Cruise” (1998). Днес и двамата са номинирани за „Оскар”, съответно за най-добър адаптиран сценарий и най-добър режисьор. От появата си през 2005 г. „Капоти” триумфира на много фестивали. На „Берлинале” филмът е номиниран за „Златна мечка”, Асоциацията на Бостънските филмови критици, както и Асоциацията на Чикагските филмови критици му връчват голямата награда. Същите призове са му присъдени от гилдиите на филмовите критици съответно от Ню Йорк и Лос Анджелис. „Капоти” ще бъде показан в зала 1 на НДК на 12.03.2006 г., от 18.00. След невероятния успех на първата част от американската трилогия на Ларс фон Триер - „Догвил” (филмът грабна наградата на публиката на 8 –то издание на София Филм Фест през 2004 г.), зрителите имат възможност да гледат и втората част – „Мандерлей” на десетото издание на София Филм Фест. Копродукцията на Дания-Швеция-Холандия-Франция-Германия-САЩ има номинация за най-добър филм от Кан '05 и 3 номинации за Европейската филмова награда '05 – за най-добър оператор, музика и сценография. „Филмът е покъртителна, перверзно комична притча за най-новата история, разказана с неумолимата логика от филмите на ужасите.” Стийв Грейвсток За територия на трилогията Ларс фон Триер избира САЩ, след заключението, че американската култура има влияние навсякъде. „ 60% от моя живот – това е Америка, така че и аз съм американец. Но не мога да отида там и да гласувам. Не мога да променя нищо, защото съм от една малка страна – всички ние си стоим там и се чувстваме американци. Затова и снимам филми за Америка. В „Мандерлей” режисьорът поверява главните роли на Брайс Хауърд, Уилям Дефо, Дани Глоувър, Исак де Банколе, Клое Севини, Лорън Бакол. Джон Хърт отново влиза в ролята на разказвача. Какво се случва с Грейс? Два месеца след събитията от „Догвил”, Грейс потегля с баща си и неговите приятели на юг в търсене на нова съдба. Попадат в малко градче в Алабама, в което витае особен дух. Работниците в местната плантация не знаят, че робството е отменено преди повече от половин век. За Грейс това е много благоприятна почва за философски експерименти, но този път „по- гангстерски”. „Очаквам, че филмът ми ще обедини ку-клус клан и цветнокожите и всички ще искат да ме убият” - споделя режисьорът. И тук Триер се придържа към аскетичния декор и оригиналния киноезик от първата част. Филмът, заснет изцяло в снимачен павилион, дава карт бланш на зрителя да се освободи от условностите на пространството и да се отдаде на невидимите детайли. Новата изпълнителка на главната роля – Брайс Хауърд (дъщеря на режисьора Рон Хауърд) може да се появи и в последната част на трилогията, „Вашингтон”. „Бих си отрязала пръстите на краката, само и само да работя отново с Ларс, и не преувеличавам. Ако той снима „Вашингтон и намери място за мен, с удоволствие ще се завърна ” категорична е младата актриса. Българските киномани ще видят „Мандерлей” на 11 март, от 17.00 ч. в зала 1 на НДК. Хитът на Ким Ки-Дук “Стик № 3” пристига специално за феста. И “Стик № 3”, както и предишните филми на режисьора Ким Ки-Дук, следват своя вътрешна логика, логиката на една необикновена любовна история. “Особено остроумен, саркастичен, нежен, създаден с безкраен размах на въображението и непредсказуем”( LA Times) “Този енигматичен и в определен смисъл влудяващ филм притежава силата да преследва всеки зрител, до който е достигнал”. ( Reel Views) “Изкусителен, осъзнат и любопитно искрена демонстрация на дяволитата на пръв поглед, но особено съществена изобретателност на Ким Ки-Дук!” ( The New York Times) Спечелил едни от престижните награди на фестивали като Венеция’04 и Валядолид ’04 и Сан Себастиан’04, “Стик № 3” утвърждава имиджа на корееца Ким Ки-Дук като една от най-разностранните личности в киното, появили се на тази територия през последните 10 години. Известен на световната публика най-вече с будистката си драма “Пролет, лято, есен, зима... лято” и с политическия си “Лошо момче”, Ким Ки-Дук добива все повече популярност с антикомерсиалните си творби. Самият той определя себе си като „анти-мейнстрийм-режисьор с особен поглед към седмото изкуство”. За разлика от своите колеги режисьори, Ким Ки-Дук е самоук и притежава една по-различна свобода да изрази това, което го вълнува. За всички почитатели на филмите му, 10-о издание на София Филм Фест предлага прожекцията на “Стик № 3”. Смел и въздействащ на сетивата, филмът е заснет от дебютанта-оператор Джан Сюн-Бек с изключително визуално майсторство. Много остроумен в диалога и по-дълбок във философията си, „Стик № 13” отвежда зрителя в една почти безмълвна история, в която млад скитник на име Те-сук (Дже Хий) открива къщи на непознати и ги обитава, докато хората ги няма. Той се отплаща за гостоприемството им като се грижи за прането или ремонтира разни малки неща...Неговият живот се променя тотално, когато се запознава с Сун-хуа ( в ролята Лий Сюн-Йеон) - красива жена от богато имение, готова да избяга с него от нещастния си, изтерзан брак. Между тях започва връзка, която ще ги отведе до неподозирани отношения и обрати... Премиерата на “Стик № 3” на 10-ия юбилеен София Филм Фест е на 18.03.2006 г., от 19.00 часа в зала 1 на НДК!