Как започва ”Адаптация” - история на продукцията
“Адаптацията е задълбочен процес. Тя значи да знаеш как да оцелееш в света.”
-- Джон Ларош, “Крадецът на орхидеи”
През 1999 година точно по времето когато сценаристът на “Да бъдеш Джон Малкович” Чарли Кауфман получава номинация за “Оскар”, той получава поръчка от създателя на “Мълчанието на агнетата” Джонатан Деми да адаптира бестселъра на Сюзън Орлеан “Крадецът на орхидеи”. Но в процеса на работа той не намира подходящата форма, под която да адаптира нашумялата книга и самоувереността му отстъпва място на все по-задълбочаваща се депресия. Тогава той решава да изгради сценария, около ситуацията за самото написване на сценарий: “Получи се нещо като метафора за идеи, които се случват от само себе и впоследствие се вплитат с реалния живот.”
Кауфман споделя радикалната си и рискована идея със режисьора Спайк Джоунзи, които моментално изпада във възторг. Решаващо обаче е одобрението на продуцентите, които дори и не подозирали какъв сценарий ще получат. Джонатан Деми и Ед Саксън споделят: “Когато получихме сценария и прочетохме заглавието “Адаптация” почнахме да крещим “Какво е това, ние искаме сценарий по книгата “Крадецът на орхидеи”? Но щом го прочетохме, просто не можехме да повярваме какъв шедьовър стои пред нас. Сценарият е едновременно невероятно развлекателен, но носи и невероятни послания за това колко са отчуждени хората в нашето общество и колко е трудно да обичаш и да бъдеш обичан и много други неща, които просто не могат да бъдат изразени с думи”
Когато авторката на книгата Сюзън Орлеан разбира, че Холивуд иска да филмира книгата й, тя е страшно объркана, защото не може да си представи как някой може да адаптира произведението й, за което самата тя казва, че е “многопластово като глава лук”. Но когато прочита сценария тя остава абсолютно изумена: “Бях абсолютно убедена, че Чарли Кауфман е дошъл тайно в Ню Йорк и ме е следил дълго време, няма друг начин да разбере мен и книгата толкова вярно. Той е взел моите идеи, обогатил ги е със свои собствени, прекрачил е границата между реалност и измислица и накрая е създал нещо невероятно красиво!”
"Адаптация беше моята възможност да участвам в нещо напълно ново, каквото не е правено досега. Аз играя реално съществуващия сценарист на “Адаптация” и неговия несъществуващ брат-близнак, който участва във филма”
--Никълъс Кейдж
Идеята да изиграеш сценарист, който е персонаж в собствения си сценарий, предоставя на носителя на Оскар Никълъс Кейдж уникална творческа задача, която същевременно е и голямо предизвикателство, защото трябва да изиграе и ролята на брата-близнак. Кейдж споделя: “Макар че са близнаци, двамата са коренно противоположни. Чарли не може да се понася, той е вечно намусен и супер критичен към себе си, а Доналд е забавен о вечно оптимистичен. От двамата обаче, Чарли е истинския творец, докато Доналд е по-скоро комерсиален тип”. Никълъс Кейдж се справя толкова добре със изиграването на тези два противоположни образа, че Спайк Джоунзи заявява: “Ник се движеше толкова безпроблемно от невротичния Чарли до веселия Доналд, като че ли наблюдавахме шизофреник”
За да постигне по-добър ефект Кейдж решава да прекара известно време с истинския Чарли Кауфман: “Беше направо нереално изживяване. Аз изследвах неговото поведение, а той изследваше как ще го изиграя във филма, дори се опитваше да фалшифицира свои жестове и мимики, за да види дали ще се заблудя и ще ги използвам във филма. По време на снимките той идваше и наблюдаваше отстрани как аз играя него в сцена, която е написал за себе си!”
"Предполагам, че наистина имам една голяма страст- да видя какво е да обичаш някой наистина страстно.”
-- Сюзън Орлеан, автор на “Крадецът на орхидеи”
За ролята на Сюзън Орлеан Джоунзи си представя Мерил Стрийп, смятайки че е нужна актриса с нейния талант, за да долови целия финес на този сценарий, разглеждащ не само творческия процес по създаването на ”Крадецът на орхидеи”, но и това как страстта на Джон Ларош към орхидеите отключва нейната собствена страст. Стрийп е въодушевена от сценария: “Това е най-добрия сценарий, който съм чела някога, просто няма друг като него. Не можешe да отговаря по друг начин освен да!
Спайк Джоунзи казва за нея: “Мерил от самото начало беше човекът, който искахме за тази роля, дори сега не мога да повярвам, че ми се удаде възможността да работя с нея. Невероятно е как успяваше да настрои целия екип в нужното настроение за всяка сцена, било то тъжна или весела!”
За изграждането на ролята, Стрийп изцяло разчита на образа, който Кауфман е създал, смесица от реалната нюйоркска авторка и неговото въображение. “За първи път се срещнах със Сюзън Орлеан след скрининга на завършения филм” – споделя Стрийп. "Помолих я да ни извини за свободата, с която си бяхме позволили да използваме името й и репутацията й.”
За Сюзън Орлеан фактът, че е била пресъздадена от Мерил Стрийп е ”просто невероятен”. Въпреки че не са се познавали, двете са играли заедно във филма “Ловецът на елени” преди 25 години, в който Орлеан е била статистка.
"Историята разказва за желанията на различните хора и за това как не всички осъзнаваме какво всъщност искаме поради ограниченията, които сами си налагаме.
-- Крис Купър (Джон Ларош)
Книгата “Крадецът на орхидеи” е изградена около образа на Джон Ларош, ловец на орхидеи и неговата страст към тези цветя, която той реализира издирвайки редки видове от тях. Орлеан го описва като “висок, слаб, с бледи очи и смъкнати рамене, с рязка красота, въпреки факта, че му липсват всички предни зъби”. След това описание актьорът Джон Купър е завладян. “Обикновено играя много сдържани образи, с образа на Ларош направо експлодирах. Не е никак лесно да изиграеш някой, който се смята за един от най-умните и невероятни хора на света”. Купър се впуска в невероятно задълбочено изследване на орхидеите и остава изумен от тяхната способност да се адаптират, за да оцелеят. “Представете си цвете, което може да добие оцветяването на даден вид пчела, за да я привлече с цел своето размножаване, направо е изумително.”