Директорът на “Мосфилм” Карен Шахназаров пристигна в България, за да представи лично филма си “Конник на име смърт” на 10-ия юбилеен София Филм Фест! Карен Шахназаров е роден на 8 юли 1952 г. в Краснодар. Като дете рисува живопис и иска да учи в Художествения факултет на ВГИК. За това обаче се изисква средно художествено образование и Шахназаров решава да запише режисура в постановъчния факултет. От 1969 до 1975 г. там той е ученик на Игор Василиевич Таланкин. В това време работи и в “Мосфилм”, първоначално като асистент-режисьор, от 1976 г. като режисьор, а през 1984 г. и като режисьор-постановчик. През 1987 г. Карен Шахназаров става художествен ръководител на ІV-то творческо обединение към “Мосфилм”. От 1991 г. е председател на управителния съвет на киностудията “Куриер” към филмовия концерн, а от април 1998 г. е генерален директор на “Мосфилм”. Карен Шахназаров е заслужил деец на изкуството на Русия, лауреат на държавната награда на Руската федерация за филма си “Куриер”(1988). Дебютният филм на големия режисьор е дипломната му работа “Шире шаг, маэстро”(1975 г.), последвана от още две късометражни ленти - “На скользкой дороге”(1977 г.) и “Позови меня в даль светлую”(1978 г. . През 1980 г. в качеството си на режисьор-постановчик Карен Шахназаров снима първия си пълнометражен филм “Добряки”, спечил Диплома на фестивала на младите кинематографисти. След това заедно с Александър Бородянски той дебютира и като сценарист на филма на И. Киасашвили “Дамы приглашают кавалеров” (1981 г.). Близо 20 години Карен Шахназаров работи с известни имена в киното над ленти, получили признанието на милиони зрители и награди на много престижни международни форуми. Почти винаги съсценарист на филмите му е Александър Бородянски. Всичко, създадено от тях е много разнообразно като драматургичен замисъл. Авторските решения са издържани в традицията на жанровото кино, с ясен сюжет и явни взаимоотношения между героите. Филмите на Бородянски и Шахназаров са в селекцията на много престижни международни кинофестивали в Сан Себастиян, Гьотеборг, Локарно, Акапулко, Монреал, Вюрсбург, Токио и др. Повечето от тях са носители и на редица международни награди: • “Ние от джаза” (“Мы из джаза” - 1983 г.) – носител на специалната награда на журито в Гренобъл (Франция, 1984 г.), сребърен медал на международния кинофестивал в Лодз (Полша, 1984 г.), дипломи на фестивалите в Лондон, Чикаго, Белград и наградата на публиката за най-добър музикален филм на 1983 г. в СССР; • “Зимна вечер в Гагри” (“Зимний вечер в Гаграх” - 1985 г.) – награда на публиката за най-добър музикален филм за 1985 г.; • “Куриер” (“Курьер” - 1986 г.) – награда на международния кинофестивал в Москва, награда на журито за най-добър юношески филм на фестивала в Тбилиси (Грузия, 1987 г.) • “Город Зеро” (1989 г.) – носител на голямата награда на международния кинофестивал в Чикаго (САЩ, 1989 г.), сребърна награда на международния кинофестивал в Испания (1989 г.), награда на Европейската асоциация за научна фантастика за най-добър филм (Сан Марино, 1989 г.); • “Цареубийца” (1991 г.) – участник в Основния конкурс в Кан през 1991 г., носител на голямата награда на фестивала в Белград (Югославия, 1991 г. ) • “Сны” (1993 г.) • “Американская дочь” (1995г.) – участва в конкурсната програма на международния кинофестивал в Монреал (Канада, 1995 г.), специалната награда на международния кинофестивал в Шанхай ( Китай, 1995 г.); награда за най-добра женска роля на международния детски кино фестивал в Артек за Елисон Уитбек; • “Денят на пълнолунието” (“День полнолуния” – 1998 г.) – през 1998 г. е удостоен с наградата “Ника” за най-добър сценарий, специалната награда на журито и наградата на ФИПРЕССИ в Карлови Вари (Чехия), наградата на публиката в Паличе (Югославия), голямата награда “Златен Пегас” на кинофестивала “Московски Пегас”, втора награда на кинофестивала в Сочи и втора награда на Панорамата на Европейското кино в Атина. Подпис под сценария на “Конник на име смърт” (Всадник по имени смерть / Rider named Death – 2004 г.) поставят Карен Шахназаров и Александър Бородянски. Дейстието се развива в началото на XX в. Русия е разтърсена от поредица хладнокръвни убийства. Те са осъществени от “борческа организация” – социалистическа революционна група, която организира терористични актове срещу властници в различни градове. Групата е водена от Георгий и включва майсторката на бомби Ерна, която му служи предано, и бомбаджиите Ваня, Хенрик и Фьодор. Филмът разкрива техните чувства и стремежи, докато се опитват да постигнат главната си цел – убийството на херцог Сергей Александрович. Всеки от тях е станал терорист по различни причини: от любов, за отмъщение, принципи или вяра в по-добро бъдеще. С провала на усилията им да убият херцога, членовете на организацията изчезват. Тогава Георгий осъзнава, че би сторил всичко, за да убие херцога. “Конник на име смърт” е сред номинираните за най-добър филм на кинофестивала в Монреал през 2004 г.