Отговорникът по визуалните ефекти на “Матрицата” ДЖОН ГАЕТА отново се потапя в недрата на ГИГАНТСКАТА МАШИНА за двете продължения, допринасяйки за създаването на виртуални образи със смущаващ реализъм. За първата Матрица Джон Гаета измисли т. нар. bullet time или КУРШУМЕНО ВРЕМЕ – ЕФЕКТ, позволяващ на зрителите да видят персонаж, който наблюдава как срещу него лети куршум, от пистолет и после го избягва с елегантно извъртане. ТОВА ИЗОБРЕТЕНИЕ МУ ДОНЕСЕ “ОСКАР” и роди множество имитатори и плагиати. В свръхконкурентното пространство на визуалните ефекти, ГАЕТА често бива НАРИЧАН “МАГЬОСНИКЪТ” или “гурото”. На снимачната площадка на “Матрицата”, той се превръща в един от най-близките сътрудници на братята Уашовски. “Те познават чувството ми за хумор и вкуса ми към политическата сатира - обяснява Гаета. - Имахме вдъхновяващи разговори върху концепцията на филма. Мисля, че хората ще бъдат изненадани от богатството и разнообразието на духовните и философските въпроси, които са засегнати в историята. Понятието за реалност и начинът, по който я възприемаме е в самото сърце на “Матрицата”, защото филмите се случват в една виртуална реалност. Няма ограничения за това, което персонажите могат да видят или направят.” Ограниченията са по-скоро от техническо или бюджетно естество. “Всички сме виждали филми, които от лакомия са компрометирали целостта на историята с провалени ефекти – размишлява Гаета. - ТРЯБВА ДА СЕ НАПРАВИ РАЗУМЕН ИЗБОР, защото всеки кадър не би могъл да струва десетки милиони.” Сред забележителните постижения във филма, е сцената, в която Нео се бие с около стотина копия на агент Смит. “В основата на постигнатия реализъм – според Джон Гаета – е ЕДИН НОВ МЕТОД, наречен “IMAGE BASED RENDERING”. При него винаги се тръгва от реални изображения. Започва се със заснемането на един обект от различни гледни точки и тези изображения се налагат върху модела, създаден от компютъра.” Първоначално тази техника е използвана за задния план в сцената с “куршуменото време” от първия филм, а впоследствие е допълнително развита, за да се приложи за толкова сложен обект като човешкото лице. Според Джон Гаета, ще се появяват все повече филми, в които ще се смесват реално снимане и виртуално съдържание, във всички комбинации, които можете да си представите. “Опитваме се да предоставим на режисьорите пълна свобода що се отнася до начина на регистриране на изображението, но всичко започва и свършва с АКТЬОРСКОТО ПРЕВЪПЛАЩЕНИЕ, поставено в услуга на една интересна история. Това винаги ще си остане РЕЦЕПТАТА НА ДОБРИТЕ ФИЛМИ.” Приятно гледане! Нет Фокус