Както повечето от образите, в които се превъплъщава, Джон Кюсак е необичаен герой. Далеч от звездоманията и обичайните холивудски типажи, роденият в Чикаго актьор си изгради успешна кариера с образите на подтиснати хора и особняци – като през цялото време успява да стои встрани от прекаленото внимание на медиите. С изключение на майката, Нанси (бивша учителка по математика), целият клан Кюсак е в шоубизнеса. Както брат си и сестрите си, Джон става член чикагското театрално студио Пивън още като ученик. На 12, вече е участвал в няколко театрални постановки и телевизионни реклами. Дебютира в игралното кино на 17, в романтичната комедия „Клас” с участието на Роб Лоу и Андрю Маккарти през 1983 Младият Кюсак вероятно е оставил най-много спомени в зрителите с последната си роля на подрастващ в романтичната комедия „Say Anything...” (1989). Следващите няколко години преминават сравнително тихо, като актьорът е зает предимно с театрални проекти. Той режисира и продуцира няколко постановки за чикагската театрална трупа The New Criminals, която основава през 1988 (по модел на Actors' Gang на Тим Робинс в Лос Анджелис), На предетн план е политическият и авангарден театър. Четири години по-късно, заедно със съучениците си от гимназията Стив Пинк и Д. В. ДеВинсентис, създават и филмов филиал под името, New Crime Productions. Първият проект на New Crime е остроумно написаната черна комедия „Убиец под прицел” (1997), с която кариерата на Кюсак в киното се възражда. Освен съсценарист, Кюсак играе в главната роля – поуморен от професията си наемен убиец, който се опитва да възстанови връзката си с момичето (Мини Драйвър), с което е бил на абитуриентския си бал преди 10 години. И понеже (както отбелязва Оскар Уайлд) животът често имитира изкуството, между Кюсак и Драйвър започва романтична връзка. Следват ролите на федерален агент (или по неговото описание: "първата роля на не-библейски екшън герой по сандали") в „Кон Еър” (1997) , в „Полунощ в градината на доброто и злото” (1997) на Клинт Истуд, където играе репортер, който се намесва в разследването на убийство. Кюсак винаги е имал вкус към по-необичайното кино и затова не е никаква изненада участието му в истински оригиналния „Да бъдеш Джон Малкович” (1999). Дългокос, брадат и очилат, той е почти неузнаваем в ролята на подтиснат кукловод, който влиза и излиза от мозъка на актьора Джон Малкович. С това изпълнение си спечелва номинация за Най-добър актьор на Independent Spirit Awards. През 2000 г, Кюсак отново се връща към обичайния си гладко избръснат вид в „Момичета от класа” (High Fidelity), отново продукция на New Crime. Заедно с партньорите си Пинк и ДеВинсентис адаптират популярния роман на Ник Хорнби, излязъл у нас под заглавието „Егати живота” (като преместват действието в родния им Чикаго). Героят на кюсак е саркастичен собственик на музикален магазин, който се опитва да анализира как се е стигнало до раздяла с петте жени, които е обичал най-много, за да разбере защо е толкова нещастен в любовта. Самият Кюсак може би не е чак толкова нещастен в това отношение – сред жените, с които е бил обвързан романтично са Мини Драйвър, Алисън Истуд, Клеър Форлани и напоследък Нев Кемпбъл. Често във филмите му участва и сестра му Джоан. Последните му 4 филма му носят още по-голяма популярност и са добре познати и у нас: „Любимците на Америка” (2001) с Джулия Робъртс и Катрин Зета-Джоунс, „Знак на съдбата” (2001), с Кейт Бекинсейл, „Самоличност” (2003), с Аманда Пийт, Рей Лиота, Ребека Де Морни и „Присъда за продан” (2003) с Дъстин Хофман, Джин Хакман и Рейчъл Уайз. Нет Фокус