Новият филм на Оливър Стоун “Световният търговски център” със сигурност ще предизвика противоречиви мнения и различни коментари. Ето какво споделя самият режисьор. - Какво Ви привлече към историята на тези двама пожарникари, хванати в капан след срутването на Кулите-близнаци? Оливър Стоун: Фактът, че всичко е истина. Исках просто да разкажа тяхната история и да демистифицирам датата 11 септември 2001 г., приемайки гледната точка на тези, които са я преживели. Няма нищо по-емблематично от онова, през което са преминали Уил Химено и Джон Маклафлин. Те са били затворени в самото сърце на Кулите. Само 20 човека са открити живи през онзи ден. Това, че са се измъкнали, си е истинско чудо. Човекът, който им се е притекъл на помощ, е счетоводител от Кънектикът, един бивш морски пехотинец. Той си обръснал главата, навлякъл армейската си униформа, качил се в колата си и заминал за Манхатън. Благодарение на униформата си успял да премине през полицейските заграждения и да влезе на мястото. Установил е местонахождението им и ги е измъкнал от развалините в полунощ. - Консултирахте ли се с него за филма? О. Ст.: Не, не можах. Беше заминал да се сражава в Ирак. Но дълго време интервюирах голям брой хора, които са участвали в спасителната мисия. - Каква е личната Ви интерпретация за 11 септември? О. Ст.: Все още не съм сигурен, че имам такава. Истинското значение на събитията никога не се разкрива веднага. Това е проблемът на информацията днес: искаме незабавен анализ, а той е невъзможен. Анализът изисква време. Светът се нуждае от умереност в реакциите на всички нива. - Защо избрахте заглавие като “Световният търговски център”? О. Ст.: “Титаник”, “Ватерло”, “Октомври”... Това е традиция в киното: едно място или името на една битка могат да се превърнат в добри филмови заглавия, които веднага се идентифицират от зрителите. - Получихте ли разрешение да снимате по улиците на Манхатън? О. Ст.: Снимахме само 20 дни в Ню Йорк. Местните власти бяха особено непоколебими по отношение на онова, което имаме право да снимаме. Забранено е например да има статисти, които вдигат очите си към небето, или създаването на каквато и да било безредица в Манхатън. Така че ние прибрахме заснетия материал и заминахме за Лос Анжелис, за да довършим снимките в декор. Нет Фокус