Как се избира актьор, който да изпълни такава грандиозна роля? В този случай е необходимо да бъде открит някой, който е човечен, но и физически впечатляващ, като същевременно притежава таланта да пресъздаде един наистина сложен характер. Стоун го вижда в лицето на ирландския актьор Колин Фарел, познат ни от “Специален доклад”, “Телефонна клопка” и “Фермата”. “Подобно на Александър, Колин има бунтарски дух и увереността на истински воин и лидер. Той се превърна в героя си в много посоки – ръководеше групата от актьори, заякна физически, тренираше езда и бой с мечове и винаги даваше най-доброто от себе си. Често му предлагах да използва каскадьори, но той предпочиташе сам да участва в тези сцени. Независимо колко е луд понякога, той носи душата на благородник. За мен е чест, че го срещнах”, казва Стоун. “Оливър е написал невероятен сценарий”, споделя актьорът. “Не съм чел нищо с такъв потенциал, което да е толкова мрачно и ведро едновременно. Това е най-добрият сценарий, който съм чел. Александър е човек, който не би се спрял пред каквото и да е, за да постигне мечтите си, а това се основава на нещо много повече от алчността или желанието да владееш. Цял живот той търси отговори, а смятам, че търси и любов през цялото време. Александър прави всичко с безумна страст. Независимо от несметните богатства, в сърцето му има празнота, която не изчезва никога и която го води до края на света”. Фарел е вдъхновен не само от образа, който претворява на екрана, но и от човека, който създава филма. “Оливър е много повече Александър, отколкото аз бих могъл да се надявам да бъда”, казва актьорът. “Той е невероятен водач и страхотен професионалист. Освен това работи невероятно много. Докато всички ние мърморим колко дълъг и изтощителен е бил денят, той продължава да работи. Много е вдъхновяващо да си около него”. Наред с образа на Александър, във фокуса на филма са надеждите и вярата на майка му Олимпия в него. “Голяма част от историята е за отношенията между Александър и неговата майка”, отбелязва Стоун. “В нашия сценарий тя му казва: “В теб живее светлината на днешния свят. Твоите приятели отдавна ще са се превърнали в сенки в света на мъртвите, а ти ще останеш единствен, вечно млад и вечно вдъхновяващ и никой няма да бъде като теб – Александър Велики.” Олимпия му внушава, че той ще има съдбата на Ахил и също като него ще умре млад. Такава е сделката - голяма слава, но ранна смърт”. От изключителна важност е това, че Стоун намира талантлива актриса, която притежава ярко присъствие, сила и страст да изиграе ролята на жената, посочила съдбовния път на Александър. Изборът му пада върху носителката на Оскар Анджелина Джоли. “Срещнах Анджелина, скоро след като бе участвала в “Джиа”, спомня си режисьорът. “Помислих си, че е възхитителна млада актриса. Тя е самоуверена и много решителна. Развила е в себе си сила, която е характерна и за Олимпия. Не можех да искам нещо по-добро”. Джоли е привлечена от идеята да претвори на екрана образа на жена, която е вълнувала читателите на историческа литература в продължение на векове. “Смятам, че трябва да обичаш всеки герой, който пресъздаваш”, казва Джоли, “да го разбираш или поне да приемаш недостатъците му. Ако смяташ, че героите ти са луди или просто грешат, не можеш да играеш убедително. Сега съм майка, така че виждам и Олимпия главно като майка. Много хора я смятат за побъркана, но не съм сигурна дали не бих направила същото за сина си. Тя е била корава и понякога плашеща жена, но в края на краищата е искала Александър да бъде възможно най-силен и велик и това е разбираемо за мен”. Джоли влага всичките си сили в образа на своята героиня. Като последователка на бог Дионисий, Македонската царица често е заобиколена от змии и Джоли бързо трябва да свикне с множеството влечуги, които се увиват около врата или краката й по време на снимките. Макар и да звучи нереалистично да избереш Джоли за ролята на майка на актьор, който е почти на нейната възраст, сходството в годините им почти не се забелязва, защото повечето сцени с нейно участие са заснети с деца-актьори, които играят ролята на Александър по време на неговото детство. Робин Лейн Фокс смята, че Олимпия е родила сина си на около 16-17 години, както е традиционно за онези времена. При съвместната им поява на екрана, актрисата е изкуствено състарена, за да изглежда като негова майка. Голямо влияние в живота на императора има и неговият баща – Филип Македонски, изигран от талантливия актьор Вал Килмър. Преди това Килмър се е превъплъщавал в образа на Джим Морисън във филма на Стоун “Дъ Доорс” и сега е много развълнуван, че отново ще работи с режисьора. “Ние двамата говорихме за “Александър”, още докато правехме “Дъ Доорс”. Той гледаше на това като на много лична история, което е необичайно за биографиите, пресъздавани на екрана, още повече когато са толкова епични. Във филма има интимност, каквато не сме срещали преди”. Докато повечето от актьорите трябва да отслабват за ролите си, Килмър трябва да напълнее, за да изиграе могъщия в миналото и съсипан сега крал Филип. Всеки ден той трябва да бъде гримиран в продължение на час, за да бъде поставен белега на окото му, което изгубва по-рано в битка. “Филип поставя основите на величието на Александър”, казва Килмър. “Той е действително забележителна личност – шумен и гръмогласен, ненаситен любовник и пияница, но и човек с невероятна енергия в битките, също като своя син. Той добре познава човешката природа и веднъж установил властта си над някоя територия, той създава връзки и налага мир там посредством женитби. По време на войните, които води, Филип научава и доразвива много военни техники, след което ги използва, за да направи държавата си по-богата и сигурна”. Ролята на най-приближения и дългогодишен приятел на Александър, Хефестион, се изпълнява от Джаред Лито, чиято звезда изгря в “Паник стая” и “Луди години”. “Това е първото ми участие от две години насам и бях напълно изненадан”, признава Лито. “Имаше още около 50 кандидати, но явно той видя в мен нещо, което пасва на образа. Вечно ще му бъда благодарен за това, че повярва в мен и ми даде тази възможност. Той работи повече от всички нас. Той е луд гений, подобно на Ван Гог или Бетовен. Научих от него толкова много неща, които ще ми бъдат от полза до края на кариерата ми като актьор”. Лито оценява по достойнство и присъствието на екранния си партньор. “Снимането на този филм без участието на Колин не би било такова невероятно преживяване”, казва Джаред Лито. “На първо място, той е мой добър приятел. Освен това е невероятен актьор, който е безкрайно щедър и напълно отдаден на професията си. Той носи в себе си много от чертите на Александър и за нас беше лесно да го възприемем в тази му роля”. “Колин е Александър”, добавя Розарио Доусън, избрана от Стоун да изиграе ролята на съпругата на Александър, Роксана. “Той просто има такова присъствие. Беше вълшебно и наистина чудесно за мен. Младите актьори обикновено не ти дават толкова много – не са така щедри, подготвени или уверени в собствения си талант”. Доусън веднага е привлечена от идеята да работи с легендарния режисьор. “Винаги съм искала да работя с Оливър”, казва ентусиазирано тя. “Когато за първи път чух, че ще снима такъв филм, се замислих какви женски роли би могло да има в него. Видяхме се, поговорихме малко, направихме пробни снимки и след час и половина той вече ме наричаше “Роксана”. Стоун избира световноизвестни актьори и за две от сравнително по-малките роли във филма. Сър Антъни Хопкинс, който е изключително доволен да работи отново с режисьора осем години след плодотворното им сътрудничество в “Никсън”, изпълнява ролята на Птолемей. Той всъщност е героят, който разказва историята на Александър във филма. “Оливър е един от най-невероятните и забележителни режисьори, които съм срещал, а аз съм работил с доста”, отбелязва Хопкинс. “Нищо, свързано с него или неговата работа, не е абсолютно сигурно. Той и филмите му са брилянтни и същевременно импулсивни и скандални”. “Когато Антъни напипа нещо, не го пуска”, споделя Стоун. “Той прилича на куче, захапало кокал. Работи тихо, методично, докато стигне до същината. В последния ден от снимките той работи до 3-4 часа сутринта, общо към 18-20 часа за цялото денонощие. Това би убило всеки друг, освен него. Той обича да работи. Самият той казва: “Обожавам да работя усилено, не обичам да седя или да се размотавам по снимачната площадка”. “Бяха доста напрегнати дни,”, признава и самият Хопкинс, “но накрая се чувствах страхотно. Интересно е да работиш с Оливър, защото той може да извади най-доброто от теб. Най-доволен бях от това, че прекарвах страшно много време в снимки”. Стоун се спира на Кристофър Плъмър за ролята на Аристотел – безсмъртният гръцки философ, който като наставник на Александър оказва силно влияние върху личността и живота му. Забележителната кариера на Плъмър продължава няколко десетилетия и включва множество филми. Актьорът трябва да напусне дома си в САЩ и да пътува до Мароко, за да участва само в два снимачни дни, но въпреки това е безкрайно въодушевен, че ще вдъхне живот в образа на великия мислител. “Ролята е трудна, защото ние всъщност не знаем много за Аристотел”, отбелязва Плъмър. “Затова се отказах да изследвам личността му и се оставих в ръцете на Оливър. Опитах се да вложа в образа целия аспект на интелектуалните способности на този велик учен, както и остроумието, енергията му и неповторимия му талант на учител”. Беседите на Аристотел с Александър и най-близките му приятели, включително Хефестион, са на много и различни теми – география, политика, боговете, човешката сексуалност, така, както е разбирана в древния свят. Филмът третира въпросите, свързани със сексуалните отношения, по много откровен и естествен начин. “По онова време е било съвсем естествено мъжете да обменят практически знания във всяка област, включително и в сферата на секса”, казва Фарел. “Това се е считало за чиста любов, а за не хомосексуалност или бисексуалност”. “Мисля, че Александър и Хефестион споделят близост, която надхвърля понятието “приятелство”, добавя Лито. “Най-важна е любовта между тях, която не е основана на физическото привличане, а на духовното начало. Всеки играе огромна роля в живота на другия, което води до напрежение между Хефестион и Олимпия, а по-късно и между него и Роксана”. При избора на актьори за главните роли, Стоун трябва внимателно да обмисли как езикът от сценария ще бъде пресъздаден на екрана. В Древна Гърция и Македония са съществували множество диалекти, заради непрестанните преселения на народите от едно място на друго. Филип разширява границите на империята си и в нея влизат хора, говорещи много и различни езици. Актьорите изпълняват ролите си с подсилен ирландски, шотландски или уелски акцент, за да подчертаят именно тези разлики. Стоун се възползва от помощта на британската логопедка Катрин Чарлтън, която работи с актьорите, а тя от своя страна се съветва с Робин Лейн Фокс, за да е сигурна, че древните имена са произнасяни правилно.