Комично-тъжното положение на обикновения човек, изгубен в дебрите на съвременната цивилизация е запазена марка и благотворно поле за действие на Александър Пейн в неговите три на брой (за сега) филма, спечелили заслужено одобрение на публика и критици. В ОТНОСНО ШМИД Джак Никълсън е неочаквано овдовял застрахователен агент, а Матю Бродерик е объркан преподавател в колеж, който среща любовта в лицето на млада студентка - Рийз Уидърспуун в СЪПЕРНИЦИ; в CITIZEN RUTH Лора Дърн e в ролята на бременна жена, която се озовава в центъра на жестока битка за и против правото на аборт. Филмите на Пейн провокират съвременна Америка да се замисли за преоценка на своите морални ценности. Историята в ОТБИВКИ разказва за два нещастни и в същото време невероятно оптимистични човешки истории – тези на Майлс и Джак, които започват своето пътуване към централното крайбрежие с идеята да дегустират вина, да играят голф и да си почиват под ласкавото калифорнийско слънце, а всъщност пътуването се превръща в серия от лудешки изневери и “отбивки” от правия път, за да завърши с неочаквана преоценка на стойностите в живота и приемането на неговата реалност. Историята на Майлс и Джак e за съвременното мъжко приятелство – Пейн акцентира върху различната и не особено често изследвана територия - мъжа на средна възраст, който се изправя пред своето бъдеще, въоръжен с малкото си оцелели мечти и любови и онези безценни моменти, когато неколцина приятели си поделят бутилка хубаво вино. Пейн попада на милата и същевременно хаплива история на Майлс и Джак през 1999 година, когато прочита романа на Рекс Пикет – преди да получи двете си номинации за Оскар за СЪПЕРНИЦИ и ОТНОСНО ШМИД. Историята го завладява мигновенно. На първо място за един начинаещ почитател на виното, какъвто е Пейн интимната обстановка на винарската изба в Санта Барбара има непреодолимо привличане. Но повече от всичко Пейн е привлечен от простата и на моменти стигаща до абсурдност човечност на историята, третираща особено важните за съвремието ценности като успеха, любовта, блаженството и обвързаността, поставени в условията на едно ваканционно пътуване, чийто край се приближава неумолимо бързо. “Вълнувам се от истории като ОТБИВКИ, в които се разказва за човека и човешката природа, за хора поставени пред труден избор, който невинаги завършва с хепиенд. Може би напоследък доста съвременни филмови истории избягват да акцентират върху човечността, за да не затормозяват зрителите и за да улеснят градкото развитие на историята.”Иска ми се да възродя Американското кино от `70-те години, което показва реални хора и истинска борба. Според мен в този момент всички ние имаме нужда от истински човешки филми.” Пейн продължава своите размишления: “Героите на Майлс и Джак са неудачници. Те живеят с миналото – Джак и неговата безпереспективна кариера и Майлс с проваления си брак и мечтите си за кариера на писател. Все едно за един момент те са отпаднали от играта и живота е продължил без тях, но сега те отново трябва да се изправят пред перспективата да поемат своите отговорности и това е едновременно смешно и сериозно.” Идеята за историята на Майлс и Джак хрумва на писателя Рекс Пикет преди доста години по време на подобно преживяване, за щастие по-бедно на събития. - винен тур в компанията на приятел. “В един момент започнах да обяснявам на моя приятел тънкостите на различните сортове вино и да му разказвам всички онези шантави историйки”, спомня си Пикет – “Продължих с разказите и с виното и моя приятел ме попита “Защо не ги опишеш в роман, а аз му казах: Да, и ще го нарека “Двама приятели и/на Виното”. Малко по-късно реших да последвам съвета му и да разкажа историята на Джак – моя приятел и Майлс, чийто прототип съм аз самия.” За Пикет това, което прави образите на Майлс и Джак толкова реални и интересни са забавните и трогателни (понякога) грешки, които правят. “Всички ние имаме желание и амбиции за по-хубав и бляскав живот, но малцина са тези, които успяват да сбъднат мечтите си. Мисля си, че на всички нас ни се иска Джак да се върне при годеницата си преди да е станало прикалено късно, а Майлс да се оттаде на любовта и спре да се анализира до смърт. Искаме те да са на чисто с живота си, дори това да ги постави пред по-различна реалност от това, което са очаквали.” Личните предпочитания на Пикет към Калифорнийските вина също заемат своето място в историята – с особено добре описания паралел между Майлс и Джак и вечната борба между Пино и Каберне. Първото е познато като сложно, многопластово и трудно за отглеждане и производство, а Кабернето е по-силно и по-лесно замайва главите. Както и Пикет отбелязва - Джак би пил каквото и да е, докато Майлс е почитател на Пино, което е едно от най-сложните винени сортове и в същевременно с най-голяма вероятност да поднесе разочарования. В този смисъл Джак предпочита да бъде недооценен, а Майлс избира да бъде разочарован. Извън всяко съмнение е че и двамата имат нужда от спасение. По ирония на съдбата Пикет започва да пише историята като сценарий, от който нищо не се получава и той решава да напише роман. Показва черновата на своя дългогодишен приятел продуцента Майкъл Лондон, а на свой ред той незабавно я показва на Александър Пейн и така ....кръга се затваря. “Aлександър обича образите на неудачници”, обяснява продуцентът Лондон. “Знаех си, че ще му допадне идеята за двамата приятели, които тръгват на едно очаквано весело пътуване, стигат до едно толкова идилично местенце и в крайна сметка се сблъскват с болка и разочарование, причинени единствено и само от самите тях. И бях сигурен че сте успее да обогати тези чудесни образи и да ги направи още по-интересни и задълбочени.” Майкъл Лондон съзира още една – по-дълбока връзка между героите на Майлс и Джак, режисьора Пейн и самия себе си: “Александър наближаваше възрастта на героите, също като мен. В живота идва един момент, когато си заклещен “на попрището жизнено в средата” и пред теб се простира точно толкова, колкото вече си преживял, обяснява продуцентът. Това е много важен момент - вече си направил своя избор в живота и не можеш повече да се заблуждаваш с илюзии за бъдещето. Това е основната тема във филма и бях сигурен че има Александър ще има ценни прозрения и идеи, а да не говорим че е голям любител на виното и всичко свързано с него.” Междевременно Пейн приключва работата си по СЪПЕРНИЦИ и се готви за следващия ОТНОСНО ШМИД, но остава верен на Джак и Майлс и идеята за ОТБИВКИ. Адаптирането на сценария се оказва лесна работа, особено работата по диалозите – разговорите между главните герои са пълни с хумор и двусмислици. “Това беше най-лесната адаптация, която някога сме правили” разказва Пейн за съвместната си работа с Джим Тейлър. Обикновено работим с две клавиятури и един монитор и бяхме много улеснени от романа, защото езека на Рекс е толкова кинематографичен. Най-забавната част е подготвителното проучване. “Изпих доста вино докато направя филма.”признава Пейн. “Прекарах доста време в Санта Барбара в срещи с винопроизводители и научих доста за вината. Наистина се влюбих в красотота на този край и исках да я покажа във филма. Исках ОТБИВКИ да бъде моето признание в любов”.