“Доста хора живеят със странната идея, че филмите могат да подтикват към насилие. Но моето съвсем честно мнение е, че филмите единствено отразяват насилието във обществото.” Режисьорът Пол Верховен е сред най-провокативните, дръзки, предизвикателни и протоворечиви в съвременното развлекателно кино днес. От автор на четирите финансово най-успешни филми в историята на холандското кино, той се превърна в един от най-уважаваните, влиятелни кинодейци в Холивуд. Широко популярното му творчество варира от филми като “Първичен инстинкт” с Майкъл Дъглас и Шарън Стоун до “Зов за завръщане” с Арнолд Шварценегер и отново Шарън Стоун. Колкото и разнообразна да изглежда филмографията му, всеки от филмите му свети с безкомпромисна визия, очарова с морални дилеми и страст към киното. Той си създаде репутацията на режисьор, чието необуздано творчество е честно и понякога брутално с откровеното си изобразяване на сексуалността и насилието. Верховен е роден в Амстердам, Холандия, и ранното му детство преминава през мрачните години на Втората световна война. Започва да се интересува от кино по време на шестте години в Университета в Лайден, където става доктор на математическите и физически науки през 1964 г. и прави първите си късометражни филми. Служи в Кралския военен флот като кино-документалист. Най-важният момент за него по това време е решението да му бъде възложено създаването на филм, който да се отбележи тристагодишнината на холандския военен флот. Резултатът се нарича The Marine Corps (Het Korps Mariniers), a удивителен 23-минутен документален филм, удостоен с Сребърно слънце на фестивала на военните филми във Франция. Отново в цивилния живот, Верховен избира окончателно да живее около камерите и започва работа в холандската телевизия. 12-те епизода на феноменалния приключенския сериал “Флорис” (с Рутгер Хауер в ролята на холанския срнедновековен Айвън Хоу) правят името на Пол Верховен много популярно. Режисьорът се прехвърля в игралното кино с “Business Is Business”. През 1971 комедиятна става четвъртият най-гледан филм в историята на холандското кино. През 1973 следват “Turkish Delight” и “Soldier Of Orange”, всеобщо признат като един от най-добрите холандски филми създавани някога. След “Gone, Gone” за телевизията, Верховен отново е в заглавията на вестниците и списанията и пак оглавява класациите с филма, “Spetters” през 1980. Следват “The Fourth Man” и “Flesh + Blood”, първият му, финансиран с американски пари филм . Така стигаме до първия му голям, международен хит – “Робокоп” (1984 г.), научнофантастичната сага за полицейски служител, превърнат след смъртта си в разрушителна машина – изкусен, ярък, леко насмешлив филм за възкресението, завладял публиката по цял свят. Филмът е и шампион в боксофисите през лятото на 1987. След “Робокоп” идва още един блокбъстър - “Зов за завръщане”. Той пък е хита на летния сезон през 1990 година. С участието на Арнолд Шварценегер и Шарън Стоун, тази приказка за вмешателство в съзнанието през 21-ви век получава две номинации за Оскар и печели наградата на Академията за зашеметяващите си специални ефекти. Сравнително все още новият в Холивуд чужденец прави следващия си удар – “Първичен инстинкт”, хит №1 през 1992 година. С участието на Майкъл Дъглас и Шарън Стоун, тази силно драматична, предизвикателна история е безспорно филмът, за който се говори най-много през цялата година. През 1995 противоречивия режисьор показва тъмната страна на Лас Вегас в “Showgirls”, филм, повдигащ лъскавата завеса и показващ действителното, плашещо лице на този град. Преди “Човек без сянка” (по мотиви от “Невидимия” на Хърбърт Уелс, с Кевин Бейкън в главната роля), Верховен се завръща към научно-фантастичния жанр със суровото и въодушевяващо забавление “Звездни рейнджъри”. Със смесените си послания творчеството на Пол Верховен отразява сложното начало на 21-ви век, с размитите граници между мечти и реалност, и без готови отговори. Нет Фокус