Романтичната комедия “Хитч”
Въпреки, че Уил Смит е един от най-известните и обичани от публиката холивудски звезди, никога досега той не е участвал в романтична комедия на големия екран. Причината обаче не е в липсата на желание за това. “От години сме в търсене на подходящ за Уил проект в този жанр”, признава Джеймс Ласитър, продуцент на филма и бизнес-партньор на актьора в продуцентската компания Overbrook Entertainment. “Не е толкова лесно, колкото изглежда на пръв поглед. Нямаме голям избор, защото тези филми не са толкова многобройни, а от друга страна не всеки от тях е достатъчно добър и си заслужава”.
Все пак накрая Ласитър и колегата му от Overbrook Теди Зий откриват сценария на Кевин Биш, който според тях е идеален за актьорските заложби на Уил Смит. Историята разказва за “доктора по запознанства”, който е готин, самоуверен тип, помагащ срещу заплащане на стеснителни и чувстващи се неловко сред други хора мъже да спечелят жената на мечтите си. “Това е перфектната градска легенда”, казва Ласитър. “Тя разказва за човек, който е толкова обаятелен и сигурен в себе си, когато е заобиколен от жени, че е в състояние да обучава другите мъже как да пленят мечтаната от тях дама”.
“Философията на Хитч е, че са необходими само три срещи, за се представиш в правилна светлина пред избраницата си и да я спечелиш напълно”, добавя той.
Зий също усеща, че в проекта има голям потенциал: “Той носи типичната Нюйоркска атмосфера. Историята този път е интерпретирана от мъжка гледна точка, което е много рядко срещано при романтичните комедии”.
Идеята за сюжета идва от колежанските преживявания на сценариста Кевин Биш, който осъзнава, че почти всяка от неговите срещи с различни жени завършва с това, че той седи на ръба на нечие легло, разглеждайки албуми със снимки. Размишлявайки върху проблема, Кирш получава прозрение. “Как е възможно да съм бил толкова глупав? Те просто са чакали да ги целуна. След това откритие се вманиачих в детайлите на изкуството на срещите”.
Уил Смит споделя, че още на първата страница от сценария вече е сигурен, че иска да изпълни ролята на Хитч. “Той е нещо като алхимик”, казва актьорът. “Той взема нещо в първоначалния му вид и го превръща в онова, което би могло да бъде. Всичко, от което има нужда, е любов. Когато за първи път се среща с някой клиент, Хитч го пита дали наистина е влюбен в съответната жена, защото ако няма любов, той не може да му помогне”.
По ирония на съдбата самият Хитч се радва на успех сред жените, но без да има някого наистина специален в живота си. Това е така, защото след болезнена раздяла, която е преживял в колежа, се е зарекъл никога вече да не се влюбва, за да не страда.
Сантименталният нюанс вълнува и самият Смит. “Всеки мъж пази спомена за момиче, в което е бил влюбен в училище, а тя е разбила сърцето му”, казва Смит. “Особеното при моя герой е, че той превръща в своя професия това да се уверява непрестанно, че другите мъже няма да имат същата съдба”.
“Мисля, че именно заради това образът на Хитч е толкова въздействащ”, размишлява Биш. “Той не се отнася цинично или с досада към романтиката. Той наистина вярва, че всеки мъж, освен него, разбира се, може да срещне и спечели жената на своя живот. Това, което прави, е много благородно и алтруистично. Той иска тези мъже да успеят и се опитва да им спести болката, която самият той е преживял”.
Естественият избор на режисьор за този проект е Анди Тенант, който е доказал таланта си да създава романтични филми със заглавия като “Сватбен сезон” и “Имало едно време ... история за Пепеляшка”. “Анди е корифей в този жанр”, отбелязва Зий, който преди това е работил с режисьора върху “Бързата работа”. “Той не само е забавен, но и влага голяма доза човечност в романтичните си комедии”.
Филмите на Тенант са белязани с неговото лично отношение към романтиката. “Любовта е един наистина прекрасен проблем, чието пълно решение никой досега не е открил”, казва той. “Това е една чудесна въртележка от емоции, която никога не спира да ме очарова”.
Правилата на “Доктора по запознанствата” Хитч са основани на дълготрайните традиции, свързани с ухажването. “Има една реплика във филма, която е много показателна: “Тя иска твоето истинско “аз”. Тя просто не иска всичко наведнъж”, споделя режисьорът. “Смисълът е, че не можеш изцяло да омагьосаш някого само с чувствата си. Просто трябва да участваш в играта на съблазняването, която продължава между половете от векове”.
Докато Хитч жъне успех като консултант на други мъже, неговият подход явно не въздейства върху Сара Мелас (Ева Мендес), красивата репортерка от Нюйоркски таблоид, която силно го заинтригува и обърква.
“За първи път в живота си Хитч среща някого, който е наясно с нещата и това силно го привлича”, казва Ласитър.
“Изглежда така, сякаш срещу него има някаква вселенска конспирация”, смее се Смит. “Сякаш нещо го кара да покаже на Сара какво точно представлява, вместо да се опитва да бъде онова, което смята, че тя иска да види”.
“Сара изважда на показ онази уязвима част от мъжа, която винаги се проявява, когато открие мечтаната жена”, споделя наблюденията си Тенант.
Мендес, която вече има своя запазена марка в сферата на комедията и драмата след участието си в “Лепнат за теб”, “Бързи и яростни II” и “Out of Time”, е избрана за ролята, защото е с леко и приятно излъчване, като в същото време има и необходимата сериозност. “Тя притежава идеалния темперамент, за да изпълни ролята на Сара”, казва изпълнителният продуцент Уинк Мордонт. “Когато Хитч се опитва да си уреди срещи с нея и всяка от тях е ужасен провал, тя не се ядосва или дразни, а се забавлява. Това изцяло отразява темперамента на самата Ева”.
“Тя е прекрасна актриса”, добавя Смит. “Ева е красива, забавна и много женствена. Постоянно ме държеше в напрежение”.
За Мендес възможността да работи с Уил Смит определено е много съблазнителна, но в същото време тя е силно привлечена от образа на героинята си. “Аз се влюбих в Сара, също като Хитч. Тя е жена, която смята, че трябва да държи гарда високо, за да успее в професионален план”, отбелязва Мендес. “Вътре в себе си, обаче, тя е непоправима романтичка”.
Другият актьор, който държи Уил Смит постоянно нащрек и готов за действие, е Кевин Джеймс, чийто дебют в киното е в ролята на поредния клиент на Хитч, отчаяно нуждаещ се от помощта на “доктора”. Ролята дава възможност на актьора, познат от телевизионни комедийни сериали, да разкрие таланта си на големия екран.
Годините, през които Джеймс се снима в телевизионни комедии, са от полза и за Уил Смит, който също развива комедийния си талант първо в телевизията в прочутия сериал “Свежият принц от Бел Еър”.
Той посочва много други примери на успешна преминали от телевизията в киното актьори, сред които са Том Ханкс, Робин Улиямс, Джим Кери и Еди Мърфи. “Когато работиш в продължение на години за телевизията, си подготвен за всичко. Тези, които са постигнали успехи на малкия екран, са единствените, които могат да направят нещо на секундата. В момента, в който режисьорът изкрещи: “Снимаме!”, те могат да направят нещо страхотно”, казва Смит.
Героят на Джеймс, Албърт, олицетворява “най-несигурната част във всеки от нас”, продължава Смит. “Той носи неподходящи дрехи, никога не казва това, което трябва, въобще много е непохватен, а е и възпълничък”.
Албърт се влюбва безумно в красивата хайлайф дама Алегра, която го познава единствено като един от многото й счетоводители. “Всеки може да види себе си в неговия образ”, казва продуцентът Зий. “Той има мечта и и тя е да има нещо специално в живота си. Това специално нещо е Алегра”.
Ролята на Алегра се изпълнява от Амбър Валета, която слезе от модния подиум, за да се отдаде на актьорската си кариера, която включва заглавия като “Прозрачно минало” и “Семеен човек”. “Беше от голямо значение Алегра да бъде наистина симпатична и уязвима, за да може когато Албърт се влюби в нея, всички ние също да я заобичаме”. Отбелязва Зий. “Амбър е една от онези надарени актриси, които не само притежават естествена красота, но и са много човечни и достъпни”.
Валета възприема Алегра като жена, която винаги е в светлината на прожекторите и е център на вниманието на всички около себе си, включително и на пресата. “Но в същото време тя се бори да бъде възприемана като личност, а не само като красива външност, която всички останали виждат”, казва актрисата. “Албърт не е точно мъжът, с който тя би излязла, а и не е типичен представител на нейното обкръжение, и точно това я интригува”.
Именно поради тази причина Хитч настоява Албърт да бъде много сдържан на първата си среща с Алегра. “Моят герой е като малко кученце”, разказва Джеймс. “Ако не бяха съветите на Хитч, сигурно щях да се държа като умопобъркан”.
Ето, че магията работи. Точно заради това Хитч е това, което е.