Находчивият американски филмов режисьор-продуцент-сценарист-актьор Сам Рейми за първи път привлича вниманието на кинофеновете със свирепия и все пак изпълнен с черен хумор, нискобюджетен хорър „The Evil Dead” (1981). Още от дете Рейми е фен на киното и преди да стане на 10 вече снима филмчета с 8-милиметровата си камера. Той е и голям фен на комедийната трупа The Three Stooges и затова голяма част oт тийнейджърските му филми с приятелите му Брус Кембъл и Робърт Таперт съдържат гегове, видяни във филмите на The Three Stooges. Тримата приятели заедно режисират, продуцират и редактират късометражен хорър филм, наречен „Within the Woods” (1978), който е показан на евентуалните инвеститори с идеята да се съберат парите, необходими за „The Evil Dead” (1981). Филмът е посрещнат хладно от локалните разпространители в САЩ, затова Рейми го представя в Европа, където интересът е по-голям. След като започва да събира положителни отзиви и още по-важно – сериозни суми от продажбите на билети в Европа, американските дистрибутори преразглеждат отношението си и „Evil Dead” влиза в боксофиса със стабилни приходи. Следващият му режисьорски опит е „Crimewave” (1985) - ексцентрична хорър комедия в комиксова стилистика, която не успява да разпали интерес в зрителите. Но Рейми отново прави сполучлив ход с „Evil Dead II” (1987), още по-забавното продължение на оригинала, което се справя дори по-добре в боксофиса. След това Рейми получава най-големия си бюджет до момента, за да снима „Darkman” (1990) - фантазия в комиксов стил за белязан отмъстител. Филмът носи умерени приходи, но с яркия си, изобретателен визуален стил режисьорът успява да привлече вниманието на критиците. Ред е на третата част в историята за злите мъртви и Рейми отново режисира приятеля си Кембъл в ролята на Аш в готическия хорър „Army of Darkness” (1993) . След това режисьорът изненадва феновете си, като изоставя фентъзи жанра и режисира Джийн Хекман и Шарън Стоун в секси уестърна „Бърз или мъртъв” (1995); четири години по-късно той прави „План без грешка” (1998) - криминален трилър за открадната голяма сума пари с участието на Бил Пакстън и Бриджит Фонда. В началото на 1999 режисира бейзболния „For Love of the Game” (1999), а през 2000 г. се завръща към мистиката с „Дарбата” (2000). През 2002 г. Рейми получава истинска възможност да демонстрира своя динамичен визуален стил във високобюджетната адаптация по комикса на Стан Лий за супергероя „Спайдърмен” (2002) и феновете не са разочаровани. Филмът със силен сценарий и много ефекти се радва на голям и траен успех в боксофиса. Разбира се, отново Рейми е начело на екипа, който се заема и с продължението „Спъйдърмен 2” (2004), чийто успех е дори още по-голям. Рейми се утвърди като един от най-изобретателните, вълнуващи и интелигентни творци в Холивуд. Нет Фокус