Щом става въпрос за сърцето, можете да очаквате неочакваното...
През своята забележително успешна двайсетгодишна кариера като сценарист и сега режисьор, Нанси Майърс проницателно разнищва съвременните битки между половете. Във време, когато често се жертва достоверността на отношенията, за сметка на технологични магии, филмите на Майърс остават фокусирани върху това как човешките същества се отнасят едно към друго в любовта и в семейството. НЕВЪЗМОЖНО ТВОЙ продължава тази традиция и я разширява.
“В голяма степен всичко, което съм написала, има някакъв паралел в собствеиня ми живот”, отбелязва авторката на филма. “Трябва да призная, че съм леко омагьосана от връзката между по-възрастен мъж и по-млада жена”. “Другото нещо, което ме интересува”, продължава Майърс, “е в известен смисъл обратното на всичко това: да се влюбиш и да се разкриеш емоционално на късен етап в живота си. Просто мисля, че влюбването в по-късна възраст може да е толкова истинско и силно, колкото и при 25- годишните”.
В НЕВЪЗМОЖНО ТВОЙ, Майърс комбинира тези две любими свои теми и в добавка решава да изследва връзката и отношенията между по-млад мъж и по-възрастна жена. “Да си влюбен след средната възраст не е проблем”, твърди Майърс. “Това, което се случва с Хари и Ерика, може да се случи с всеки. Любовта си е любов, и няма значение на каква възраст идва, освен може би, че с възрастта болката е по-голяма”.
Докато Майърс обмисляла своята история – дори още преди да започне да я пише – тя вече знаела кои актьори биха били най-подходящи за ролите на Хари Санборн и Ерика Бари, съответно необвързващият се плейбой и преуспявящата, разведена авторка, и двамата въвлечени в емоционално приключение, което не са си представяли. Двамата актьори, за които мислела, били Джак Никълсън и Даян Кийтън.
Майърс никога не била работила с Никълсън, истинска икона на киното, чиято кариера изглежда се движи във възход, дори сега – 30 години след първите му звездни роли. Но вече имала дълга история с Кийтън, която е играла в няколко филма, на които Майърс е съсценаристка, включително Baby Boom, Бащата на булката 1 и 2.
Кийтън си спомня първия прочит на сценария на Майърс Baby Boom. “Страхотно ми хареса! Кой не би се влюбил в него!”, казва тя. “Беше фантастично написан. Нейното писане за мен винаги е било в известен смисъл като “завръщане у дома”.
“Нанси се пребори да изберат мен за ролята в Baby Boom”, продължава Кийтън, “и тази страна на личността и е удивителна. Тя е като куче с кокал. Когато си е наумила нещо, то се случва. Няма друг начен. Нанси е не само голяма писателка, тя е и непоколебим продуцент. Не се шегувам. Няма да намерите по-решителен от нея. Знае точно какво иска и как да го постигне”.
“След като написах първото действие, го дадох на Джак да го прочете”, спомня си Майърс, “въпреки че имах само обща представа какво ще се случи по-нататък. Отидох в дома му в Лос Анжелис и той изглеждаше много заинтригуван. Джак хареса идеята и темата и ме окуражи да продължа да пиша с надеждата, че ще хареса и резултата. Даян също прояви интерес да прочете сценария, когато го завърших. Отне ми около 10 месеца да го напиша, след което повиках Джак и Даян и им казах, ‘Може да ми трябват още пет месеца, но мисля, че имам какво да ви предложа’”
Кийтън има свои забавни спомени за този период. “Нанси ми се обади преди около две години и половина и предложи да отидем на обяд. Обядвахме и тя ми разказа, че пише сценарий за романтична връзка между хора на средна възраст и иска да играем аз и Джак Никълсън. Аз изразих интерес “Да, чудесно звучи, кога ще мога да го прочета?” Тогава Нанси каза, че … ‘Ами, аз всъщност сега смятам да започна да го пиша.’... Е, написа го, от студиото го одобриха, и аз мисля, че това е страхотен сценарий”.
Кийтън се възхищава от универсалността на историята и от смесването на възрасти и поколения. “Това е битката между половете, която винаги е една и съща в определен смисъл. Разбира се, всичко е по-сложно и по-силно, когато ставате по-възрастен. Имам пред вид защо човек, който се среща с много млади жени, се влюбва в по-възрастна, взискателна жена, която във всяко отношение му е равна?”
Никълсън прочита сценария и напълно се съгласява с оценката на Кийтън. А когато в Холивуд се разчува за предстоящия филм, доста актьори са готови на всичко, за да се присъединят към Никълсън и Кийтън в тази сърдечна, чудесна, забавна и вълнуваща история. “Стори ми се, че Нанси има дълбоко лично отношения към този филм”, отбелязва Киану Рийвс, който си харесал ролята на Джулиън Мърсър, Хемптънсският доктор на Хари и пламенен ухажор на Ерика. “Това е красива история, красив сценарий, абсолютно очарователен. Написан е умно, забавно – такива не се срещат често”.
“Звучеше ми много свежо”, продължава Рийвс. “Друг чудесен аспект на текста беше развитието на тези толкова живи герои, опитващи се да опознаят другия и себе си. Това е много освежително и не се среща често в холивудските филми. Срамно е, но в американското кино познанията и жизнения опит не се радват на уважение. По-възрастните хора са или разни темерути, или невероятни мъдреци, или умиращи. Чудесно е да видиш, че виталността, любовта, търсенето и щастието не изчезват с годините. А с Джак Никълсън и Даян Кийтън в тези роли е забавно, весело и секси”.
За Майърс, Рийвс бил единственият избор за ролята на младия лекар. “Неочакваното не е, че Киану играе доктор”, отбелязва тя. “Неочакваното е, че той е другият мъж”.
Франсиз Макдорманд - според Майърс е “най-подходящата възможна актриса” за ролята на Зоуи, изучаващата феминизма сестра на Ерика, която била привлечена от забележителна реч, написана от Майърс за образа й – толкова саркастична и хаплива – каквото е истинското отношение на повечето жени над 40 за тези възрастни мъже, които постоянно търсят по-млади жени. “Не можах да устоя да не произнеса това слово на вечерята”, признава спечелилата Оскар® актриса. “Освен това, щях да работя с Даян Кийтън, която обожавам. Тя е идеалът ми за филмова актриса. Хората си мислят, че я познават, но в действителност познават само комедийния й гений”.
Макдорманд също оценява и факта, че, “Във филма се изразява почит към сценаристи като Престън Стърджис и романтичните комедии от 30-те и 40-те години, където всеки е малко по-остроумен от нас и има малко повече време, за да каже това, което иска”.
Аманда Пийт, в ролята на Марин, дъщерята на Ерика, която търси мъжа на живота си все на погрешни места, твърди, че била много уплашена при първите четения на сценария заедно с Никълсън. “Направо треперех като лист”, признава тя. “Но Джак се оказа много закачлив, внимателен и отзивчив”.
Пийт е твърдо решена да спечели ролята, преди всичко заради възхищението си от сценария. “Случва се човек да е сам и малко по-възрастен, а няма много филми, които да се занимават с тази тема по толкова цялостен начин. Писането на Нанси е много забавно и комедията е една от най-силните й страни. Но за мен този сценарий е и изключително романтичен”.
Актрисата също така няма никакви трудности да се идентифицира с образа на Марин, заради честното описание на сценария на хубавите и лошите моменти в отношенията майка-дъщеря. “Още при първата ни среща с Нанси, аз й казах колко много означава за мен сценарият във връзка с отношенията ми с майка ми. Беше ми ясно колко близки са Ерика и Марин”.
“Срещнах се с много красиви млади жени в Холивуд заради тази роля”, спомня си Майърс, “но когато видях Аманда, разбрах, не само, че тя е точно този топ момиче, с което би се срещал Хари Санборн, но също така и че тя е точният човек за дъщеря на Ерика. Имаше много кандидатки, които изглеждаха подходящи да се срещат с Хари, но никоя от тях не ми приличаше на нечия дъщеря. В тази история има доста общи моменти с личния живот на Аманда и това е още една от причините да я харесам толкова за тази роля”.
За поддържащите роли Майърс избрала такива добри актьори като Джон Фавро -- за верния адютант на Хари, Лио и – в рядка актьорска изява, превърналият се в звезда режисьор на “Хъч”, Пол Майкъл Глейзър в ролята на бившия съпруг на Ерика, Дейв. “Единственото нещо, което прави един филм добър”, отбелязва Глейзър, “независимо какво мислят счетоводители, адвокати, агенти и бизнесмени, е страстта. Нанси има тази страст и е изключително талантлив и проницателен автор”.
Майърс също успяла да събере и първокласен екип за работа зад камерата, -- продуцентът Брус А Блок, неин дългогодишен творчески сътрудник, спечелилият Оскар® оператор Михаел Балхаус, художникът Джон Хътман (изпълнявал същата задача и в “Какво искат жените”). “Не познавам никой по-подготвен от Нанси да вдъхне живот на един грамотен сценарий по истински кинематографичен начин”, отбелязва Блок. “Всичко от страниците, уверено и гладко отива на екрана”.