В юбилейния си брой по повод десетата си годишнина, списание Entertainment Weekly короняса Крисчън Бейл като една от "8 –те най-влиятелни култови фигури" на изминалото десетилетие. Entertainment Weekly нарече Бейл още и един от "най-креативните хора в шоубизнеса", след брилянтното му превъплъщение в юпи-сериен убиец в „Американски психар” (2000). А списание Premiere го обяви за една от "най-горещите кинозвезди под 30". Крисчън Бейл е сред малцината актьори в Холивуд, чиято детска слава успешно се трансформира в стабилна и заслужаваща уважение кариера като зрял актьор. Със сериозна привлекателност която допълва впечатляващия му, понякога недооценяван талант, Бейл е нещо като тиха сензация, с ролите си в поредица необичайни и отлично приети от критиката филми. Роден на 30 януари, 1974, в Пемброукшайър, Уелс (родителите му са англичани), Бейл израства в Англия, Португалия и САЩ. Продукт на творческо семейство (майка му е била циркова артистка, а и двамата му дядовци са работели като актьори), Бел е 10-годишен при дебюта си на сцената, като играе заедно с британския комик Роуан Аткинсън (мистър Бийн) в „The Nerd”. През 1986, дебютира в телевизията като Алексис в минисериала „Anastasia: The Mystery of Anna”. За първи път е на големия екран на следващата година с главната роля в адаптацията на Стивън Спилбърг по романа на Дж. Г. Балард „Империя на слънцето”. Независимо, че филмът е посрещнат със смесени отзиви, Бейл получава само хвалби за ролята си на момче, затворено в японски лагер по време на Втората световна война. Следва отново главна роля в шведския филм, „Mio min Mio”, след това Бейл играе в прочутата адаптация на Кенет Брана „Хенри V” през 1988, а през 1990, е заедно с Чарлтън Хестън в получилата отлични отзиви адаптация „Островът на съкровищата”. През 1992, Бейл е в първата си роля като възрастен в „Newsies”, където пее, танцува и говори със съвсем убедителен американски акцент. Следващият му филм, „Swing Kids” (1993), отново включва танци, този път редом до Робърт Шон Леонард във военновременна Германия. Въпреки, че филмът не предизвиква възторг в критиците, прави силно впечатление на тийнейджърките и запалените по суинга по цял свят. На следващата година Бейл отново се снима в адаптация, той е Лори в „Малки жени” на Джилиан Армстронг, а след това дава с гласа си в един от най-успешните филми на 1995 – анимацията „Покахонтас” на Дисни. Следващият му филм – „Тайният агент” (1996), който независимо от силния актьорски състав, включващ Жерар Депардьо, Боб Хоскинс и Патриша Аркет, не получава широко разпостранение в САЩ. След трагично малка роля същата година в „The Portrait of a Lady”, Бейл най-накрая получава възможност да блесне във филма от 1997 „Metroland”, адаптация по романа на Джулиън Барнс. Редом до Емили Уотсън, Бейл играе млад съпруг и баща, затънал в носталгия и недоволство и получава много позитивни отзиви за задълбочения си, цялостен подход към ролята. Филмът не получава разпостранение в САЩ, преди следващата година, когато актьорът отново прави силна роля в очаквания с нетърпение „Златно кадифе” на Тод Хайнс и в „All the Little Animals”, чиято премиера е на кинофестивала в Кан. На следващата година, Бейл играе заедно с Кевин Клайн, Мишел Пфайфър и Рупърт Еверет в пищната адаптация на „Сън в лятна нощ”. Бейл става още по-популярен (макар и по по-различен начин) от широко отразените в медиите проблеми при избирането на актьор за главната роля в адаптацията на Мери Харън по книгата на Брет Истън Елис Американски психар. След като печели и след това губи ролята от Леонардо ДиКаприо, Бейл отново я печели. С това заглавие, заслужено или не, вече всички разбират, че без преувеличение, Бейл е едно от най-големите и недооценени съкровища на Холивуд. Сякаш, за да бъде отново скрит от публиката, през 2002 в рекламната кампания на следващия си филм „Царството на огъня” (хора срещу дракони), Бейл се оставя да бъде напълно затъмнен от Матю Макконахи, въпреки, че е на първо място в плаката на филма. (по този повод се сещаме за едно негово твърдение от 1996 – „Актьорът никога не трябва да е по-голям от филма”.) И въпреки, че първия т му опит в научно-фантастичния екшън е умерено успешен в боксофиса, а ревютата в специализираната преса са смесени, актьорът продължава със същия жанр и се снима в анти-утопичния трилър „Еквилибриум”, преди отново да се завърне в настоящето със секс-комедийната драма „Каньонът Лорел” (2002). Въпреки, че филмът не се задържа дълго в кината, зрителите могат да бъдат доволни, че отново имаха възможността да гледат Крисчън Бейл като новия Батман в „Батман в началото”, при това под режисурата на режисьора на „Мементо”, Кристофър Нолан. Нет Фокус