В близък план: Актьорите
"Не спирай да ме обичаш! Ако ме обичаш, ти ще ми простиш”.
АНА (Джулия Робъртс)
За Джулия Робъртс, образът на Ана е отклонение, казва продуцентът Джон Кали. "Джулия е поразителна актриса, която винаги прави чудесно това, което прави. Но в този случай бе предизвикана да изиграе ролята на силна и интелигентна жена по начин, който красиво демонстрира как се развил забележителния й талант през годините”.
Брокау добавя: "Ана е неудържима жена, който знае какво иска, дори когато се променя, и като я играе, Джулия се показва такава, каквото не сме я виждали никога досега”.
В началото на историята, Ана е успешен фотограф и наскоро разведена. След като се срещат и флиртува с Дан, тя се жени за Лари (Клайв Оуен), като през цялото време пази в тайна историята с Дан. Робъртс била заинтересувана не толкова от съмнителното поведение на Ана, колкото от силните и слабите страни на характера й.
"Имах голям проблем с това да й позволя да има толкова дефекти. Смятам, че тя прави някои наистина ужасни неща и дори и в най-отвратителните си моменти, аз изглеждам като аматьорка в сравнение с тази жена. Тя е твърде непочтена, но аз не мисля, че при нея това е умишлено”.
Като цяло Робъртс казва, че се възхищава от “Отблизо”, "заради намерението на тези хора да бъдат близки един с друг, да бъдат близки с наистина стойностните неща в живота, с истината; заради интимността и съчувствието един към друг. Нещо, което те тайно или несъзнателно се опитват да постигнат”.
"Кое е най-хубавото в истината? Това, че лъжата е най-разпространеното нещо в света”.
ДАН (Джъд Лоу)
В “Отблизо”, Джъд Лоу играе Дан, амбициозен, опитващ се да пробие романист, който се издържа с писане на некролози. Въпреки настояванията на Марбър, че в историята няма главен герой, Дан е този, чрез който са представени всички останали участници в историята.
Лоу не за първи път играе самовлюбен герой, както показа и в номинираното си за Оскар изпълнение в “Талантливият мистър Рипли” и по-наскоро в “Алфи”. Това, което го привлекло към “Отблизо” – след като гледал няколко пъти постановката с възхищение, бил "изключителният диалог, написан от Марбър и фокусът върху четиримата герои в основата на историята”, казва той.
Интимността на ситуацията била конкурирана от изискването да се работи в голяма близост с останалите трима актьори. "Нямаше и един снимачен ден, в който можехме а си позволим да сме отпуснати и по-безгрижни, защото буквално във всяка сцена имаше емоционални предизвикателства”, казва Лоу. "Вие или се отваряте и предлагате всичко от себе си на някого, или се затварята и се опитвате да се отървете от някого. Това е много дълбоко и емоционално”.
Разсъждавайки върху образа, Лоу, който е инициатор на повечето от случващото се в историята, казва, "Дан е разочарован човек, обезсърчен писател, който живее като в пашкул, докато среща Алис, която става негова муза. Чрез нея, той разцъфтява. Благодарение на тази връзка, той излиза от черупката си и придобива достатъчно увереност, за да намери жената, която наистина обича -- Ана. За нещастие, тази връзка е обречена от самото си начало, и въпреки, че благодарение на нея той изживява някои от най-щастливите дни в живота си, той излиза от нея така стремително, както е влязъл”.
Лоу вижда пиесата на Марбър основно като история за влюбващи се и разлюбващи мъже и жени, а също и като битката между двама мъже, които са най-големи врагове. "Тук до голяма степен е замесено и егото на двамата. За всеки от тях, това да изиграе другия, изглежда е не по-малко важно, отколкото да спечели жената, която обича”.
"Къде е тази 'любов'? Аз не мога да я видя, не мога да я пипна, не мога да я почувствам. Чувам думите ти, но не мога да направя нищо с тези думи”.
АЛИС (Натали Портман)
"В образа на Алис, по мое мнение, Натали Портман за първи път се появява като зряла – възрастна актриса”, казва Брокау. "Ще я видите като очарователна, малко мистериозна, много чувствена зряла жена със сложен характер”.
Никълс за първи път работи с Портман в продукцията на "Чайка” на Чехов, когато тя е все още тийнейджър. "Според мен хората все още не разбират колко забележителна актриса е тя, защото изглежда зашеметяващо…”, казва Никълс, "но тя е. Аз я гледах в “Отблизо” от самото начало и тя беше в известен смисъл, началото на моя кастинг”.
Портман признава, "Това определено е нов вид роля за мен”. Ключът към Алис, казва тя, е вътрешният конфликт при нея. "Алис е наистина сама, когато пристига в Лондон и сама изгражда собствения си свят. И все пак, в нея има също така и нещо детско. Тя е честна и директна в чувствата си, което я различава от останалите герои. И въпреки, че лъже за личността си, тя е най-директният и честен образ във филма”.
Освен че придава на образа многообразието на зряла жена, във филма Портман трябва да танцува на кол, като за целта се подготвя в луксозен лондонски стриптийз клуб. "Беше забавно. Изпълних се с уважение към тези танцьорки, защото работата им изисква много умения и физическа издържливост – тя е комбинация от танц и акробатика”, казва тя.
Независимо он неприличните елементи, за Портман, “Отблизо” е история с много морал. "Подлага на изследване отношенията между хората и как понякога те се объркват в тях. Нещо като – аз съм влюбена. Сега мога да бъда ирационална. Няма значение кого наранявам.' Така любовта се явява като странно извинение за нараняването на чувствата на други хора”.
"Ти не знаеш най-важното за любовта, защото ти не разбираш компромиса”.
ЛАРИ (Клайв Оуен)
Клайв Оуен, който играе Лари, красивият самоуверен дерматолог, е в ролята на Дан в оригиналната лондонска сценична постановка на "Closer”. Когато чул, че Майк Никълс е заинтересуван да го покани да участва във филма, попитал дали не може вместо Дан да играе Лари.
"Винаги съм играл с удоволствие Дан, и сега да имам възможността да играя Лари беше истинско предизвикателство”, казва той. "Беше като че ли започвам всичко отново, защото когато участваш в една пиеса, ти я виждаш през погледа на героя си.
Трябваше да преосмисля всичко, което знаех отначало и да превключа на гледната точка на Лари”.
Едно от нещата, които си останали неизменни още от първото четене на пиесата, било възхищението на всички от материала на Марбър. "Такъв диалог не се среща често във филмите. Прекрасно е да имаш възможността да произнасяш думите, написани от него. Филм с четири фантастини роли. Която от тях и да играех, щеше да е страхотно”.
"Важни са”, продължава той, "и четиримата герои. Всички сцени са дълбоки и емоционални и за да се получат, ние бяхме длъжни да дадем всичко от себе си. Зрителите трябва да са съпричастни и съчувстващи на всеки от от героите”.
И това е съвсем естествено за тази история, продължава Оуен, "защото тя се отнася за човешките същества. Показвани са как се държат хората сега, което е толкова вълнуващо”.
В началото на разказа Лари е мъж с разбито сърце, взел решение никога повече да не допусне да бъде наранен. За да се защити, той наранява другите. "Тези четирима души се влюбват и разлюбват и вие виждате колко грубо и брутално може да бъда това. Накрая ще се замислите, 'Защо си причиняваме всичко това?'"