Двама опитни крадци са на път да направят чудесен удар… до мига, когато появата на неизвестната дъщеря на единия, не променя ситуацията. Настъпва безредие в един изряден престъпен живот. Зад изисканата витрина, басейна със синкави отблясъщи, почти военния порядък и уредбата от която долитат няколко ноти от популярни мелодии, откриваме Рой, чиито мании надхвърлят плана за свръхподредения му живот. Рой, в своя почти стерилен свят, оцеляващ до момента криво-ляво, полирайки повърхността на нещата, с цел да ги контролира. Но внезапно сякаш всички се наговарят да разрушат илюзорната му хармония: Франк - съдружникът в дребните удари, упоритите лекари, които отказват да предписват спасителните хапчета и Анджела - дъщерята за която не е подозирал, и която се приземява в неговия аквариум със звучно “пляс”. Рой стоически понася тази вандалщина, но ситуацията поставя на изпитание равновесието между двете личности, които той съчетава: крадецът-авантюрист и маниакалната фея на домакинството. Сделката на живота му може да стане на пух и прах, най-подреденото съществуване може да се разпадне. Именно в този момент на екзистенциален световъртеж, филмът добива цвят, докато персонажите му са на ръба на пропаст, към която никога не са възнамерявали да се приближат. Лудешки антракт след изтощителни, епични устреми (като “Гладиатор” или “Блек Хоук”), за режисьора Ридли Скот “Кибритлии” представлява впускане в един жанр (комедията), до който той за момента почти не се е докосвал. Кожата е сменена, но нравът е същия: Рой принадлежи към персонажите, намиращи се в конфликт с обществото, които Скот толкова харесва. Антигероите са по-подходящ проводник на комичното. При все това, въпреки една лековата атмосфера, носена от бляскавото изображение и скокливата музика, филмът често се колебае в нюансите между комедията и мелодрамата. Освен с Никълъс Кейдж, за когото ролята не е чужда като натюрел, “Кибритлии” може да се похвали с чудесните изпълнения на Сам Рокуел и младата Алисън Ломан (“Белият олеандър”). Привидно изглежда, че на филма му липсва външен блясък, но затова пък разполага с неподозиран вътрешен заряд. Нет Фокус