"Включването" става изискване за най-добър филм на Оскарите
Американската киноакадемия AMPAS (Academy of Motion Picture Arts and Sciences) обяви вчера, че филмите трябва да отговарят на определени критерии за "представителност", ако искат да бъдат допуснати за разглеждане за наградата за най-добър филм, считано от 2024 г. Както е известно, тази най-престижна награда е предназначена за продуцентите.
Двама от гуверньорите на академията - ДеВон Франклин (Franklin Entertainment /
20th Century Studios) и Джим Джианопулос (Paramount Pictures) - са оглавили работна група, която е разработила стандартите. Използвани са "стандарти за разнообразие" на британския филмов институт (BFI), приложими при искане за финансиране, както и критерии за допустимост в отделни категории от наградите BAFTA, но адаптирани към специфичните нужди на американската академия. Групата е провела консултации и с Гилдията на американските продуценти (PGA).
Всеки, който иска да спечели “Оскар” за най-добър филм, ще трябва да го направи с малцинствено разнообразен екип. филмите трябва да отговарят на поне две от четири условия, ако искат да се състезават за наградата на Академията за най-добър филм. Те включват участието на актьори от недостатъчно представени групи в значими роли или представляващи поне 30% от актьорския състав; подобни са критериите и по отношение на екипа на филма зад кулисите; значителен ангажимент за чиракуване, стажове и програми за кариерно развитие; значително представителство сред екипите, занимаващи се с маркетинга, рекламата и киноразпространението. Преди влизането на новите правила в сила, в кампаниите за “Оскар” от 2022 и 2023 г. филмите ще трябва да представят поверителен формуляр за "стандарти за включване", като това няма да попречи на допустимостта им до наградите.
През 2019 г. етническите малцинства в САЩ са малко над 40% от цялото население. Техни представители са получили 33% от ролите в киното и са 17% от номинираните за Оскари през последните 4 години.
В коментар за Variety филмовият критик и експерт по наградите Клейтън Дейвис посочва, че студиата ще трябва да създадат платени стажантски възможности за жени, цветнокожи, LGBTQ+ хора и хора с увреждания, както и да обучават различни хора за екипите си. Така те ще възпитават наследници на творчеството на велики режисьори и ще генерират приемственост - "тръбопровод" за нови иновативни таланти, които ще носят успехи на тези студиа. Дейвис подчертава: "Оскарите не са изискване, за да правите изкуство. Изкуството е изискване за Оскарите. Имате и 22 от общо 23 категории, в които ще бъдете допускани, без да променяте нищо". Той допълва, че за последните 20 години няма и филм, който не би бил допуснат за наградата по новите стандарти.
Очакват се обаче финансови затруднения за по-малките студиа, за които е практически невъзможно да следват новия модел на Академията. Те не разполагат с необходимия капитал, за да увеличат броя на заетите или да финансират менторствата. Вероятно това ще доведе до по-малък брой филми, претендиращи за Оскар за най-добър филм - фестивалните покупки през годините ще станат по-стратегически от такава гледна точка.