Всичко или нищо за живота
Англичанинът Фил е шофьор на такси. Съпругата му Пени е касиерка в супермаркет. Семейството има две деца и живее в блок в предградията, където отчаянието отдавна е заменило щастието. Приключването на месеца им създава проблеми, а любовта между тях е изчезнала. Животът вече не им прави подаръци и е се оказва, че единствено шока от сериозен проблем може да ги изтръгне от блатото на ежедневието, за да се прероди надеждата…
С “Тайни и лъжи”, както и с “Голи”, Майк Лий вече е доказал таланта си на “социален” режисьор. Също като Кен Лоуч, той е способен да описва детайлно персонажите и да ги потапя в предизвикателствата на обществото. Но за разлика от Лоуч, той не ги вмъква в свят на протести и социалин борби, а ги противопоставя на самите тях и ги изправя пред сериозни лични изпитания, за да извлече есенцията на човешките отношения. Трябва да признаем, че с актьори от класата на Тимоти Спол (“Тайни и лъжи”, “Ванила Скай”) или Лесли Манвил (“Нагоре-надолу”, “Тайни и лъжи”), взаимоотношенията между хората в един филм веднага придобиват измерението на истина, която малко актьори са способни да изразят на екрана на съвременното кино.
С “Всичко или нищо” Майк Лий увлича зрителя в един свят, който, уви, често присъства в нашите индустриални общества, където унищожаването на личността и разрушаването на надеждата са част от ежедневието. Едва ли някой все още вярва, че това съществува само в капиталистическия Запад. В този смисъл посланието на филма без съмнение е общовалидно и може да се превърне в катализатор за вземане на мерки срещу това състояние на нещата. Историята е трудна за преглъщане, но ритъмът на разказа е равномерен и ни увлича в драмата на това обикновено семейство. За утешение на зрителите остава финалната нотка надежда, както и изпълнението на двойката Манвил – Спол.
“Всичко или нищо” е истински шамар в лицето на хората, които предпочитат да си затварят очите пред мизерията, покрай която минават всеки ден… Дори само заради това си заслужава да гледате филма. За да откриете, че навсякъде има онеправдани от живота, които не знаят как да се справят с него. Или пък да установите, че винаги има надежда за спасение.
Нет Фокус