За продукцията
“О суета на суетите! Кой от нас е щастлив на този свят? Кой от нас има каквото е желал? А кой е доволен, че го има?”
Уилиям Мейкпийс Текъри, “Панаир на суетата”
С тези думи Текъри завършва романа си “Панаир на суетата” и точно те вдъхновяват режисьорката Мира Наир. Тя казва “Причините, заради които исках да снимам ‘Панаир на суетата’ са основните и според мен духовни въпроси на Текъри- дали имаме мечти и дали сме щастливи като ги постигнем? Какво е задоволството или амбицията? Каква е суетата на живота? И макар в романа си Текъри да е създал историческа възстановка на своя период, въпросите зададени от него са вечни Невероятно богатите образи, които е създал имат отзвук в нас и до днес, а Беки е за мен най-великият женски образ в световната литература”
Преклонението на Наир пред наследството на Текъри не означава обаче, че тя не дава нова интерпретация на класическата книга. Нейния индийски произход само е от полза при пресъздаването на “Панаир на суетата”, имайки предвид, че Текъри е роден и прекарал ранното си детство в Индия. И така новата версия на прочутия роман внася нов полъх на екзотика в имперска Великобритания.
Продуцентката Джанет Дей започва да мисли за екранизация на прочутия роман преди повече от 10 години. “Винаги съм смятала, че точно това е историческият филм, който искам да съживя на голям екран. В него няма нищо превзето и остаряло, а Беки е толкова модерна героиня, че човек остава с чувството, че тя просто е попаднала в грешната за нея епоха. Един пищен и луд свят, в който тя различна и за нея е трудно, но тя се бори до край. Когато гледам Беки виждам съвременни жени като Мадона, например- едно момиче, тръгнало от нищото, за да намери своето място в обществото и ако може, то да е по-нависоко. Ако Беки съществуваше в настоящето, тя щеше да управлява голяма компания или дори правителство, с разликата, че сега критиките към нея щяха да са много по-малко. Тя просто е човек, който прави каквото е нужно за да оцелее!”
За сценаристите Матю Фолк и Марк Скийт адаптирането на “Панаир на суетата” е сбъдната мечта. “Невероятната галерия от характери е просто мечта за всеки сценарист”
Друг от сценаристите, Джулиан Фелоус казва: “В лицето на Беки Шарп, Текъри е създал една архетипна героиня, тя остава жива, свежа и най-важното съвременна за всяка епоха и всяко ново поколение.”
“Панаир на суетата” е първата съществена екранизация по творба на Текъри от 1975 и “Бари Линдън” на Кубрик. Фолк и Скит споделят: “Вместването на роман от 900 страници в един филм беше на-голямото предизвикателство, но постигнахме това концентрирайки се върху вълнуващите приключения на Беки Шарп.”
Джанет Дей казва: “Беки е една от най-великите литературни героини на всички времена. Тя знае че някъде там има по-добър живот, но обстоятелствата на епохата не позволяват на хората да излизат извън рамките на предопределеното им. Но тя все пак намира начин на да го постигне. Трогателното е, че постигайки това, към което толкова отчаяно се стреми, тя открива, че не винаги постигането на това, за което така силно мечтаем, гарантира щастие.”
Като продуцент Дей има ясна концепция за това какъв трябва да бъде филма- пищен, разточителен, забавен и трогателен и всичко това да носи почерка на една наистина човешка история. Всичко това тя открива когато гледа наградения със “Златен глобус” “Сватба по време на мусони” на Мира Наир и така е намерен режисьорът на този амбициозен проект.
За сценаристът Джулиан Фелоус, носител на “Оскар” за “Госфорд парк”, това е първо сътрудничество с Мира Наир. Той споделя “Основното предизвикателство при адаптирането на литературен текст е изборът какво да остане и какво да отпадне от филма. А когато говорим за роман толкова обемен и толкова обичан като ‘Панаир на суетата’ предизвикателството наистина беше огромно. Мисля че успяхме да запазим основния дух на историята, като в същото време привнесохме и някои модерни елементи, които да разширят аудиторията на класическия роман. За мен беше истинско удоволствие да работя с Мира, която е един от най-креативните режисьори, които познавам. Нейните забележки не само не влизат в конфликт с вижданията на режисьора, но и го стимулират, а по визуалното си въображение много ми напомня на Робърт Олтман.”
Но при целият този ентусиазъм и екип от професионалисти, все пак филмът не би бил възможен без една харизматична актриса, която да вдъхне живот на Беки Шарп, една от най-популярните героини от страниците на световната литература. С присъединяването на Рийз Уидърспун към проекта, “Панаир на суетата” може да започне своето пътешествие към големия екран. Джанет Дей споделя “Рийз и Мира отдавна искаха да работят заедно и ‘Панаир на суетата’ беше идеалният им общ проект”
Рийз Уидърспун потвърждава “Бях толкова развълнувана, когато Мира ми се обади и ми каза, че иска аз да играя Беки. Бяхме се срещали преди няколко години, защото бях много впечатлена от нейната работа и говорехме по други проекти. Когато разговаряхме с нея открихме, че имаме еднаква чувствителност и нагласа за много неща и особено за някои типично женски въпроси. Освен това Мира е невероятен интерпретатор, в нейните филми тя обяснява по невероятен начин на публиката идеите си и вдъхва живот на неща, с които мнозина режисьори биха се затруднили.”
Беки Шарп е един от най-известните женски персонажи може би именно заради своята противоречивост. Подобно на Скарлет О’Хара, за която Маргарет Мичъл нееднократно е споделяла,че е вдъхновена от прочутата героиня на “Панаир на суетата”, Беки има и своите критици, които я определят като “бедна, но надута” и “фалшиво любезна”.
Уидърспун споделя своята версия: “За мен Беки Шарп е една от най-ранните феминистки. Тя наистина е много модерна героиня. Лишена от родители и каквато и да било сигурност и подкрепа в този свят, тя все пак все пак успява винаги да се задържи на повърхността. Всичко което е постигнала в живота си се дължи единствено на нейните способности и усилия, а това е доста рядък факт за нейната епоха, особено ако говорим за жена.”
“Мисля че тя не е безсърдечна, а просто вирее в общество, в което никой не мисли за другите, общество, което търгува с хората и по-специално с жените като стока. Общество, в което си купуваш достъп с пари, а после всички ти обръщат гръб, защото си загубил състоянието си. В едно толкова безкомпромисно общество, тя успява да намери своя път, разбира се с цената на компромиси, но най-важното е, че тя никога не се предава.”
Фолк и Скйт добавят: “Беки е толкова любима героиня, защото тя изразява стремежа на всички аутсайдери и хора, които нямат най-блестящите предпоставки за успех в живота, просто защото не са родени богати. Тя е от типа хора, които винаги оцеляват. Нейното упорство и отказа й да се предаде при каквито и да било обстоятелства я правят толкова любима героиня на много поколения”
Фелоус добавя “Рийз има това невероятно качество да пресъздаде няколко емоции по едно и също време. Беки Шарп изиграна от нея е винаги интересна, винаги интелигентна и винаги сложна и многопластова, което е и ключът към успеха на този филм. Тя е амбициозна, практична и твърдоглава, но човек никога не губи усещането, че под цялото това поведение, продиктувано от живота, който е имала, все пак тя ма едно човечно сърце, което винаги оказва своето влияние.”
Мира Наир споделя: “Рийз беше невероятно отдадена на проекта и аз през цялото време я подкрепях заради това. Тя наистина искаше да играе Беки. Тя определено има остротата на ума и хумора, за да се справи успешно. В същото време успява да постигне и онази примамливост и завладяваща очарователност, което е присъща на истинските звезди. Човек няма избор освен да се влюби в нея. А без това не може да бъдеш Беки. Не исках да правя филм, в който главната героиня не е симпатична на зрителя, а Беки лесно може да бъде разлюбена, защото тя е манипулативна и пресметлива. И ако актрисата не пресъздаде онова рядко очарование, което кара зрителя да прости всички прегрешения на героинята й нищо не може да се направи. Рийз владее зрителя през цялото пътешествие на нейната героиня. В същото време това беше и едно ново изживяване за нея, защото за пръв път тя лично се показва пред света по този начин- зряла, чувствена и сложна, за първи път тя е истинска жена на големия екран.”
Боб Хоскинс, изпълняващ ролята на Сър Пит Кроули казва: “Никога не ми е било трудно да изпитвам симпатии към Беки Шарп. Тя е от типа хора, които винаги ще успеят да се справят, защото има волята и мозъкът за това. Част от това за времето си е включвало и съзнателен брак със заможни хора, все пак в онази епоха жените не са имали възможност за кариера, нали? Нейният единствен шанс е да се уреди с богат съпруг. Ако тя беше моя дъщеря, аз щях да се гордея с нея!”
Носителят на “Оскар” Джим Бробдент, които играе упоритият г-н Осборн също се възхищава на Беки Шарп. “Тя е една класическа кокетка, която се е превърнала в световно нарицателно за този определен тип привлекателни, пробивни и устремени момичета. Тя е много модерна героиня, която знае как да манипулира не само мъжете, но и цялото общество, по начин както сега някои би манипулирал медиите.”
Фолк и Скийт казват: “Когато чухме, че Рийз Уидърспун е получила ролята останахме очаровани. Тя е чудесна актриса- и дори има неестествена прилика със истинската Беки, такава, каквато я познаваме от скиците на Текъри.”
В подържащите роли на филма, постепенно са привлечени някои от най-добрите актьори на Обединеното кралство, които не могат да устоят на възможността да пресъздадат този класически роман, под екзотичната режисура на Мира Наир.
Гейбриъл Бърн (Маркиз Стейн) коментира: “Работил съм с много големи режисьори, но що се отнася до умение за работа с актьорите, мога да кажа, че Мира е една от най-добрите. Винаги съм обичал нейните филми и съм се надявал да работя един ден с нея. Тя навремето е била и актриса и затова е перфекционист- тя те насърчава да пробваш различни неща в играта си. Тя е и една от малкото режисьори, които обясняват подробно дори и на статистите какво точно се случва във всяка една сцена. За нея няма и едно ъгълче от кадъра, което да е маловажно, тя твори като истински художник. Тя не само има висша техническа класа, но и притежава онзи усет към най-дребния детайл, който дава истинската емоция- една пауза, поглед или леко забързване на ритъма, тя усеща и владее изказа на емоционалността.”
Рис Айфанс, в ролята на Добин, казва: “Мира те оставя да играеш по твоя начин, но след всеки дубъл идва при теб с конкретни и приложни идеи, които да подобрят твоето изпълнение, а не както правят повечето режисьори, които ти сервират един любезен и абстрактен психологически миш-маш, от който нямаш никаква полза. Тя е много директна и практична и е удоволствие да наблюдаваш отдадеността, с която работи с всички на снимачната площадка- от Рийз до последния статист, всеки получава еднакво внимание и е оценен самостоятелно. Мира е брилянтна, мога да кажа, че действа на актьорите като заклинател!”
“Тя наистина говори много тихо, дори малко мистично “потвърждава Хоскинс. “Тя е много прецизна към всеки детайл и когато дойде на площадката и прошепне между дублите някоя нова идея си казвам- никога не бих се сетил за това!”
За Мира Наир двойствеността е основно качество на образите и тя насърчава актьорите да го предадат във сцените си. “За ‘Панаир на суетата’ е много важна фалшивата фасада, която всички образи са поставили като маска пред лицата си, а под нея има толкова много други лица. И това е нещо, с което всички се сблъскваме на един или друг етап от живота си.”
“За мен центърът на филма е голямата любовна история между Роудън Кроули и Беки Шарп. А в лицето на Джеймс Пюрфой открих актьор, който може отлично да пресъздаде най-ярките качества на Роудън, с неговото перчене и ослепително очарование на войник, който ще преживее всички войни, но ще падне победен от любовта. Джеймс внася в ролята много хумор и елегантност, които идват от него самия. Мисля че това е първата му роля, която е на неговото ниво, защото той е звезда”
Джеймс Пюрфой определя своя герой като “ярък диамант в началото на филма, който после губи своя блясък. Той има невероятен апетит за живот и добро сърце, но той е объркан, защото е женен за жена, която е прекалено амбицирана да пробие в обществото. Той не може да осъзнае до каква степен тя е пристрастена към този начин на живот, но той никога не е бил беден, за разлика от нея. Когато накрая той открива нейното предателство, това разбива сърцето му.”
Другата ключова връзка за Беки Шарп е приятелството й с Амилия Седли, което започва от детство. Наир имала толкова силно желание да работи с Ромола Гери, че й поверила тази важна роля без прослушване, оставайки силно впечатлена от играта на Гери в британския мини сериал Daniel Deronda. Гери от своя страна не би могла да бъде по-ентусиазирана от работата си с жена режисьор и то от ранга на Мира Наир.
“С Ромола се видяхме за първи път след началото на филма, аз наистина и поверих ролята по телефона. Въпреки това ние вече бяхме синхронизирали представите си за Амилия, която Текъри описва като превзета и глупава, но ние решихме, че макар и да е заслепена от любовта си към Джордж Осборн, в нея има вътрешен огън и сила за живот. Тя не е просто бяло платно на чийто фон да изпъква Беки. Ромола е толкова жизнерадостна и интелигентна и не притежава и грам суета. Нейната актьорска игра е фантастична, чиста и натурална.”
Ромола Гери коментира: “Те двете са най-добри приятелки, но имат коренно противоположни характери. Беки е свръх амбициозна и заради това може да е измамна, трудна и своенравна, но въпреки това е топла и страстна. Докато Амилия е традиционно нежна. Тя е много по-зависима от другите и понася ударите на живота много по-тежко. Едва към края тя започва да открива тази устременост за борба в себе си.”
“Странно е че режисьори от други страни, като че ли най-добре успяват да пресъздадат духа на Англия и Мира е наистина перфектния режисьор за този филм. Тя те тласка към максимума на актьорските ти способности и те кара да експериментираш, но ти се чувстваш удобно през цялото време.”
Джонатан Рис Майерс, в ролята на Джордж Осборн, вижда своя персонаж като “доста повърхностен. Като цяло той няма качества, които да го направят симпатичен, дори си позволява да флиртува с Беки, която е най-добрата приятелка на жена му. Дори най-правилната постъпка в живота му- сватбата му с Амилия, е продиктувана от грешни подбуди, а именно от упоритост и желание да се противопостави на баща си.”
Наир отбелязва “Джонатан беше първият ми единствен избор за ролята на Джордж, първо заради невероятната му красота и второ, макар и да е невероятно очарователен човек, той умее да излъчва арогантност и суета без никакво усилие. Той придава магнетизъм на ролята.”
Ролята на Маркиз Стейн обаче изисква друг вид магнетизъм. Гейбриъл Бърн отбелязва “Стейн е човек, който е водил невероятно охолен живот. Той разполага с всичко, което парите и поста му могат да купят, освен разбира се любов. В лицето на Беки той вижда една жизненост и силен дух, които отсъстват от живота му. Тя олицетворява радостта от живота и свободата, за която той копнее. Той вече е осъзнал, че парите и властта не могат да му купят щастие. Мисля че това е една от основните идеи на Текъри, че любовта прави хората щастливи.”
Мира Наир казва “кой не изпитва удоволствие да наблюдава Гейбриъл Бърн? Той е мистериозен и те завладява. Той добавя към ролята нещо, което Текъри не е засегнал- търсенето на душевност! Лесно е да изиграеш изкуствения и безчувствен аристократ, но е далеч по-трудно и вълнуващо да пресъздадеш някой, който осъзнава, че има всичко освен това, което иска- желанието да обича и да бъде обичан. Гейбриъл отлично илюстрира това усещане за празнота у Стейн до появата на Беки.”
За своята роля Джим Бродбент казва “Осборн е заслепен човек, който влага цялата си енергия и пари в правенето на повече пари. Той не може да изпитва симпатии към някой, ако той е беден, което го прави доста неприятен човек. Но той обича сина си Джордж безгранично. Мира искаше да покаже едновременно и силата и слабостта в характера му.”
“Бях гледал ‘Сватба по време на мусони’ и останах очарован. Бих изиграл, която и да е роля на света, за да имам шанса да работя с Мира. Тя е много човечна и такива са и историите й. Освен това знае как да работи с актьорите по-добре от повечето режисьори.”
За Мира Наир работата с Бродбент е “сбъдната мечта. Винаги съм обожавала играта му, в нея има толкова силна човечност и размах, а също и разнороден талант. Изграждането на образа с него беше като акордирането на фин инструмент. Той успя да изиграе Осборн в неговата двойственост на човек обсебен от класови различия и пари, но и посветен на сина си.”
В ролята на най-самоотвержения персонаж актьорът Рис Айфанс ликува “Беше много приятно да изиграя най-накрая положителен образ. А и това е първият ми исторически филм, което се оказа доста приятно.”
Мира е привлечена от Айфанс заради “невероятното достойнство, което излъчва. Много се радвам че му поверих ролята на Добин, която е коренно различна от всичко, което е правил досега, защото обикновено играе доста комични роли на някой шут, който постоянно се съблича (“Нотинг Хил”). Освен това той беше третият човек с името “Рис” в нашия екип.”
По този повод Джонатан Рис Майерс коментира “Беше леко объркващо, когато аз, Рийз и Рис Айфанс трябваше да снимаме общи сцени. Затова решихме да се наричаме с имената на героите си. Всички си изкарахме чудесно, Рийз и Рис бяха чудесни партньори. Мога да ви кажа, че Рийз не случайно е станала толкова голяма звезда в Холивуд, работиш ли с нея веднага откриваш качествата й.”
Самата Рийз Уидърспун признава “Беше невероятно да работя с жена режисьор и продуцент.”
Ромола Гери не пести похвалите си. “Бях силно впечатлена от Рийз. Да пресъздаде един толкова сложен и изискващ образ, на хиляди мили от дома, в непозната за нея среда и най-вече с непривичен за нея акцент,е просто невероятно”
Джеймс Пюрфой, който има най-много общи сцени с Рийз, е не по-малко ентусиазиран. “Тя е невероятна! Професионализмът й няма граници. Винаги е подготвена и готова да даде най-доброто от себе си. И в нея няма никакви холивудски превземки.”
Гейбриъл Бърн коментира “Упоритостта и концентрацията на Рийз са достойни за възхищение. Тя е й невероятен човек, при все цялата сложност на ролята й, тя винаги беше мила и щедра към останалите.”
Най-висока е оценката на Боб Хоскинс. “Никога не бях срещал Рийз досега и когато я видях за първи път тя вече беше на снимачната площадка. Веднага реших, че е англичанка. После тя дойде и ме заговори с американския си акцент. Помислих си, ‘Господи, коя е тази жена? Наистина е много добра!’ ”