Джери Зукър
Jerry Zucker
Биография
Роденият в Милуоки на 11 март 1950 г., Джери Зукър, учи в гимназията заедно с по-големия си брат Дейвид. Именно на ученическата сцена братята Зукър започват да демострират своеобразното си чувство за хумор, с което се отличава следващото им творчество. Докато учи в университета на Уисконсин в Медисън, дългогодишният семеен приятел Джим Ейбрахамс основава комедийната трупа Kentucky Fried Theater, която през 1978 година вече е натрупала достатъчно престиж в отрасъла, за да изкара пари от глуповатата, но смешна скечова комедия „Kentucky Fried Movie” (1978), режисирана от Джон Ландис по сценарий на Зукър, Зукър и Ейбрахамс. Този филм задава основните стандарти и в бъдещите произведения на братята Зукър: необуздани пародии на различни киножанрове в изпълнение на актьори със съвършено сериозни лица, шантави безпогрешни шеги и гегове във всеки кадър, весели появявания на знаменитости и скандални (понякога умиляващо детински) визуални каламбури. Въоръжени с 20-те милиона долара печалба от „Kentucky Fried Movie”, Зукър/Ейбрахамс се събират за първия си мейнстрийм филм за Paramount, „Има ли пилот в самолета” (1980), луда сатира на „Летище” и „Летище 1975”, но най-вече на филма от 1957 „Zero Hour”, рекламиран като „най-напрегнатите 90 минути в историята на киното” и послужил за основа на споменатите по-горе два филма. Джери и Дейвид Зукър гледали „Zero Hour” и така се въодушевили от комедийните възможности, които забелязали, че купили правата върху сценария и заснели „Има ли пилот в самолета” почти сцена по сцена по него, но със своите си диалози. Двамата Зукър и Ейбрахамс поставили условие, че искат да режисират филма заедно. Този триумвират продължава да се представя силно в областта на комедията и по-нататък през 80-те години. В творчеството на Зукър/Ейбрахамс точните попадения се редуват с пропуски, но привържениците им ценят високо всяка сцена и всеки филм. Успехът на „Има ли пилот в самолета” дал възможност на Зукър/Ейбрахамс да произведат през 1982 няколко епизода от сериал, наречен „Police Squad”, с Лесли Нилсен от „Има ли пилот в самолета” в главната роля на старателния, но безпределно некомпетентен полицейски лейтенант Франк Дребен (изборът на известните дотогава като "сериозни” актьори Нилсен, Лойд Бриджис и Робърт Стак в ролите на бомбастични клоуни е също сред запазените марки на Зукър/Ейбрахамс). Според феновете на „Police Squad”, сериалът бил върхът на телевизионното изкуство, но шефовете на ТВ мрежата „ABC” не били уверени в качествата на проекта, а особено ги притеснявала липсата на предварително записан смях, по който зрителите да се ориентират къде да се смеят. Притеснявала ги и схемата „Всяка минута по 1 шега”, която изисквала съсредоточено внимание от страна на зрителите. Следващият проект на Зукър/Ейбрахамс, „Строго секретно!” (1984) (дебют на съвсем младия Вал Килмър), също си намира своите възторжени почитатели, макар и като цяло да събира разочароващ боксофис. Екипът Зукър/Ейбрахамс отново прави силен удар с „Голо оръжие” и „Смотаняци”, макар и в последвалите продълженния да личи известно изхабяване. През 1990 Джери Зукър поразява всичките си фенове (и не-фенове) с майсторската си солова режисьорска изява в „Призрак” - романтично-фантастична драма, която става един от най-успешните филми на годината и печели „Оскар” за поддържаща роля на Упи Голдбърг. Оттам-нататък Джери Зукър снове между „неговите си” комедии и по-сериозни филми. Единственото общо между тези два вида кино е присъствието сред второстепенните актьори на майка му, Шарлот Зукър. Режисирал е още „Първият рицар” (1995), „Безмилостни хора” (2001), „Луда надпревара”. Продуцент е на филми като „Разходка в облаците” (1995) и „Сватбата на най-добрия ми приятел” (1997). Нет Фокус