Майкъл Кийтън
Michael Keaton
Биография
Артистичен псевдоним на родения в малкото градче Корейополис, щата Пенсилвания, Michael John Douglas - той сменя истинското си име, когато решава да се посвети на актьорската кариера.
Кийтън не искал да го бъркат със знаменития син на Кърк Дъглас.
Израства в семейство, в което бил най-малкото дете. Има трима братя и три сестри. До 14-годишна възраст учи в религиозно училище. После продължава в обикновено, без да се отличава с особена ученолюбивост. След завършване на средното си образование се опитва да следва. Учи известно време култура на речта в университета в Кент, щата Охайо, но след две години напуска и известно време се препитава с каквото попадне в Питсбърг. После започва да играе в комедийни скечове из местните кафенета, чиито текстове пише сам. Според собственото му твърдение, не получавал никакво заплащане за това. И за да не умре от глад – денем работи като шофьор на товарен камион, а вечер се отдава на любимото занимание. През 1972 г. постъпва на техническа длъжност в местната телекомпания с надеждата скоро да покаже на какво е способен. Обаче за три години работа там не получава такава възможност. Уморен от напразните очаквания Майкъл, който все още се казвал Майкъл Дъглас тогава, заминава за Чикаго, където постъпва в актьорската трупа Second City – театрална лаборатория от която са излезли доста знаменити актьори, от Джон Белуши до Майк Никълс.
Новакът от Питсбърг бързо се изявява, започват да му дават интересни роли, но той мечтае да замине за Калифорния – за Холивуд. През 1975 г. отива в Лос Анджелес, където възможностите за актьорска кариера са много по-големи. Тогава именно променя и името си и става Майкъл Кийтън.
В своята актьорска игра се придържа към школата на Лий Страсбърг, основана върху Метода на Станиславски. Кийтън е един от немногото актьори, който успешно съвместява атлетическите си способности с умението да използва постиженията на комиците от "златния век" на Холивуд. Дебютира в "Нощна смяна" (1982) на режисьора Рон Хауард, в ексцентрична роля, след което продължава да се снима в непретенциозни комедии. През 1986 г. отново играе в сатиричната комедия на Рон Хауард "Гунг-Хо" за японизацията на автомобилната промышленност, а две години по-късно в "Чист и трезв" под режисурата на Глен Гордън Керън създава отново интересен, но не много оригинален персонаж.
В редиците на първостепенните звезди се нарежда след странната си роля на зъл дух в "черната" комедия на младия и много талантлив режисьор Тим Бъртън "Бийтълджус" (Сок от бръмбари" (1988). Година по-късна изпълнява двойната рля на милионера и на Батман в пожъналия огромен касов успех блокбъстър "Батман", който освен много пари му донася и световна слава. Последвалото участие и във втората част на филма го нарежда сред най-високоплатените кинозвезди в Холивуд.
Най-доброто му актьорско постижение от този период е превъплъщението му във филма на големия английски режисьор Джон Шлезинджър "Район "Пасифик-хайтс" (1990).
Следват участия в продукции, като екстравагантната екранизация по Уилям Шекспир "Много шум за нищо" (1993) на реж. Кенет Брана, сълзливата роля на умиращ баща в "Моят живот" (1993); журналист в комедията "Вестникът" (1994); любовник и журналист, натъкмяващ речите за политици във филма "Без думи" (1994). Любопитно е, че за да се снима в тази лента заедно с Джина Дейвис, Майкъл Кийтън се отказва от ново изгодно участие в "Батман завинаги" (1995).
Подем в неговата кариера настъпва след прекрасното изпълнение на четири роли в чудесната комедия "Мултиплициране" (1996) на Харолд Реймис. В "Отчаяни мерки" (1997) на Барбет Шрьодер с успех се превъплъщава в убиец, избягал от затвора, с което за пореден път доказва, че притежава изключително разнообразна актьорска палитра.
Майкъл Кийтън е разведен. Жени се е само веднъж - за актрисата и сценарист Каролайн Макуилямс, от която има едно дете. Съвместният живот на двамата продължава 8 години (1982-1990). После Майкъл Кийтън се увлича по актрисата Кортни Кокс, двамата обаче се разделят през 1996 г. и оттогава до днес Майкъл е един от най-известните ергени в Холивуд.
Нет Фокус