Алехандро Аменабар
Alejandro Amenabar
Биография
Алехандро Аменабар се ражда на 31 март 1972 в Сантяго (Чили). Няколко месеца по-късно, в навечерието на преврата на Пиночет, семейството напуска страната и се установява в Испания. Алехандро израства в Мадрид, увлича се по киното, постъпва в киноинститут, откъдето е изгонен за отсъствие на интерес към преподавания материал. Защото ученето не е това, което иска – това, което иска, е да прави филми. Първия си късометражен филм (в който е сценарист, режисьор, актьор, автор на музиката и продуцент) снима на 19 години, а в голямото кино дебютира през 1996 с психологическия трилър „Дисертация”. Млада киностудентка работи по дисертацията си, когато в архива на университета се натъква на заснет материал, който се оказва филм, показващ действително убийство.. Успехът е налице и още тогава става ясно, че на сцената се е появил нов голям творец. Следващата му лента „Отвори очи" (1997) с Едуардо Нориега и Пенелопе Крус в главните роли става хит в Испания и превръща Алехандро в истинска звезда - „новият Алмодовар”. Американската киноиндустрия в лицето на Камерън Кроу (който наред със Спилбърг и Кубрик е един от любимите режисьори на Аменабар) създава римейк на филма ("Ванила Скай", 2001), а в същото време Аменабар прави своя първи англоезичен филм – „Другите” (2001). Фантастичната драма с участието на Никол Кидман носи на Алехандро Аменабар международно признание, множество номинации и награди, сред които испанските кинопризове "Гоя" за най-добър сценарист и режисьор. Последният засега филм на Аменабар „Морето в мен” (2004) разказва реалната история на на испанеца Рамон Сампедро (Хавиер Бардем), който напълно парализиран трийсет години се бори за правото на доброволен изход от живота. Две жени го съпровождат през всичките тези години— адвокатката в съдебните му дела и Роза, отчаяно опитваща се да убеди Сампедро, че си струва да живее... Филмът получава Голямата награда на специалното жури във Венеция (2004), „Златен глобус” (2005), „Оскар” (2005). Аменабар е и автор на музиката на няколко филма, при това не само на своите. Нет Фокус