Биография

Стан Лаурел, по-кльощавата и по-"глупава" половинка от тандема Лаурел и Харди, е интересна индивидуалност и сам по себе си. Един от пионерите на кинокомедията, той и партньорът му Оливър Харди са сред малцината, справили се успешно с прехода от „нямото” към „говорящото” кино – но и много повече от това. Например, малцина знаят, че Стан е имал успешна кариера в киното и преди да се събере с "Оли"; или, че е продуцирал, режисирал, писал сценарии и монтирал филмите, създадени от „момчетата”. В много отношения животът му е паралелен с този на един друг голям филмов комик – Чарли Чаплин. Знаете ли, че за разлика от южняка Оли, Стан е англичанин? И че е бил дубльор на Чарли Чаплин, когато са играли в един театър в Англия? Детство край театъра Стан е роден като Артър Станли Джеферсън на 16 юни, 1890 в Северен Ланкшир, Англия. Родителите му, както и тези на Чаплин са в театъра, но за разлика от Чаплин, детството на Стан е щастливо. Като малък прекарва много време с баба си, докато баща му ръководи поредица от различни театри. Стан има естествено влечение към актьорската игра и първото му професионално изпълнение на сцена е като е 16-годишен. Ранни изяви През 1910 г. Стан Лаурел се присъединява към актьорската трупа на Фред Карно, където играе и един млад мъж на име Чарли Чаплин. Известно време Стан дублира ролите на Чаплин. В трупата на Карно - и Чаплин, и Стан за първи път виждат Америка. За разлика от Чаплин, Стан напуска трупата и остава в Америка. От 1916 до 1918, Стан работи заедно с Алис и Болдуин Кук, с които остават приятели за цял живот. Пак по това време Стан среща една личност, която ще окаже сериозно влияние в живота му – Мей Далберг. Първа голяма любов Мей е омъжена, но съпругът й живее чак в родната й Австралия. При тези условия, тя и Стан Лаурел скоро започват романтична връзка. Както Чаплин, така и Стан неколкократно се увлича по жени неподходящи за него и обикновено страда от това. Мей е темпераментна и склонна към саморазрушение, което причинява не малко вреди и на двамата - както в професионален, така и в личен план. Пак по това време Стан придобива сценичното име Лаурел – по предложение на Мей. Стан и Мей играят заедно, когато той получава предложение да се снима в кратки комедийни филми за по 75 долара на седмица. След първия филм, „Nuts in May” (1917), Universal му предлагат договор. Стан приема и създава своя първи екранен персонаж, Хикори Хирам. (Кариерата му в киното едва не свършва преди да е започнала, заради светлосините му очи - до началото на 20-те години в киното се работи на лента Orthochromatic, която е почти „сляпа” за синия цвят). Но договорът не продължава дълго и е прекратен при реорганизации в студиото, а Стан и Мей се завръщат към водевилните изпълнения. Малко по-късно Стан работи за „Бронко” Били Андерсън. В един от филмите с Андерсън „The Lucky Dog”, Стан се среща за кратко на екрана с Оливър Харди. Но ще минат още доста години преди двамата отново да заиграят заедно и да създадат най-прочутото комедийно дуо в киното - Лаурел и Харди. Здравей, Джо - сбогом, Мей! През 1924, Стан изоставя сценичната кариера и преминава на работа изцяло в киното, по договор с Джо Рок. Според договора Стан трябва да направи 12 комедии в по две части. Има и едно необичайно условие – Мей не може да участва в никой от филмите. За всеки който я познава е очевидно, че с буйния си нрав тя е на път да съсипе кариерата на Стан. През същата година, когато Мей започва да се меси в работата на Стан, Джо Рок й предлага споразумение, подплатено с прилична сума в кеш и еднопосочен билет до родната й Австралия, което тя приема. Без всякакви проблеми, Стан завършва дванайсетте си филма предстрочно, след което се присъединява към студиото на Хал Роуч като сценарист и режисьор, но по договора с Джо няма право да играе във филмите. ЛАУРЕЛ И ХАРДИ – заедно, но не съвсем Стан започва да режисира филми в Hal Roach Studio, включително и продукцията от 1926 “Yes, Yes, Nanette”, с участието на един нов за Роуч актьор, на име Оливър Харди. Въпреки, че по договор няма право, Стан не иска да остане дълго встрани от камерата и отново започва да играе – което автоматично води до съдебно дело – за щастие без сериозни последици. В крайна сметка, Стан остава в Roach Studio и започва да работи все по-често с Оливър Харди, макар и все още не като прочутият тим, в който се превръшат по-късно - Лаурел и Харди; вместо това, Стан става партньор с друга личност, Лоис Нелсън, за която се омъжва на 13 август, 1926. Момчетата - Лаурел и Харди от прочутото комедийно дуо През 1927г. дуото Лаурел и Харди се ражда официално с издаването на филма “Duck Soup” (няма връзка с едноименния филм на Братя Маркс). Филмът е базиран на скеч, написан от бащата на Стан Лаурел, озаглавен 'Home from the Honeymoon'. През същата 1927 година се ражда и дъщерята на Стан - Лоис. За разлика от Оливър ("Бейб" за приятелите си), Стан участва във всички процеси от създаването на един филм - от написването на сценария, до монтажа на финалния вариант. Ражда се "Стан" – екранният образ на Стан Лаурел За разлика от Малкия скитник на Чарли Чаплин, героят на Стан Лаурел „Стан” придобива характерните си черти бавно и постепенно. В „Duck Soup”, образът му (наречен Джеймс Хайвс) е близък до Стан, но не е същият. В следващите им филми, "Стан" (под различни имена) заприличва все повече на този образ, който познаваме от класическите филми на Лаурел и Харди. Например класическото почесване по главата се появява за първи път в “The Second Hundred Years”, в който Лаурел и Харди са затворници с обръснати глави; с растежа на косите им започнал сърбеж и почесване, което предизвиквало смях на снимачната площадка – и било включено в репертоара на Стан. Лаурел и Харди се справят с прехода към говорящото кино В отличие от повечето си съвременници, Лаурел и Харди се справят без проблеми с прехода към “говорящото” кино (първият им такъв филм е “Unaccustomed As We Are”). Много от следващите им филми също стават класически. Този факт е още по-удивителен впредвид на трескавия работен график в Roach studio. "След монтирането на филма, ние го гледахме и ако не се налагаха допълнителни снимки, почвахме подготовка за следващия. Роуч винаги беше нетърпелив и обикновено с края на един филм веднага започвахме следващия. Тръгвахме от една идея, но в процеса на снимането често се случваше да я променяме, докато накрая се получаваше нещо съвсем различно от първоначалните ни намерения. Работехме много, но всъщност не чувствахме натиск. Беше забавление, особено по време на нямото кино" - Стан Лаурел Лаурел и Харди в Roach Studio Въпреки претоварения график и невъзможността за пълен творчески контрол от страна на Стан Лаурел, времето прекарано от Лаурел и Харди в Roach studio е плодотворно и доходно, както в личен, така и в творчески план. Стан урежда старите му приятели Алис и Балдуин Кук да бъдат наети от студиото – и те участват в няколко от най-известните филми на момчетата, като „A Perfect Day”, „Be Big”, „The Bohemian Girl” и „Babes in Toyland” (известен и като “The March of the Wooden Soldiers”). През 1930, лична трагедия спохожда Стан – Лоис ражда син, Станли Робърт, но детето е родено преждевременно и умира след 9 дни. Независимо от мъката си, скоро Стан започва снимките на „Pardon Us”, първият пълнометражен филм на Лаурел и Харди. През декември 1931, започва работата и по „Мюзикбокс”, който се превръща в един от най-добрите филми на Лаурел и Харди, за който печелят Оскар, както и класиката “County Hospital”. През лятото на 1932 Стан има нужда от почивка и решава да замине на посещение при баща си в Англия – Оли и съпругата му Миртъл, се присъединяват към тях и ваканцията се превръща в работно турне, с огромни тълпи, посрещащи ги навсякъде, където се появят. Странно, но чак на това турне, Стан и Оли стават истински приятели. Въпреки, че и дотогава винаги са работили много добре, те за първи път прекарват повече време заедно извън студиото и двамата комици стават най-добри приятели. "Бейб беше като брат за мен. Ние се разбирахме без думи. Странно, но изобщо не се познавахме преди това пътуване до Англия. Когато снимахме филми, всичко беше бизнес – макар и забавен. Извън студиото той се интересуваше от спорт, докато аз много работех – дори и след работа. Обичам монтажния процес, нещо от което той не се интересува. Но независимо от всичко, с него винаги съм се чувствал отлично. Никога между нас не е имало спор, никога" - Стан Лаурел Лични проблеми за Стан Лаурел След завръщането от Англия, Стан Лаурел възстановява трескавия си работен график и снима някои от най-добрите си късометражни филми, като „Лаурел и Харди в Чикаго” и „Busy Bodies”, Междувременно в бракът му с Лоис са възникнали проблеми, а през 1933, Стан среща Рут Роджърс. С Рут се срещат все по-често, тя започва да посещава Стан на снимачната площадка и през октомври Лоис подава молба за развод. По същото време братът на Стан, който е пристигнал в САЩ преди години и работи като негов шофьор, умира по време на рутинна зъболекарска процедура. През април следващата година, Стан и Рут сключват брак. Конфликти и семейно блаженство - Стан Лаурел в търсене на щастието През август, Стан Лаурел започва снимките на “Babes in Toyland”, един от най-обичаните филми на Лаурел и Харди. Но този детски филм става причина за покачване на напрежението между Стан и Roach studio. Хал Роуч е написал оригиналната история, която според Стан не е подходяща за Лаурел и Харди. След многобройни обсъждания, Стан пише собствен сюжет, съвсем различен от този на Роуч. През 1935, Момчетата започват работа по „Bonnie Scotland”. Съпругата на Стан, Рут постоянно присъства по време на снимките, дори дава предложение за следващия им филм – уестърн комедия (“Двама за Тексас”). Но както и предишните опити на Стан и този брак завършва с развод на следващата година, независимо от очевидната любов между Стан и Рут. Точно тогава, за да добави към нараняването и обидата, от Австралия се връща Мей Далберг и завежда дело срещу Стан за издръжка – под предлог, че макар и омъжена за друг по това време, между 1919 и 1925 на практика е била жена на Стан. Сякаш това не е достатъчно, но междувременно и договорът на Стан с Роуч изтича, а той не е в сигурен как да се погрижи за бъдещето си. Стан не желае да продължи договора при досегашните условия, а Роуч от своя страна настоява да бъде включена и морална клауза – и може би, не без основание - в предвид на негативната реклама от постоянните семейни проблеми на Стан. Като решение, Стан основава компанията Stan Laurel Productions, чрез която сключва договор с Hal Roach Studios. Първият филм на новата компания е “Swiss Miss”, през декември 1937. И в потвърждение на поговорката, че старото куче не може да се научи на нови номера, на 1 януари, 1938 г. Стан се жени за Вера Шувалова. По това време животът му прилича на сценарий за филм на Лаурел и Харди – Рут пристига в хотела по време на медения месец и вдига скандал като обявява, че бракът й със Стан още не официално разтрогнат – всъщност той е приключил няколко дни по-рано. Като Мей, Вера има отвратителен характер и създава проблеми на Стан почти непрекъснато. Съвсем предсказуемо те се развеждат през май 1940. Също предвидимо, продължават споровете с Hal Roach studios, срещу него е заведено дело, той отвръща с контра-дело, но в крайна сметка всички обвинения отпадат и се стига до споразумение с Роуч, първият филм на Лаурел и Харди след завръщането им в Roach Studios е „Лаурел и Харди студенти в Оксфорд”, в който Стан Лаурел играе едновременно любимия, глуповат образ, както и интелигентен професор. Но не всичко върви гладко в Roach Studios – за следващият им филм, един от най-прочутите им - „Авиатори”, Стан настоява сценарият да бъде пренаписан, за да съответства по-добре на комедийния стил на Лаурел и Харди,„Лаурел и Харди по море”, е последната им продукция за Roach Studios. Договорът им изтича през април, 1940. Следва национално турне от септември до декември. Във всеки от 12-те големи града, в които се представят, отзивите са хвалебствени, а тълпите - възторжени. През януари 1941, Стан се жени отново за Рут Роджърс. Лоши времена за Стан Лаурел За лош късмет на Лаурел и Харди, представители на никое от мейджър-студиата не потропва на врата им с договор. Независимо от огромната им популярност, потвърдена и от националното турне, вкусовете в студиата са се променили. През април 1949, получават предложение за договор с Fox за един филм с опция за още девет през следващите пет години. Стан и Оли приемат, но тепърва им предстои да открият недостатъците при работа с голямо студио. За разлика от Roach Studios, където Стан разполага с поне малък творчески контрол, тук не разполага с никакъв. Освен това, те са сравнително дребни винтчета в огромната машина на Fox, където няма нищо от почти семейната атмосфера при Роуч, а и филмите им минават за второ качество. През май 1941, се разделят Стан и Рут отново се разделят. През 1943, Рут отново подава молба за развод – и няколко месеца по-късно я оттегля. През 1945, Рут отново подава молба за развод и през 1946 бракът им най-сетне е прекратен. Скоро след това, Стан Лаурел се жени отново, този път за руска оперна певица на име Ида Китаева. Този брак се оказва различен от всички преди него в едно много важно отношение – той е успешен. Както казва самата Ида, "Няма повече разводи за Стан Лаурел!" Стан е истински щастлив, вероятно за първи път. Европейското турне - Лаурел и Харди – все още голяма атракция С филмовата им кариера в застой, Лаурел и Харди тръгват из Европа, със скеча The Driver's License, написан от Стан. Първоначалните им планове са да играят 2 седмици в Лондон и после още 4 из провинцията. Но успехът е толкова голям, че турнето продължава 11 месеца. Лаурел и Харди играят в Англия, Дания, Швеция, Франция и Белгия. Завръщат се у дома в началото на 1948. Здравни проблеми и нездрав филм – тъжен финал за Лаурел и Харди През 1949, Стан разбира, че има диабет. Съсредоточен върху здравните си проблеми, той окуражава Оли да направи сам два филма сам същата година (единият - The Fighting Kentuckian, е с Джон Уейн). През 1950, Лаурел и Харди получават предложение да снимат филм във Франция и приемат. Най-вежливото определение за този филм - “Atoll K” (известен също и като “Utopia”), е “катастрофа”. Макар и да не е най-лошият филм в историята на киното (началните сцени в адвокатската кантора всъщност са доста смешни), все пак вероятно е най-лошият филм, правен от Лаурел и Харди. Сценарият налага пълно пренаписване от Стан, а и Стан, и Оли страдат от сериозни здравни проблеми по време на снимките. Фактът, че интернационалния екип не говори общ език, също не помага. През 1952, заминават да Англия, където снимат нов скеч на Стан Лаурел, базиран на „Night Owls”, техен филм от 30-те години. Турнето е успешно и на следващата година се връщат отново с друг скеч, написан от Стан. Но по време на предтавленията през 1953, Стан се разболява тежко и няколко седмици не е в състояние да играе. През май 1954, Оливър Харди изкарва лек инфаркт, който става причина за отменяне на поредното турне – последното им. През декември същата година, звамата изненадващо се появяват в ТВ шоуто "This is Your Life". Както казва Стан, "Това беше потресаващо преживяване. Отдавна планирахме да направим нещо по телевизията, но със сигурност нямахме намерение да го правим без никакви репетиции!" Последни дни – краят на Лаурел и Харди През 1955, Лаурел и Харди планират ТВ сериал, приказките на Лаурел и Харди, за детската публика, продуциран от Хал Роуч, Младши. Тези планове се отлагат след като Стан Лаурел получава инфаркт на 25 април, 1955. Стан се възстановява и през 1956 г. смята да се върне отново на работа, когато Оливър получава инсулт. Оли е парализиран и прикован към леглото до смъртта си на 7 август, 1957. Стан също не е в добро здраве и по нареждане на лекалите си, дори не успява да отида на погребението на дългогодишния си партньор и приятел. След смъртта на Оливър, Стан осъзнава, че никога няма да работи отново – въпреки, че продължава да пише гегове и скечове за други актьори, никога повече не играе. Почетен е със специален Оскар за пионерския си принос в областта на комедията през 1961 г. В средата на февруари 1965 получава инфаркт:“Ако на погребението ми някой се разплаче, повече няма да му проговоря”, казва Стан малко преди смъртта си на 23 февруари 1965 година. И преди, и след Лаурел и Харди е имало комедийни двойки дебел-кльощав; това е често срещан визуален каламбур по време на нямото кино. Но когато Лаурел и Харди започват да усъвършенстват екранното си партньорство, резултатът е нещо повече. С идването на звука, техните неочаквани гласове – единият с британски акцент, другият – южняшки, правят още по-уникално партньорството им. Може би, най-удивителното за тях е, че Стан и Оли изглежгдат абсолютно реални и истински, а всъщност просто няма как да са по-различни от истинските Лаурел и Харди. Те бяха двама големи комици, с майсторски изработени екранни персонажи. Нет Фокус