Беата Тишкевич
Beata Tyszkiewicz
Биография
Беата Тишкевич се ражда на 14 август 1938 във Варшава (Полша), в аристократично семейство. Баща й, Кшиштоф Тишкевич, е потомък на старинен род от от Вилнюс. Майка й, Барбара Рехович, е от рода на великите полски князе Потоцки. Родителите на Беата се запознават в Краков като студенти в селскостопанската академия. Беата се ражда в кралския дворец Вилянове, който става и първият й роден дом. След края на войната баща й се оказва в Западна Европа, оттам се прехвърля в Англия, където остава завинаги. В края на войната майката на Беата се оказва в лагер за бежанци в Прушков, а бъдещата „Първа дама на полското кино " – в женския манастир Милянувка. След завръщането си в столицата Беата започва да учи в специалното училище „Жмиховской”, известно с високото си ниво на класическо образование, където знатните и богати хора записват традиционно децата си. Там я открива и Павел Коморовски, по това време студент в Държавната висша киношкола в Лодз, асистент режисьор на филма „Мъст”. 17-годишната Беата е утвърдена за ролята на Клара. Филмът излиза на екраните през септември 1957 година и въпреки че не се превръща в културно събитие, в обкръжението на знаменитости дебютът на младото момиче е признат за успешен. Дотогава Беата изобщо не мечтаела за актьорска кариера, тя се готвела да става ветеринарна лекарка. Решението да постъпи в Държавната висша театрална школа във Варшава, което променя целия й живот, Беата Тишкевич взема след разговор с Антоний Богдзевич, режисьорът на „Мъст”. След успешно положените приемни изпити и само след една година учене, Беата започва работа първо като асистент режисьор в телевизията, а след това и като водеща на две предавания - „Разговор за книгите” и „Не само за жени”. Там я забелязва и Войцех Хас. С филма на Войцех Хас „Обща стая” (1959) творческият път на Беата Тишкевич се насочва право към кинематографическия Олимп. Актрисата се снима в най-добрите филми на известни режисьори като Анджей Вайда, Кшиштоф Зануси, Йежи Хофман, Януш Моргенщерн. Канят я знаменити майстори на световното кино: Андре Делво, Клод Льолуш, Андрей Кончаловски, Клод Зиди и др. Сред многото филми, в които се е снимала, ще споменем още „Самсон” (реж. А. Вайда, 1961), „Първият ден на свободата” (реж. А. Форт, 1964), "Ръкопис, намерен в Сарагоса” (реж. В. Хас, 1964), "Пепел" (реж. А. Вайда, 1965), „Залог, по-голям от живота" (реж. А. Кониц, ТВ-сериал, 1967), "Кукла" (реж. В. Хас, 1968), „Всичко за продан" (реж. А. Вайда, 1968), „Дворянско гнездо" (СССР, реж. А. Кончаловски, 1969), „Голямата любов на Балзак" (Полша-Франция, реж. В. Солаж, 1973), „Контракт" (реж. К. Зануси, 1980), "Сексмисия" (реж. Ю. Махулски, 1983), "Ва-банк-2" (реж. Ю. Махулски, 1984), „Кингсайз” (реж. Ю. Махулски, 1987), "Двама" (реж. К. Зиди, 1988), „Наследството на Гулденбург” (ФРГ, реж. Г. Ерхард и Ю. Гозляр, 1988/89), "ВИП" (реж. Ю. Махулски, 1991), „Докосване с ръка” (Полша-Англия-Дания, реж. К. Зануси, 1992), „Прекрасната непозната” (реж. Е. Хофман, 1993), „Немци" (Полша-САЩ, реж. З. Камински, 1996) и други През 2002 г. Хана Бакула поставя спектакъл по писмата на известната поетеса Агнешка Осецка, а ролята на героинята е написана специално за Беата Тишкевич. В последните години, наред с работата си във филмите, Беата живее активен обществен живот. От 1979 г. води цикъл от предавания по телевизията, най-популярни от които са били „За бездомните деца”, токшоуто „Каква си ти всъщност" с участието на известни жени – обикновено от областта на културата, които разказват за своите женски проблеми. Беата оглавява полския „Фонд на културата”, който активно поддържа млади творци. Тя представя Полша на много форуми в чужбина, води постоянна рубрика в пресата, в която споделя своите впечатления от филми и пътешествия. Съвсем наскоро излезе от печат и автобиографичната й книга „Не всичко е за продан”. Най-голямото щастие за Беата сега е домът й. Тя е грижлива и любяща майка, възпитала две дъщери - Каролина и Виктория. Беата е била омъжена три пъти. „...И трите ми брака се разпаднаха, навярно защото с мен не е лесно... Не умея да се моля, нито да изисквам. Явно съм твърде самостоятелна и мъжете смятаха, че не се нуждая от подкрепа". Голямата й дъщеря е родена през 1967 година от брака й с Анджей Вайда, има юридическо образование, снимала се е в киното и в реклами, работила е и като асистент режисьор на баща си. По-малката, Виктория Подлевска, е родена през 1977 год. и сега прави първите си стъпки в изкуството, занимава се с танци, пеене, актьорско майскторство. Б. Тишкевич е удостоявана със званието „Най-популярна актриса на Полша" (1966, 1968, 1975, 1976). Сред наградите си има ”Сребърна маска" - диплом за изключителни заслуги в представянето на полската култура зад граница (1977), Рицарски кръст с Ордена за Възраждане на Полша, френски Орден на Почетния легион (1977) и много други. Нет Фокус