Горан Паскалевич
Goran Paskaljevic
Биография
Югославското кино никога не се е котирало сред водещите световни кинематографии, но е известно на критиците и зрителите със своята самобитност. Независимо от липсата на особена популярност сред кинозрителите по света и отсъствието на прочути киношколи, то има лесно разпознаваем стил. Основните отличителни особености на югославските филми и на тези от страните на бивша Югославия са експресивност, хедонизъм, влечение към абсурда и трагикомичност. Струва си да се отбележи, че съчетанието на тези черти невинаги допада на критиците и зрителите и предизвиква у тях противоположни емоции — от възторг до пълно неприемане.
С изключение на холивудската актриса от сръбски произход Мила Йовович и легендарния в бившите соцстрани с индианските си роли във филми от ГДР, Гойко Митич, Сърбия не разполага със световни звезди. Но сред режисьорите има няколко признати майстори: Пуриша Джорджевич, Душан Макавеев, Емир Костурица. Редом с тях е и Горан Паскалевич.
Горан Паскалевич снима филми през 80-те и през 90-те и продължава да се занимава с кино и днес, но безспорно принадлежи към поколението от 70-те години. Роденият в Белград на 22 април 1947 година бъдещ режисьор, сценарист и продуцент, учи в известното кино и телевизионно училище към Академията за изпълнителски изкуства в Прага между 1967 и 1971. Започва кариерата си с документални и късометражни филми. През 1976 дебютира много силно в игралното кино с „Плажният пазач през зимата” и печели наградата на ФИПРЕССИ на „Берлинале”.
Това е само началото на впечатляващата му кариера. Оттогава режисира повече от 40 документални, игрални и късометражни филма: „И дните отминават” (1979), „Неуловимото лято на 68-а” (1984), „Ангел-хранител” (1987), „Аржентинско танго” (1992), „Америка на някой друг” (1995), „Буре барут” (1998), ”Как Хари се превърна в дърво” (2001), „Сън в зимна нощ” (2004)... „Оптимисти”, последният филм на вече доказалия се като един от най-добрите сръбски режисьори Паскалевич, включва пет десетминутни сюжета, в които се разказва какво означава да бъдеш оптимист на Балканите в днешните времена. Интересното е, че Лазар Ристовски, звездата от „Ъндърграунд” и „Буре барут”, играе и в петте абсурдно-реалистични истории.
На международния кинофестивал във Валядолид филмът завоюва „Гран при”, а Лазар Ристовски получи наградата за най-добра мъжка роля. „Оптимисти” представлява съвършена алегория на сръбския фатализъм, показан в този филм като ирационален оптимизъм.
Филмите на Паскалевич са трагични и изпълнени със символизъм, но в същото време и с характерния за югославското кино хумор и трагикомизъм. Паскалевич е носител на много престижни фестивални награди. В края на 2007 г. нюйоркският Музей на модерното изкуство ще отдаде почит на Горан Паскалевич с ретроспектива на всички негови творби.
Паскалевич е носител на Специална награда на ФИПРЕССИ по случай 90-годишнината на организацията, връчена му от Генералния секретар на Международната федерация на филмовите критици Клаус Едер на 12.03.2017 г. в рамките на София Филм Фест.