Биография

Една от най-популярните напоследък и в същото време най-загадъчна сред американските кинозвезди е безспорно Кевин Спейси. Той е един от малкото актьори в Холивуд, за личния на живот на когото не се знае почти нищо. Съумял да се опази от брачните окови и в същото време избягващ разпуснатия живот, поне външния, Кевин Спейси води почти незабележимо съществувание, в което основното нещо на показ са филмовите му роли – напоследък все по-интересни и обаятелни.

Кевин Спейси е роден в Ню Джързи, но израства в Калифорния. В семейството си бил най-малкото от три деца и рожденото му име е Кевин Фоулър. Според непотвърдени данни, взема моминската фамилия на своята майка (Спейси) в началото на кариерата си. Вярвал, че словосъчетанието “Кевин Спейси” ще навява на продуцентите приятни подсъзнателни асоциации с името на великия актьор Спенсър Трейси.

Като тийнейджър Кевин бил страстен поклонник на класическото черно-бяло американско кино. Знаел наизуст биографиите на някои от най-големите звезди, в това число, разбира се и на своя кумир Спенсър Трейси. Като малък бил доста буен и баща му, автор на технически учебници, го изпраща във военна школа. Но и оттам го изгонват след едно сбиване. В следващото учебно заведение се увлича по драматичното изкуство и започва да играе в любителски спектакли. Негови партньори на училищната сцена били Мери Уинингъм и Вал Килмър. Последният дори му става приятел и го убеждава да продължи да учи актьорско майсторство в известната школа “Джулиард”.

“Вал бе постъпил там две години по-рано и успя да ме запали, за да се реша да отида на събеседването. Впоследствие две години учихме заедно”, спомня си днес с умиление Кевин Спейси. Нещата обаче не стоят точно така, що се отнася до Вал Килмър, според когото Кевин така и не върнал парите, взети назаем от неговия баща. А сумата била доста сериозна и според Вал, бъдещият носител на “Оскар” просто постъпил като крадец. Дали нещата стоят точно така, не се знае. Важното е, че двамата вече не са приятели…

Кариерата на Кевин Спейси започва с пародийни изпълнения из нощните клубове, а после продължава и по театралните сцени. И макар че театрите били от най-прочутите, най-често му се налагало да бъде дублиращ актьор. Но дори и като такъв, успява да се изяви. Когато големият театрален и кинорежисьор Майк Никълс поставя на сцената пиесата “Смут”, Кевин предлага да подсигурява в случай на болест или друга извинителна причина актьорите, играещи в спектакъла. И поради факта, че повечето от тях били звезди, често им се налагало да отсъстват - и тогава настъпвал часът на Кевин, който се справял блестящо. Възхитеният Никълс не му остава длъжен. Именно той го кани в киното за роли във филмите си “Heartburn (1986) “ и “Работещо момиче” (Working Girl, 1988).

По това време започва възходът на младия актьор. От една страна става телевизионна звезда и дори получава театралната награда “Тони” за "Lost in Yonkers” (1991), а от друга – пробива в голямото кино, където обаче задълго му се налага да играе ролите на “най-добрите приятели на главните герои”, според собственото му признание. Но именно “второстепенната” роля от “Обичайните заподозрени” (1995) му носи първия “Оскар”.

Дълго време режисьорите го ангажират именно заради неговата напълно обикновена външност. Те много добре усещат, че именно зад невзрачните лица от тълпата понякога се крият най-ужасните злодеи. А Кевин ги респектира с умението си да се преобразява мълниеносно, разкривайки неподозирана вътрешна сила. И въпреки собственото му признание, че го привличат персонажите, преживяващи нравствена криза или дори морален разпад, все пак мечтае да се превъплъщава и в по-различни герои.

Неспокойният му дух го кара да експериментира сам в режисурата с филма си “Albino Alligator” (1996). А после блесва с чудесното си изпълнение на ченгето Джак Винсен от “Поверително от Ел Ей” (L.A. Confidential, 1997) и на богаташа Джим Уилямс от “Полунощ в градината на доброто и злото” (Midnight in the Garden of Good and Evil 1997).

През октомври 1999 г., само четири дни след излизането по екраните на “Американски прелести”, Кевин Спейси се сдобива със собствена звезда на Алеята на славата в Холивуд. На церемонията по връчването на академичните награди през март 2000 г. получава “Оскар”, вече в раздела за главна роля за брилянтното си превъплъщение в образа на Лестър Бърнам от “Американски прелести”. Появата му в компанията на очарователната Даяна Драйвър дава повод да се заговори, че може би тя ще е неговата тайнствена избраница. Но и това не бе потвърдено, както и всичко, касаещо интимния живот на актьора, включително и намеците за хомосексуалните му наклонности.

Сред последните филми с негово участие са “K-PAX” (2001), “Местни новини” (2001) и “Животът на Дейвид Гейл (2003).

Филмография