Дейвид Кроненбърг
David Cronenberg
Биография
През детството си Дейвид се увлича по състезателни коли и мотоциклети. На 16 години написва първия си разказ. Завършва университета в Торонто (специализира литература и история на науката) и още по време на следването заснема два експериментални късометражни филма на фантастична тема - «Стерео» (1969) и «Престъпления на бъдещето» (1970).
В началото на 70-те създава в Европа своя първи пълнометражен филм «Те дойдоха отвътре». В киномрежата филмът излиза едва през 1975 г.
В родината си Кроненбърг дълго време е смятан за маниакален експериментатор, чието кино не заслужава сериозно внимание. През 70-те години в Канада се водят парламентарни дебати по въпроса за държавното финансиране на националната кинопромишленост и един от доводите против се базира на “появата на редица отвратителни филми”, като ранните творби на Кроненбърг. Кинокритиката от това време гледа на режисьора, като на представител на крайно дясното, реакционно крило на хорър жанра. Обаче в кинематографичните среди още тогава е имало хора, които са вярвали в неговите новаторски и хуманистични идеи.
През 1979 г. известните актьори Оливър Рийд и Саманта Егер се съгласяват да участват във филма му «Изродите», въпреки изобилието от шокиращи сцени, сред които и изяждането на собствената плацента от героинята. Авторитетът на Кроненбърг нараства след «Скенери» (1980), който се превръща в хит на видеоразпространеието, пораждайки цяла серия от продължения.
За следващия филм на канадския режисьор «Видеодром» (1982) вече пишат с уважение, правейки паралели с трудовете на известния културолог Маршал Маклуън, които също третират проблема за «програмирането» на хората чрез средствата за масови комуникации и на първо място чрез телевизията. Кроненбърг окончателно преминава във висшата режисьорска лига през 1983 г., когато излиза екранизация на романа на Стивън Кинг «Мъртва зона». Следват касовият успех на «Мухата» (1986) и художественото постижение с «Dead Ringers» (1988), в който играе Джеръми Айрънс. «Голият обяд» (1991) екранизира едноименната книга на Уилям С. Бъроуз, а «М. Бътерфлай» (1993) е киноадаптация на бродуейската постановка по пиесата на Дейвид Хуанг. Шокиращият «Катастрофа» (1996) пък представя на екрана режисьорската визия върху култовия роман на Дж. Балард. «Екзистенц» връща зрителите в чисто кроненбърговската киновселена и утвърждава престижа на канадеца, като един от най-оригиналните режисьори в съвременното кино.