Хоу Сяо-сен
Биография
Преди 16 години една анкета сред критиците на най-големите кинофестивали по света призна Хоу Сяо-сен за един от тримата режисьори, които ще оформят облика на «новото кино» през следващите десетилетия. Тогава той едва бе навлязъл в 40-те си години – най-продуктивната възраст за един кинорежисьор. В момента вече е 57-годишен, но все още за него се смята, че не е направил всичко, на което е способен. Той е роден в Тайван и сюжетите на неговите филми са концентрирани около проблемите на китайците, населяващи острова. Това най-често са човешки драми, основани на детайлно разкриване на на взаимоотношенията в семейството на фона на бурните процеси в тайванското общество. Повечето от филмите на азиатския майстор са посветени на темата за националната принадлежност на тайванския народ и нерядко завършват трагично. Хоу Сяо-сен е роден на 8 април 1947 г в югоизточната част на Китай, но неговите родители емигрират на о-в Тайван през 1949 год., за да избегнат ексцесиите на гражданската война, бушуваща в континенталната част на страната. Баща му е бил високообразован човек, работил е като журналист, но умира твърде рано, когато неговият син е едва 13-годишен. Пет години по-късно умира и майка му. През 1972 г. Хоу Сяо-сен завършва висшето си образование и известно време работи като продавач. Но много скоро става помощник-режисьор и сценарист. Режисерският му дебют е през 1980 г. с филма «Cute Girl», който не привлича вниманието на критиката. Но следващата му лента «Sandwich Man» (1983) вече предизвиква сериозно обсъждане. Този филм заедно с «In Our Time» (1982 год) е сочен, като един от образците на Новото движение в киноиндустрията на Тайван, които издигат едва кретащото местно кинопроизвоство на ново равнище. Работата на Хоу Сяо-сен е съсредоточена върху две постоянни теми: социалните промени и ерозията на традиционните връзки в семейството, като последица от бурната урбанизация на Tайван през 60-те и 70-те години на миналия век. През 1989 г. Хоу Сяо-сен преодолява правителствената цензура и успява да създаде своя шедьовър «City of Sadness», който има голям успех не само в страната, но и в чужбина – главно сред критиката, която го оценява много високо. На кинофестивала във Венеция му дават най-голямата награда «Златен лъв» . И следващите творби: «Goodbye, South, Goodbye» (1996), «Flowers of Shanghai» (1998) — са посрещнати възторжено от международната критика, но не допадат на широката аудитория в Тайван. През 1997 г., френския режисьор Olivier Assayas прави документален филм за световнопризнатия вече тайвански кинематографист, озаглавен «HHH: Portrait of Hou Hsiao Hsien». Самият Хоу Сяо-сен разкрива секрета на своето кино така: „Всичко е много просто: трябва да позволиш на всекидневието да живее свободно пред камерата”. Нет Фокус