Носителят на Оскар® Бен Афлек е в главната роля на драматичния трилър "Счетоводителят" на режисьора Гавин О'Конър (Чудо, Гордост и слава, Бойна кръв).
Кристиан Улф (Афлек) е гениален математик с по-силно влечение към цифрите от останалите хора. Под прикритието на невзрачен офис в малък град, той работи като независим счетоводител за някои от най-опасните престъпни организации в света. Когато от Криминалната инспекцията към Министерството на финансите, начело с Рей Кинг (Джей Кей Симънс) започват да душат наоколо, Кристиан поема легитимен клиент: иновативна компания в сферата на роботиката, в която служителка (Ана Кендрик) е открила несъответствие за милиони долари. И докато Кристиан разплита документалната измама и все повече се приближава до истината, броят на труповете започва да нараства...
Зад кулисите, творческият екип включва двукратно номинирания за Оскар® оператор Шеймъс Макгарви (Ана Каренина, Изкупление), художника Кийт Кънингам, номинирания за Оскар® монтажист Ричард Пиърсън (Полет 93), дизайнера на костюмите Нанси Щайнер и номинирания за Оскар® композитор Марк Айшъм.
„Винаги е завладяващо, когато става дума за тайни. Когато си мислите за някого едно, а след това откривате, че той е нещо съвсем различно.“ - казва режисьорът Гавин О'Конър. Със сигурност такъв е случаят с главния герой на новия му филм.
Бен Афлек отбелязва: „Историята разказва за двойствеността във всеки от нас. Лесно е да класифицирате човек като Крис, но разбираме, че той е способен на много повече, отколкото можем да си представим.“ Актьорът продължава с разкритията като споделя, че има и друга, неочаквана страна от образа на Кристиан, който умее да борави майсторски не само с цифри. „От една страна, той е ефективно обучен боец, а от друга е гениален математик. Тези аспекти на неговата личност – в привидно противоречие - са много различно от всичко, което съм правил досега и бяха вълнуващо предизвикателство за мен.“
О'Конър е съгласен. „В центъра на филма е този завладяващ персонаж, които обичах и исках да изследвам. Как се е превърнал в този човек? Как е придобил тези умения? Как е станал смъртоносен боец? Историята бе изградена от преплетени пъзели, които внесоха висок коефициент на интелигентност и я направиха особено интригуваща.“
Първоначалната искра на историята започва с продуцента Марк Уилямс, който обяснява: „Бях чувал понятието „съдебен счетоводител“ и си помислих, че ми звучи като някакъв вид детектив. Но после започнах да излизам извън рамката и покачих залозите – за кого работи той, разкрих и потенциала за голяма доза екшън на висока предавка. И щом оформих общата рамка в главата си, представих сюжета на Бил Дъбюк, който е писател, с когото съм работил и преди. Той се свърза с идеята и започна да изпълва сценария със съдържание.“
Дъбюк потвърждава: „Концепцията за счетоводител - професия, която обикновено свързваме с нещо доста банално - който не се вписва в никакви шаблони и притежава необикновени способности, е нещо различно. Ако сте някоя от големите компания и смятате, че има пренасочване или присвояване на средства, имате екип от счетоводители, които могат да определят къде отиват парите. Но ако сте наркокартел или бос на мафията, не можете да направите това. Ще трябва да се обадите на някой, който може да навлезе в отчетните книги, да разбере тенденциите в счетоводството ви и да каже: „Ето къде изтичат средства.“ И след това да се изниже. И докато си мислех какво би направило този човек специален, ми хрумна идеята, че би могъл да има поведение на аутист. Но да го използва в своя полза.“
О'Конър подчертава: „Научихме, че има различни поведения и че аутизмът не е само един вид; при всеки човек е индивидуално и се проявяват различни аспекти от поведенческия спектър. Кристиан е измислен образ и не се основава на никого в реалния живот. Неговата забележителна способност да обработва цифри е дарба, а неговите физически качества са продукт на изключителното му възпитание.“
Продуцентът Линет Хауъл Тейлър казва: „Бил написа фантастичен сценарий. Никога досега не бях чела нещо подобно и открих, че историята е напълно непредвидима, което винаги е добър знак. Имаше изненадващи обрати, имаше няколко момента, в които задържах дъха си. И това в крайна сметка ме накара да искам да направя филма.“
Въоръжени със сценария, продуцентите се срещат с О'Конър и избират той да застане начело на филма, защото „има дълбоко разбиране на тези герои и представа как да заснеме преплетените сюжетни линии, - припомня си Уилямс. - Знаехме, че е идеалният режисьор за този филм. Той притежава уникален усет към детайла и умее да представи всички парчета от пъзела така, че всички да се наместят заедно в края, което беше много важно в случая.“
О'Конър казва, че това, което го е привлякло към проекта, са разклоняващите се елементи на историята и героите. „Толкова е освежаващо нетрадиционен, че не се поддава на дефиниция - това е един напрегнат трилър, драма, екшън... Смятам че сценарият е един от най-добрите, които съм чел, затова наистина исках да го направя.“
Умело конструираният сценарий привлича и впечатляващ актьорски състав. „Държа ме в неведение до последната страница, - споделя Афлек , - и си помислих, колко е интелигентен, богат на детайли и колко добре описва героите в дълбочина“ Джей Кей Симънс е съгласен: „Бил Дъбюк е написал многослоен сценарий с дълбоки персонажи, това е чудесна комбинация от заплетена фабула и редица очарователни герои.“ Към тях се присъединяват Ана Кендрик, Джон Бърнтол, Джийн Смарт, Синтия Адай-Робинсън, Джефри Тамбор и Джон Литгоу.
Преди началото на снимките О'Конър и Афлек се заемат с изследване, което знаят, че е от съществено значение „за да сме сигурни, че правилно сме изградили героя" - казва режисьорът. Двамата са се консултирали с няколко експерти по аутизъм, включително д-р Нийлкамал Соарес, Лори Стифънс, Черил Клейман, Кристин Хол и Шели Карнс. Също така са посетили редица домове и училища. „Научихме, че има широк поведенчески диапазон на хората, които страдат от тази болест. В крайна сметка се опитах да намеря баланс между това да покажа на публиката какво се случва с Кристиан и не го правя по твърде очевиден начин.“
"Счетоводителят" е заснет във- и около Атланта, щата Джорджия, където създателите на филма използват различни локации, както и снимачното студио край Декатур. Една от основните снимачни площадки е интериорът на преносимия дом на Кристиан Улф: лъскава сребриста каравана Airstream, в която той държи огромен таен сейф.
Действителната каравана сама по себе си има колекционерска стойност. „Конкретено този модел не е може да се намери лесно. Правени са по поръчка и са ограничена бройка.“ След задълбочено търсене, продукцията най-накрая намира ценния Airstream в Тексас - при това, за щастие, в перфектно състояние.
Кампусът на Техническият университет в Джорджия служи като локация за ултрамодерната централа на „Ливинг Роботикс“, като най-важно място заема голямата конферентна зала със стъклени стени, които стават дъската за писане на Крис. Продукцията се обръща за помощ и към професора по счетоводство в Техническият университет, за да генерира безброй формули, които се отнасят към голяма мултимилиона корпорация. След това екипът на Кънингам усърдно запълва чистите стените с хиляди числа, „сякаш Кристиан Улф ги е писал през цялата нощ, - казва той. - Бен ни даде проба от неговия почерк, който ние персонализирахме и възпроизведохме дигитално. След това отпечатахме на рула от прозрачно фолио и ги монтирахме на етапи, с напредване на сцената. Оставяхме и празни зони, за да да пише Бен „на живо“, докато снимаме. Това бе наистина един от най-големите художествени предизвикателства в целия филм.“
Затворът Гуинет в Лорънсвил, Джорджия става декор за снимките в затвора Левънуърт, където Кристиан Улф се обучават на ценния занаят на черно счетоводство от Франсис Силвърбърг. А интериорът на офисите в Министерството на финансите се намира в Медицинската академия в Атланта.
Подобно на незабележимата къща и офис на Кристиан, гардеробът му също е замислен така, че да се даде възможност на героя да се скрие от погледите. Дизайнерът на костюми Нанси Щайнер казва: „Най-важното бе да не се откроява. Когато е в къщата или във фермата на Райс, той носи съвсем обикновено яке. На работното си място е облечен в семпъл костюм и решихме, че винаги ще носи бяла риза. Сменяхме вратовръзките, но те също бяха много сдържани. А когато знае, че ще води битка, той облича тактическа екипировка, изцяло в черно.“
Щайнер проектира и костюмите за героинята на Ана Кендрик, които трябва да покажат фината промяна у Дейна с развитието на историята. „Когато я виждаме за първи път в офиса, тя е доста консервативно облечена. Но постепенно дрехите й стават малко по-женствени и закачливи, за да покажат сякаш, че искат да бъдат забелязани повече.“
За да напише музиката към филма, О'Конър се обръща към композитора Марк Айшъм, с когото са си сътрудничили в три филма, включително Чудо и Бойна кръв. Айшъм споделя, че е искал да улови уникалната същност на Кристиан в музика: „Той е математически гений, който живее в един свят на цифри и числови модели, и аз исках музиката да отрази това.“
„Смесицата от музика на Марк улавя съпоставянето на екшън, емоция и напрежение, като изважда на преден план човешката природа на историята,- твърди режисьорът. - Неговите музикални теми отразяват двойствеността на героите и подсилват драматичното въздействие на филма. Има много тайни в сюжета... всеки герой си има тайна.“
О'Конър заключава: „Исках да направя филм, който е интригуващ, и в същото време да напомня на пътуване със скоростно влакче: историята помита публиката и не я оставя да си отдъхне до самия край. Ако филмът ви развълнува, или ви накара да се замислите, или имате желание да разговаряте за него, след като излезете от киносалона, значи съм си свършил работата.“