Изпълнителната директорка на Холандския филмов фонд - Дореен Боонекамп съобщи вчера, че е уверена във връщането на пазарния дял на холандските филми на кинопазара в Холандия. През 2016 г. той е възлязъл на 12.3%, което е отстъпление от позицията през 2015 г. - 18.7%.
Фондът се занимава с подкрепа на филмовото производство в Холандия, както и с обучения и подпомагане на кинофестивали. Фондът управлява и холандската филмова комисия, която свързва местните творчески медийни индустрии и международните продуценти, желаещи да снимат в Холанди, а един от основните акценти в дейността му е развиване на копродуцентството.
Като цяло, холандският бокс офис се е увеличил и според статистиката на FDN (Flmdistributeurs Nederland) през миналата година са продадени 34 177 932 билета, което е нарастване с 3.7% спрямо по-миналата година. Най-популярни филми са били "Бриджит Джоунс: Бебе на хоризонта" (Великобритания), "Търсенето на Дори" (САЩ) и "Сами вкъщи" (САЩ). Най-касовият холандски филм пък е станала романтичната комедия "Soof 2" (заглавието е по името на главната героиня - бел.ред.).
Боонекамп говори по време на Ротердамския филмов фестивал "IFFR", като отдаде спада в дела на вътрешните продукции на отсъствието на местни блокбъстъри - като историческия епос от 2015 г. "Michiel de Ruyter", международно известен под името "Адмиралът", или липсата на нови местни комедии като "Gooische vrouwen II" (известен още като "Гнездото на пепелянките 2" или "Жените от Ет-Гой 2"). И двете заглавия тогава изпревариха по посещаемост холивудските блокбъстъри и анимации.
"Добре разбираме, че пазарът се променя бързо и че е много трудно да се издържи сред такова количество нови филми, да се привлече голяма аудитория. Това е наистина нещо, за което трябва да полагаме грижи. Необходима е увереност, че местните филми, които правите, ще издържат", каза Боонекамп.
Засега политиката на фонда е да инвестира повече пари в по-малко на брой заглавия. Това е дало добър ефект при документалните филми и при арт продукциите, които са станали по-търсени от зрителите, но холандските филми от мейнстрийма засега са се представили по-слабо.
Шефката на фонда отбелязва, че броят на посещенията на кино се е увеличил - в продължение на дълги години той е бил средно 1.8 посещения на година, а през 2016 г. е достигнал 2.0.
Въпреки несигурното си представяне през 2016-а, навлизането на холандски заглавия в 2017-а година е много силно. Само през изминалата седмица, 3 филма от мейнстрийма, подкрепени от Фонда, са влезли в Топ 5 на бокс офиса. Трилър-уестърнът "Brimstone" пък на Мартин Колховен има един от най-големите бюджети и амбиции в историята на холандското кино и само за първия си уикенд на екран от 12 януари е регистрирал над 100 000 посещения. Във филма са привлечени да участват звезди като Дакота Фанинг, Кит Харингтън, Гай Пиърс и Карис ван Хаутен.
Междувременно инициативата "Cash Rebate", предоставяща връщане на 30% от разходите, е успяла да привлече в страната външни продуценти и инвеститори. Такъв е заснетият частично в Холандия филм на Кристофър Нолан "Дюнкерк". Счита се, че инициативата помага и на местните продуценти в търсенето на международни партньори за своите продукции. "Cash Rebate" функционира на сесии, като следващият кръг за подаване на заявления ще се състои на 7 февруари.
Общият бюджет на агенцията "Холандски филмов фонд" възлиза на 50 милиона евро - за всичките му дейности за следващия 4-годишен финансов цикъл от 2017 до 2020 г. Днес, на специална церемония по време на Ротердамския фестивал, Холандия ще стане първата страна, подписала новата ревизирана версия на Европейската конвенция за кинематографичните копродукции. Стимул за филмовия сектор в Холандия е и преместването на офиса на продуцентската асоциация "ACE" (Ateliers du Cinéma Européen) в Амстердам.